تعلل خانه کتاب در معرفی تازه‌های نشر/ ماه رمضان را با «سی روز، سی آیه» بگذرانید
کد خبر: 3810601
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰

تعلل خانه کتاب در معرفی تازه‌های نشر/ ماه رمضان را با «سی روز، سی آیه» بگذرانید

گروه ادب ــ از ابتدای اردیبهشت تاکنون تازه‌های نشر در حوزه کتب دینی و معارف به آثاری همچون «قرآن، کتاب انقلاب»، «ایام غربت»، «اعتقاد ما»، «وجود و ذات»، «حلقه سوم انسان ۲۵۰ ساله»، «مهاجر الی الله»، «تفسیر موضوعی قرآن ناصر خسرو» اختصاص داشت.

تازه‌های نشر/ از انتشار کتاب‌های الکترونیکی تا تفسیر موضوعی ناصر خسرو از قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ تازه‌های نشر دینی و قرآنی از اوایل مهرماه سال گذشته به صورت منظم در گروه فرهنگی ایکنا منتشر می‌شود. با توجه به اینکه مبنای معرفی این آثار به‌ عنوان تازه‌های نشر براساس اطلاعات منتشرشده در سایت خانه کتاب است، از اواخر سال ۹۷ به‌روزرسانی این سایت با تأخیر همراه بوده و تاکنون نیز این تعلل در انتشار اطلاعات وجود داشته است.

براساس آماری که روز گذشته از سایت خانه کتاب دریافت شده و با وجود اینکه ایام برپایی سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را سپری کردیم و آثار بسیاری منتشر شده است، آماری که سایت، بدون انتخاب موضوع به ما نشان می‌دهد، ۱۵۸ کتاب چاپ نخست به زبان فارسی از ابتدای اردیبهشت‌ماه تاکنون است. البته با انتخاب موضوع «دین» این رقم به 16 اثر کاهش می‌یابد.

به هر حال، هدف این نیست که علل و عوامل تأخیر در ثبت آمار تازه‌های نشر کتاب در سایت خانه کتاب بیان شود، بلکه هدف این است که اعلام کنیم تازه‌های نشری که در این بسته خبری ارائه می‌شود براساس تازه‌ترین اطلاعات ناشران و رسانه‌های خبری است که به نظر می‌رسد این تازه‌ها به واقعیت نزدیکترند. ناگفته نماند که در بسته خبری ذیل کتاب‌هایی با محتوای دینی و معارفی ارائه شده‌اند.

«قرآن، کتاب انقلاب»

کتاب الکترونیکی «قرآن، کتاب انقلاب» به همت گروه پژوهشی بسیج مدرسه علمیه مشکات و با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران منتشر شد است. در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «از روزی که رسول مکرم اسلام ندای توحید سر داد تا امروز اتفاقات بی‌شماری برای امت اسلام پیش آمده است. اتفاقاتی که با همه پیچیدگی‌هایش در عبارت کوتاه، ولی اساسی «نبرد حق و باطل» قابل تفسیر است. در این میان، انقلاب اسلامی که ادامه حرکت جهانی نبی اکرم(ص) به شمار می‌رود سیر خود را به سمت تحقق اهداف و آرمان‌های اسلام شروع کرده است، اما در این حرکت نیز همانند حرکت امت پیامبر و سایر انبیا برای رسیدن به اهدافش، ناچار از درگیری با جبهه باطل و پیروزی در ابتلائاتی است که خدای متعال در راستای سنت‌های خودش در مسیر سعادت او قرار می‌دهد. به اعتقاد ما در این حرکت، قرآن کریم، نقشه راه انقلاب محسوب می‌شود و معارف آن، بیشتر در عرصه اجتماعی و در رابطه، ولی و امت مطرح می‌شود. امروز در گام دوم انقلاب، ضرورت فهم همگانی نقشه قرآنی برای پیشبرد نهضت، بیش ازپیش ضروری به نظر می‌رسد.»

«ترجمه تفصیلی چهل حدیث از امامین صادقین»

ترجمه تفصیلی چهل حدیث تازه‌ترین اثر انتشارات صهـباست که پاسخی به علاقه‌مندان مباحث اخلاقی مقام معظم رهبری است. در این کتاب ترجمه تفصیلی چهل حدیث از امام باقر و امام صادق(ع)، از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جمع‌آوری‌شده است. در ابتدای کتاب با استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب، بحث مختصری درباره لزوم مراجعه به احادیث ائمه(ع) و نوع نگاه به روایات ایشان آمده است.

