کسب رتبه بین‌المللی؛ پایان کار حافظ قرآن
کد خبر: 3618098
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
طریقه حمایت از قاریان و حافظان جوان/ موسی معتمدی مطرح کرد:

کسب رتبه بین‌المللی؛ پایان کار حافظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: موسی معتمدی، حافظ بین‌المللی قرآن با اشاره به مشکلات پیش روی حفاظ بیان کرد: فضایی برای اجرای برنامه حافظان وجود ندارد و کسب رتبه نخست بین‌المللی پایان کار یک حافظ قرآن شده است.

موسی معتمدی حافظ قرآن
موسی معتمدی، نفر اول سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در رشته حفظ کل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به نقش اساتید پیشکسوت در شکل‌گیری حفاظ و قراء طراز اول بیان کرد: از حدود سال‌ 75 وارد فعالیت‌های قرآنی در زمینه‌های حفظ و قرائت شدم و تا به امروز نیز تمام موفقیت‌هایی که به دست آمده همت اساتید پیشکسوت محسوب می‌شود، پیشکسوتان در گذشته نقش و حضور پررنگی داشته‌اند و در حال حاضر نیز شاهد فعالیت مؤثر آنها هستیم.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش میزان نقش حافظان در امور قرآنی کشور، افزود: اطلاعی ندارم که آیا فقط در کشور ما حفاظ نقش چندانی در فعالیت‌های قرآنی ندارند یا این که همه جای دنیا همین است، چنان که بیشتر، شاهد اجرای برنامه قراء هستیم و باید بگوییم زمانی که یک حافظ به رتبه بین‌المللی می‌رسد عملا به خاتمه کارش رسیده است.
معتمدی بیان کرد: علت این اتفاق نیز در این است که در جامعه ما حافظان قرآن جایی برای اجرای برنامه ندارند و در تمام محافل، به ویژه در طلیعه آنها فقط از یک قاری برای تلاوت قرآن دعوت می‌شود در حالی که تلاوت قرآن به شیوه ترتیل قطعا از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود، علاوه بر این در اجرای برنامه‌ای که در محضر رهبر انقلاب داشتم نیز به گفته خیلی‌ها تلاوت ترتیل بنده مورد استقبال ایشان قرار گرفت.
حافظ بین‌المللی قرآن تصریح کرد: با وجود این شرایط، حفاظ با کسب رتبه بین‌المللی به پایان کار می‌رسند و خانواده‌ها نیز تمایلی برای سوق دادن فرزندانشان به حفظ قرآن نخواهند داشت، بنده پس از این‌که در مسابقات بین‌المللی ایران رتبه نخست را کسب کردم فقط به پنج یا شش محفل انس با قرآن دعوت شده‌ام و باید روندی را شاهد باشیم که از حفاظ بیش از پیش استفاده شود.
معتمدی بیان کرد: در کشور ما مداحی محل تقاضا است و زمانی که تقاضا در یک امر بالا رفت، قطعا پیشرفت را به دنبال خواهد داشت، چیزی که در زمینه حفظ، شاهد آن هستیم این است که اقبال چندانی نسبت به حفاظ وجود ندارد و همین مسأله عامل انگیزشی برای بالا بردن کیفیت محفوظات را از آنها گرفته است.
نفر اول سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تصریح کرد: یکی از حمایت‌هایی که می‌توان از حفاظ انجام داد، بحث حمایت رسانه‌ای است، عملا در رسانه، هیچ حافظی برای برنامه‌های مختلف دعوت نمی‌شود، اما در مقابل برای قراء، عکس این مسأله صادق است، لذا کسی یک حافظ را نمی‌شناسد چنان که در اختتامیه مسابقات بین‌المللی نیز درخواستی برای اجرای برنامه حافظ وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: یکی دیگر از حمایت‌ها نیز بحث مالی است، این حمایت‌های مالی باید هم از حفاظی که در حال آموختن هستند صورت گیرد و هم از حفاظی که موفق به کسب رتبه در مسابقات شده‌اند، در واقع بسیاری از افراد هستند که توانایی پرداخت هزینه‌های حضور در یک کلاس را ندارند که باید به حال این مسأله فکر شود علاوه بر این در روایات نیز داریم که یک حافظ قرآن باید از بیت‌المال سهم داشته باشد.
