همایش امام خمینی(ره) و مکتب اجتهادی قم برگزار شد
کد خبر: 3579241
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸

همایش امام خمینی(ره) و مکتب اجتهادی قم برگزار شد

گروه حوزه‌های علمیه: همایش امام خمینی(ره) و مکتب اجتهادی قم امروز 10 اسفندماه با حضور جمعی از استادان حوزه در مدرسه فقهی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نخبه، مسئول همایش‌های مدرسه فقهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه روز 11 اسفند روز بازگشت امام(ره) به قم است و این همایش به همین مناسبت برگزار می‌شود گفت: امام(ره) در مدت اقامت 11 ماهه خود در قم در همین منزل که امروز مدرسه فقهی شده است اقامت داشتند.

وی افزود: امام در مدت 11 ماه حضور خود 25 مصاحبه داشتند، 216 حکم صادر فرمودند، 500 تا سخنرانی و روزانه 9 ملاقات با گروه‌ها و افراد مختلف داشتند و در این دوره اتفاقات ملی و بین‌المللی زیادی رخ داد. 

نخبه بیان کرد: رفراندوم جمهوری اسلامی و انتخابات نمایندگان خبرگان قانون اساسی در دوره‌ای بود که امام در همین بیت حضور داشتند همچنین قضایای کردستان نیز در همین ایام رخ داد و تسخیر لانه جاسوسی و اشغال افغانستان نیز در این دوره زمانی به وقع پیوست. 

وی با اشاره به مدرسه فقهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه این مدرسه سال 89 تاسیس شد گفت: هر سال تعدادی از طلاب زبده برای تحصیل در این مرکز انتخاب می‌شوند و باید فقه و اصول مطرح مانند حوزه را بخوانند البته رویکرد فقه و اصول تدریسی در این مدرسه، پرداختن به مبانی امام است.

نخبه عنوان کرد: در حوزه علمیه به دلایلی مبانی فقهی امام به مقدار لازم و خوب مورد بحث قرار نگرفته است ولی این مدرسه، تاکنون هفت دوره شش ساله طلبه پذیرش کرده که دوره اول آن در حال سپری کردن دوره هستند و باید در سال سه رساله فقهی بنویسند.

امام خمینی(ره) فرید دهر است

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی موسوی، از اعضای بیت امام خمینی(ره) در این همایش در سخنانی گفت: برخوردهای بزرگوارانه امام با مراجع و علما و حوزه نجف مثال‌زدنی است و می‌توان گفت لیلة‌القدر در مورد امام مصداق یافت همان طور که امام صادق(ع) در روایت فرمودند که لیلة‌القدر، فاطمه زهراست؛ یعنی اینکه ماه رمضان شب و روزش آن ارزش را دارد؛ شب قدرش به مثابه هزار ماه است و این شب قدر، فاطمه زهرا(س) است.

وی با بیان اینکه ولادت امام(ره) در روز ولادت حضرت فاطمه(س) و حضرت صادق(ع) بوده است، به ذکر خاطراتی از دوره اوایل انقلاب و ورود امام به قم پرداخت و عنوان کرد: بنده ششم بهمن از عراق وارد ایران شدم و با برگشت مجدد به عراق دوباره عازم قم شدم که حاج احمد آقا به من فرمودند که شما موظفید در کنار امام باشید و ما هم ضمن حضور در کنار امام برای تامین امنیت، کارهای مربوط به ارتباط با صدا و سیما را انجام می‌دادم.

همایش امام خمینی(ره) و مکتب اجتهادی قم برگزار شد

موسوی بیان کرد: امام سخنرانی‌ای درباره دانشجویانی که از اصفهان آمده بودند داشتند که امام فرمود شما خودت باید این نوار را به صدا و سیمای اصفهان ببرید و تحویل دهید که در آن شرایط این گونه رفت‌وآمدها بسیار دشوار بود و این انقلاب با زحمات زیادی به این مرحله رسیده و همه باید در حفظ آن کوشش کنند.

موسوی همچنین با اشاره به برخی خاطرات در نجف افزود: در نجف وقتی امام به صحن مطهر امام علی(ع) مشرف می‌شدند غالبا اجازه نمی‌دادند که کسی برای مراقبت ایشان برود تا اینکه حاج احمد آقا به بنده فرمود برای محافظت از امام شما باید وارد کار شوید که بنده نیز یک دوره آمادگی نظامی را سپری کردم و همین سابقه سبب شد تا در قم نیز از طرف حاج احمد آقا این مسئولیت برعهده من باشد.

عضو بیت امام خمینی(ره) تصریح کرد: خاطرات دوره انقلاب را باید زنده نگهداشت البته این خاطرات از امام کمتر نشان داده شده است در حالی که نسل جدید باید این‌ها را ببینند.

وی افزود: امام(ره) گاهی روزانه 9 برنامه داشت که به ظاهر خسته‌کننده بود ولی امام هیچ‌گاه از این دیدارها احساس خستگی نداشتند.

موسوی عنوان کرد: وقتی گارد جاویدان شاه برای بیعت با امام آمدند، یکی از این افراد در پایان سخنان امام سریعا خیز برداشت و امام را بوسید و من برای حفظ امنیت امام، تنها توانستم یقه یونیفرم او را از پشت بگیرم که پاره شد ولی امام با خنده‌رویی هم از او استقبال کرد و هم به دفاع از بنده پرداخت. 

وی با بیان اینکه این افراد گارد در اسرائیل دوره نظامی دیده بودند، تصریح کرد: امام اسرائیل را خوب می‌شناخت و می‌دانست که موجودی است که تلاش دارد خنجر در دل اسلام وارد کرده و همه هستی اسلام را نابود کند؛ آنان تنها دنبال دستیابی به منافع اقتصادی و روزمینی و زیرزمینی نیستند بلکه هدف اسرائیل نابودی اساس اسلام است به همین دلیل هم امام اینقدر حساسیت روی این رژیم داشت.

وی با بیان اینکه امروز مسایل اجتماعی و اخلاقی و اقتصادی و ... مطرح است ولی همه باید در درجه دوم قرار گیرد و در درجه اول خود این انقلاب مطرح باشد افزود: امام فرید دهر بود و نه‌تنها در دوره زمان ما بلکه در قرون متمادی است و تفاوت زیادی با کسانی مانند خویش داشت.

عضو بیت امام(ره) به ذکر خاطره‌ای در این مورد پرداخت و گفت: آقای حکیم خطاب به امام فرموده بود که شما درست می‌فرمایید(در مورد انقلاب اسلامی) ولی مردم با ما نیستند اما امام(ره) با قاطعیت تمام فرموده بود که اگر شما حرکت کنید من پشت سر شما هستم و آوردن مردم به دنبال شما نیز با من که آقای حکیم قانع شدند اما باز این توانایی در امام وجود داشت. 

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در این مراسم به بیان ویژگی‌های مکتب قم و ویژگی امروز حوزه قم پرداخت.

captcha