«سی روز، سی آیه»

کتاب الکترونیکی سی روز، سی آیه با تفسیر رهبر انقلاب به همت انتشارات کتاب فردا منتشر شده که به توضیح و تفسیر آیات با تفسیر رهبر انقلاب، متناسب با ایام ماه مبارک رمضان و بیانیه گام دوم می‌پردازد. این کتاب شامل سی محتوای متناسب با آیات قرآن برای سی روز است.

«عرفان سیاسی و تمدن‌سازی اسلامی»

این کتاب به قلم سید محمدحسین متولی امامی به همت انتشارات کتاب فردا منتشر شده است. محتوای این کتاب، خروجی یک‌دهه تأملات نویسنده در باب نسبت عرفان و تمدن است. با توجه به این‌که کمتر کسی در این باب قلم زده و نسبت به ارتقای علم عرفان و ورود به مطالعات عرفانی از پایگاه بینش تمدنی توجه داشته، این کتاب از نوآوری‌های خوبی برخوردار است. عرفان سیاسی را حداقل می‌توان در دو معنا درک کرد. سطح اول، گزاره‌های سیاسی عرفان است که یا در قالب متون عرفانی و یا توصیه‌ها و بیانات عارفان به جامعه منتقل می‌شود. سطح دوم، نگاه سیاسی به همه ابعاد علم عرفان و مطالعات عرفانی است.

این کتاب در پنج فصل تدوین شده است. در فصل اول نگارنده به پیشینه پژوهش در باب عرفان سیاسی و مفهوم‌شناسی آن توجه کرده، در فصل دوم، نظریه‌های مختلفی در باب نسبت عرفان و سیاست، مورد توجه قرار گرفته و هر یک از این دیدگاه‌ها به تفکیک بررسی شده و نظریه مختار ارائه شده است. در فصل سوم، تطورات تاریخی عرفان اسلامی با بررسی مظاهر تمدنی آن، از قرن دوم هجری قمری تا ظهور دولت صفویه بررسی شده است. در فصل چهارم نگارنده در یک بحث مفصل، مبانی هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی عرفان سیاسی را با استنباط از تراث عرفان اسلامی تقدیم کرده است. در نهایت، فصل پنجم که با عنوان «بایسته‌های سلوک عارف در جامعه و تمدن» تعیین شده، به ویژگی‌های عارف سیاسی و چگونگی سلوک عرفانی در مسیر تمدن‌سازی می‌پردازد.

«ایام غربت»

کتاب «ایام غربت» پنجمین مجلد از مجموعه تاریخ شفاهی مؤسسه امام موسی صدر است که زیر نظر حمید قزوینی تدوین شد. این کتاب خاطرات فرشته اعرابی و فاطمه طباطبایی، خواهرزاده امام موسی صدر، است. این کتاب را مهدیه پالیزبان نگاشته و مؤسسه امام موسی صدر با همکاری انتشارات دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) آن را در دسترس مخاطبان قرار داده است.

این کتاب هم از فضای خانواده صدر می‌گوید و هم به واسطه نسبت‌ها با خانواده امام خمینی(ره) خاطراتی نیز از آن خانواده بیان می‌شود. کتاب به بیان روایتی از زمان ربودن امام موسی صدر و عکسل‌العمل امام خمینی(ره) از شنیدن این خبر نیز می‌پر‌دازد. رابطه امام موسی صدر با همسرش، مخالفان و موافقان امام صدر، رابطه ایشان با مبارزان انقلابی ایران در رژیم پهلوی از جمله مواردی است که در این کتاب بیان شده است.

از ویژگی‌های خاطرات این دو بانو این است که سعی کرده‌اند خاطرات را با احساس و تصور همان سال‌ها روایت کنند و با وجود نزدیکی به دو شخصیت بزرگ و مطرح معاصر ایران، از اغراق پرهیز کرده‌اند. در تدوین گفت‌وگو‌ها نیز ترجیح تدوین‌کننده حفظ لحن روایت‌ها بوده و در عین حال ملاحظات راویان برای فاخر بودن متن اعمال شده است. خاطرات این کتاب حاصل چهار جلسه گفتگو با فرشته اعرابی در سال‌های ۹۰، ۹۲ و ۹۵ و پنج جلسه گفت‌وگو با فاطمه طباطبایی در سال‌های ۹۰، ۹۲ و ۹۴ است.