معتمدی گفت: یکی از دوستانم که ساکن یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است از پرداخت حقوق به حافظان قرآن در کشور می‌گفت که در واقع حفاظ از حقوق ثابت برخوردارند و در چنین شرایطی است که یک حافظ می‌تواند با فراغ بال به فعالیت‌های قرآنی بپردازد.
وی در مورد مدارکی که از سوی برخی نهادها به حفاظ داده می‌شود گفت: با مدرک معادل فوق لیسانس سازمان دارالقرآن، امکان ادامه تحصیل در مقطع بالاتر نیست و صرف ارائه یک مدرک برای حافظ، اشتغال ایجاد نمی‌کند و بحث اشتغال حفاظ نیز از جمله مباحث مهم است که باید بدان پرداخته شود.
معتمدی بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی در کشور ما بیشتر توسط مردم صورت می‌گیرد و خیلی بودجه‌های قرآنی را در آنها دخیل نمی‌بینم و تنها راه برای ادامه فعالیت‌ها در این شرایط استفاده از خیّران قرآن است.
وی در مورد مسابقات تصریح کرد: در کل مسابقات برای حفاظ مفید و مؤثر است و در واقع بستری برای تلاش بیشتر محسوب می‌شود و شاید اگر مسابقات نبود، عده‌ای از حفاظ حفظشان را تثبیت نمی‌کردند، البته این بدان معنا نیست که تنها عامل انگیزشی برای حفاظ، مسابقات بوده است، بلکه مسابقات یکی از عوامل مؤثر محسوب می‌شود که البته شاید اگر تغییراتی در روند برگزاری آن ایجاد شود، کیفیت آن بالاتر رود.
معتمدی بیان کرد: در بحث حفظ قرآن، امروز از سایر کشورهای جهان جلوتر هستیم و اجرای برنامه حفاظ ایرانی معمولا برای مردم خارج از کشور موجب تعجب است، حتی در این زمینه می‌توانیم به سایر کشورها مربی اعزام کنیم.
حافظ بین‌المللی قرآن در پایان گفت: امیدوارم فضایی ایجاد شود که حفاظ از مهجوریت خارج شوند و در محافل گوناگون بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. در محل انس با قرآن که در محضر مقام معظم رهبری دایر می‌شود نسبت حفاظ به قراء یک به 10 هم نیست و باید این رویه و رویکرد نیز تغییر کند.
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۱۰:۲۳
0
1
خدا از دهنت بشنوه
MASOUD
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۱۰:۲۵
0
1
وقتی برنامه حافظ در مقابل رهبر معظم انقلاب در افطاری ماه رمضان را قطع می کنند چه انتظاری می توان داشت
RAMIN
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۱۰:۲۹
0
1
واقعا راست میگه حافظانی که در مسابقات بین المللی اول می شوند دیگر به خاطر اینکه دوباره نبازند از مسابقات کناره گیری می کنند که این باعث افت انها می شود بهتر است مسوولین فکری به خاطر بعد از اول شدن آنها بکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۱۱:۰۵
0
1
باید اجرای حفظ هم در محافل و مراسمات انسی با قرآن نهادینه شود تا حفظ به حاشیه نروند
NAHAAL
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۱۱:۲۳
0
1
بهتر است در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ ملیون حافظ حافظان کل قران که دارای رتبه کشوری و بین المللی هستند شناسائی شوند و مانند پزشکان عمومی که دروه طرح خود را در یک منطقه می گذرانند حفاظ هم به مناطقی از کشور اعزام شوند و حفاظ آن مناطق را توانمندی ببخشند
MEISAM
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۱۱:۳۱
0
1
بهتر است هر پنج سال یکبار مسابقه ای تحت عنوان فینال فینالیست ها بگذارند و در آن مسابقه نفرات اول تا پنجم کشوری 5 سال به این طرف شرکت کنند تا بهترین از بین بهترین ها انتخاب شود در اینصورت حافظ دیگر به پایان کارش نمی رسد
captcha