«امامان شیعه و جنبش‌های مکتبی»

بخش فرهنگی دفتر آیت الله مدرسی در مشهد و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «امامان شیعه و جنبش‌های مکتبی» را با ترجمه حمید رضا آژیر و با ویرایش جدید منتشر کرده است. در این اثر جنبش‌های مختلف مکتبی و موضع ائمه(ع) را در مورد آن‌ها بررسی شده است. کتاب حاضر تحلیلی تاریخی به شمار می‌رود و به تبیین اموری می‌پردازد که در کتاب‌های تاریخی یافت نمی‌شود یا چنان نادر است که به سختی می‌توان آن‌ها را از لابه‌لای صفحات کتاب‌های تاریخی بیرون آورد.

کتاب حاضر به شناخت جایگاه سنت در برابر جریان‌های سیاسی موجود در زمان ائمه(ع) کمک زیادی می‌کند و در بالا بردن سطح بینش امت اسلامی نسبت به جریان‌های شناخته شده سیاسی در زمان ائمه اطهار(ع) مؤثر است. نسخه اصلی این کتاب با عنوان «التاریخ الاسلامی دروس و عبر» به زبان عربی است.

«درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی»

این کتاب تألیف نصرالله حکمت، استاد دانشگاه شهید بهشتی به همت انتشارات الهام منتشر شده است. در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم؛ تاریخ فلسفه اسلامی موجود، روایتی جعلی و قلابی، اما شکیل و شاید برای عده‌ای پذیرفتنی از جریان فلسفه و تفکر اسلامی است. این روایت که براساس آن، پارادایمی مسلط پدید آمده، مولود مطالعات و پژوهش‌های مستشرقان در این یکی دو قرن اخیر است.

«خورشید در سایه»

این کتاب که در غالب ذکر خاطراتی از زمان تولد تا شهادت به بررسی زندگی نامه شعید عماد مغنیه، فرمانده نظامی حزب الله لبنان می‌پردازد، در ۳۶۶ صفحه و سه بخش زندگی نامه، ضمائم و تصاویر به قلم الهه آخرتی به همت انتشارات باغ موزه دفاع مقدس منتشر شده است. همرزمان لبنانی و ایرانی، چهره‌های مقاومت، روزنامه نگران و تحلیل گران، مادر، همسر، فرزندان و خواهران شهید از جمله کسانی هستند که هر یک سعی می‌کنند تا دریچه جدیدی به شناخت عمادِ مقاومت باز کنند. در بخش ضمائم کتاب هم سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایی کمتر دیده و شنیده شده حول شخصیت و فعالیت‌های این شهید گران قدر گنجانده شده است.شهید عماد مغنیه ملقب به حاج رضوان یکی از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان بود که بعد از ۲۵ سال تحت فشار گذاشتن رژیم صهیونیستی و تحت تعقیب سرویس‌های جاسوسی بین‌المللی قرار گرفتن، در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ در کفرسوسه سوریه به شهادت رسید.

«وجود و ذات»

این کتاب، تفسیری از صدرا در سیاق تاریخی است که به قلم داود حسینی نوشته شده و مجمع عالی حکمت اسلامی آن را منتشر کرده است. این اثر، نظریه صدرا را در تقابل با نظریه میرداماد تفسیر می‌کند، این تقابل را در آینه نزاع دشتکی و دوانی تصویر و این نزاع را تا جدالی تفسیری بر سر متن‌های ابن‌سینا دنبال می‌کند. مشهور است که صدرا ساختمان فلسفی خود را بر نظریه‌اش درباره وجود بنا کرده است. یک پرسش در مواجهه با فلسفه صدرا این است که او در بیان نظریه‌اش درباره وجود، قصد دارد چه ایده‌ای را بیان کند و درصدد است چه مسئله یا مسئله‌هایی را حل کند؟ وجود و ذات؛ تفسیری از صدرا در سیاق تاریخی، پاسخ‌هایی است به این پرسش تاریخی.

«پرسش‌ها و پاسخ‌های تاریخی زندگی پیامبر اعظم(ص)»

کتاب «پرسش‌ها و پاسخ‌های تاریخی زندگی پیامبر اعظم(ص)» تألیف مهدی پیشوایی به کوشش یدالله حاجی‌زاده به همت دفتر نشر معارف منتشر شده است. از جمله اهداف گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی بازخوانی تاریخ صدر اسلام با رویکرد‌های مختلف است و پاسخگویی به مهمترین سؤالات در تاریخ صدر اسلام نیز در این راستاست. این کتاب در ۲۴۰ صفحه بر آن است که ضمن پاسخ به مهمترین سؤالات در عرصه تبار و قبیله، تولد، بعثت، هجرت، همسران و فرزندان، جنگ‌ها، رحلت و صحابه حضرت محمد(ص) برخی از سؤالات در علم تاریخ و منابع تاریخی، قرآن و تاریخ، تاریخ پیامبران(ع) و امت پیشین، تاریخ عرب حجاز قبل از اسلام را نیز پاسخ بدهد.

«اعتقاد ما»

این کتاب ترجمه موجز فی اصول الدین، اثر گرانقدر استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر است که انتشارات دارالصدر وابسته به پژوهشگاه تخصصی شهید صدر آن را روانه بازار نشر کرده است. این کتاب در واقع ترجمه مقدمه اعتقادی رساله عملیه استاد شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر است. وی در ابتدای رساله عملیه خود، مقدمه‌ای اعتقادی با نام موجز فی اصول الدین و در سه فصل «المرسل»، «الرسول» و «الرسالة» نوشت که از نوآوری‌های مهمی در زمینه اثبات اصول عقاید برخوردار است.

استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر در این مقدمه به تبیینی استدلالی از اصول عقاید شیعه پرداخته و در استدلال‌های خود به‌جای بهره‌گیری از روش‌های کلامی و فلسفی مرسوم، روش علمی رایج در علوم تجربی را به‌کار گرفته است. خود او در توضیح معنای دلیل علمی می‌نویسد: «دلیل علمی هر دلیلی است که بر حس و تجربه تکیه دارد و از روش استقرایی مبتنی بر حساب احتمالات پیروی می‌کند.» البته شهید صدر در فصل اثبات وجود خداوند متعال از دلیل فلسفی نیز بهره می‌گیرد. این دلیل او ریشه در استدلال‌های دیرین فلسفی دارد، اما به‌شکلی کاملاً نوآورانه ارائه شده است.

«تربیت دینی کودک»

این کتاب نوشته آیت‌الله محمدصادق حائری شیرازی است که به همت دفتر نشر معارف به بهای ۳۰ هزار تومان در سال ۹۷ منتشر شده است. این کتاب که از ۲۷۶ صفحه تشکیل شده سلسله بحث‌هایی در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی است و از مهمترین ویژگی‌های آن، ملاحظه رابطه طولی بین مسائل و بازگرداندن کثرت فرعی به وحدت اصلی است. نویسنده در این سلسله بحث‌ها به مبانی، اصول و روش‌های تربیت دینی و قواعد رابطه بین مربی و متربی می‌پردازد و با ژرف‌نگری منحصر به فردی دُرَر گران‌بهایی را از قرآن و روایات عرضه می‌کند که در نوع خود بدیع و از مصادیق تولید علم در حوزه علوم انسانی و علوم تربیتی به حساب می‌آید.

«ایده‌های نوآورانه قرآنی»

این کتاب همزمان با ماه مبارک رمضان به همت اداره فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شده است. این اثر شامل برگزیده‌های نخستین جشنواره ایده‌های قرآنی با موضوع ترویج فرهنگ قرآنی و کارنامه کوشش‌هایی است که در نوآوری‌های حوزه ترویج و نشر قرآن انجام و پس از برگزاری جشنواره ایده‌پردازی قرآنی به زیور طبع آراسته شده است.

«تیدا»

کتاب تیدا، روایت داستانی از زندگی شهید مدافع حرم حیدر جلیلوند، از دوران کودکی تا شهادت است که به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. مخاطب با مطالعه این کتاب با تربیت دینی، محبت، خوش خلقی، پشتکار و نبوغ شهید جلیلوند آشنا می‌شود. با شروع بحران در منطقه، شهید جلیلوند به عنوان مستشار نظامی و برای آموزش نیرو‌های نهضتی به لبنان، عراق و سوریه اعزام شد و برای حضور عملیاتی با پیگیری و اصرار زیاد از یگان هوافضا منفک و به یگان نیرو مخصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد و در ایام ماه مبارک رمضان سال ۹۶ در منطقه اثریا به شهادت رسید و پیکر مطهرش همزمان با شب‌های قدر به آغوش خانواده بازگشت. این کتاب را شهلا پناهی به نگارش درآورده است.

«حنانه شو»

مجموعه داستان «حنانه شو...» نوشته رقیه بابایی به همت انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است. این کتاب داستان‌هایی را از زبان اشیا درباره پیامبر اکرم(ص) دربرمی‌گیرد و همان‌طور که مشخص است، نامش نیز برگرفته از داستان واقعی ستونِ معروف حنانه است.
عناوین داستان‌های این کتاب، به‌ترتیب عبارت است از: توان عشق، آیت عشق، تاوان عشق، کوی عشق، پناه عشق، باران عشق و آغوش عشق. این کتاب ویژه گروه کودک و نوجوان است.

«من می‌مانم تو برگرد»

این کتاب مجموعه خاطرات فرمانده شهید مدافع حرم علیرضا قبادی است که به همت انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شده است. علیرضا قبادی فرمانده شجاع و گمنام تخریب در منطقه حمای سوریه بود که با نام جهادی «سلیمان» معروف شده بود. شهید قبادی متولد ۵ اردیبهشت سال ۶۷ و ساکن کرج، از شهدای تخریب‌چی مدافع حرم بود که چندی پیش داوطلبانه عازم سوریه شد و ۲۶ اردیبشهت ۹۶ در راه دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س) توسط تروریست‌های تکفیری در حومه دمشق به فیض شهادت نائل شد.

این کتاب در پنج فصل و ۱۱۹ خاطره به قلم محمد حسن و صادق عباسی ولدی به بازخوانی بخشی از زندگی فردی و جهادی شهید قبادی پرداخته است.

«مرد من»

کتاب «مرد من» به قلم محسن محمدی به نگارش درآمده و انتشارات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آن را روانه بازار نشر کرده است. این کتاب داستان‌واره‌هایی از نامه‌های یک زن به همسر شهید مدافع حرمش است. در این کتاب دلتنگی‌ها و عاشقانه‌های یک زن در فراغ و برای همسر شهید مدافع حرمش در قالب ۱۲ نامه روایت می‌شود. تصویرگری این کتاب را سید ایمان نوری نجفی برعهده داشته است. این اثر واگویه دلتنگی‌های یک زن است؛ حکایت دلتنگی‌هاست؛ قصه بی‌تابی‌های محجوبانه یک زن برای مرد محبوبش و عاشقانه‌هایی که حالا فقط خاطراتی از آن‌ها مانده بس جان‌سوز و جان‌گداز.

«ای نشسته صف اول»

این کتاب شامل ۱۶ مثنوی انتقادی است که میثم مطیعی این اشعار را در سال‌های گذشته و به مناسبت‌های گوناگون اجرا کرده است. این اثر به کوشش محمدرضا وحیدزاده و به همت انتشارات کتابستان به چاپ رسیده و در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.نکته قابل توجه در این مجموعه آن است که همه اشعار آن به صورت گروهی سروده شده و می‌توان به شاعرانی، چون محمدمهدی سیار، میلاد عرفانپور، علی‌محمد مؤدب، مهدی جهاندار، رضا یزدانی و چند تن دیگر از جمله شاعرانی اشاره کرد که نام آن‌ها به عنوان سراینده اشعار در پیشانی مثنوی‌های این مجموعه دیده می‌شود.

شعر مشهور عید فطر سال ۹۶، که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای در آن سال یافت و بازخوانی ابعاد گوناگون آن از جمله مطالب این کتاب است.

«مهاجر الی الله»

«مهاجر الی الله» خاطرات شهید آیت‌الله محمدرضا مویدی قمی، معلم اخلاق و از شهدای فاجعه مناست که مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شد. این کتاب برگرفته از ۲۶ جلسه گفت‌وگو با آیت‌الله مویدی، مرجع تقلید، عضو شورای منتخب مجمع عالی تفسیر و یکی از استادان برجسته حوزه‌های علیمه در مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. این اثر مشتمل بر ۹ فصل است که هشت فصل ابتدایی آن خاطرات آیت‌الله مویدی از اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۵۷ و دوران پیروزی انقلاب اسلامی است و فصل انتهایی به دوران بعد از پیروزی انقلاب و مسئولیت‌های ایشان در آن دوره می‌پردازد.

«انسان ۲۵۰ ساله»

حلقه سوم این کتاب حاوی تفاسیر رهبر معظم انقلاب از سیره مبارزاتی ائمه(ع) است که انتشارات صهبا آن را به چاپ رسانده است. در حلقه سوم که به تازگی منتشر شده است، از حدود ۲۶۰ سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌های گوناگون، به ویژه سخنرانی‌های معظم له در دهه ۵۰ شمسی استفاده شده است. در این کتاب استراتژی انسان۲۵۰ساله در قالب چهار دوران جریان امامت، مورد بررسی قرار گرفته است. از این رو کتاب دارای چهار فصل اصلی و یک فصل مباحث مقدماتی است. انتهای کتاب نیز سه ضمیمه پی‌نوشت‌ها، نمودار وقایع چهار دوره امامت و نقشه‌ها را دارد.

«جلد بیست‌وششم دانشنامه جهان اسلام»

بیست و ششمین جلد دانشنامه جهان اسلام، حاوی بخش پایانی مقالات حرف «س» و بخشی از مقالات حرف «ش» از مدخل «سینما» تا «شرقاوی، عبدالله» به‌ تازگی با سرویراستاری غلامعلی حداد عادل، مشارکت اعضای علمی بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی و همراهی جمع کثیری از استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به همت بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی منتشر شد. تعداد مقالات منتشر شده در این جلد، ۳۰۲ مطلب است که ذیل ۲۵۴ مدخل اصلی و ۴۸ مدخل فرعی تدوین شده و ۸۶ مدخل در این مجلد، ارجاعی‌اند. از مجموع مقالات منتشر شده، ۳۰۱ مقاله تألیفی و ۱ مقاله ترجمه و تلخیص از دیگر دایرةالمعارف‌هاست.

میانگین تعداد کلمات مقالات در جلد بیست و ششم دانشنامه جهان اسلام، ۱۹۶۴ کلمه و مجموع کلمات آن بالغ بر ۵۹۳ هزار است. علاوه بر محققان ایرانی مقیم و غیر مقیم، پژوهشگرانی از کشور‌های تایوان، پاکستان، چین، لبنان، مصر و هند تألیف مقالات این مجلد را برعهده داشته‏‌اند.
از مجلد بیستم دانشنامه به این سو، همراه با انتشار هر مجلد، کتابچه‌ای حاوی نمایه تفصیلی و معرفی مهمترین مقالات آن مجلد به تفکیک حوزه‌های موضوعی، برای سهولت اطلاع‌یابی از محتوا منتشر شده است.

«سقف سفید»

کتاب «سقف سفید» جدیدترین اثر حسن و حسین شیردل است که انتشارات شهید کاظمی آن را منتشر کرده است. این اثر روایت داستانی زندگی حاج محمد قانعی از جانبازان ۶۰ درصدِ هشت سال دفاع مقدس است که بعد از مجروحیتش در مرحله سوم عملیات کربلای ۵ در ۱۴ اسفند ۱۳۶۵ تا به امروز با خمپاره‌ای که باعث له شدن دوپای وی شده بود با بیش از چهل و سه عمل جراحی و شیمیایی و موج گرفتگی هنوز مُسر به نگه داشتن دوپای له شده خود است. امید، حرکت و تلاش وی از سن ۱۷ سالگی تا به امروز همراه با شهادت برادر شهیدش علی قانعی برای نگه داشتن پا‌ها و جراحت‌های شیمیایی و مداومت در پیگیری‌های پزشکی و تحمل‌های او به عنوان یک مرد جنگی قابل ستایش و اگر نگوییم بی‌نظیر که کم نظیر است.

با شوخی‌ها و فضای طنزی که در جبهه و بیمارستان «سقف سفید» که همیشه مقابل دیدگانش بود و خاطرات آن نکته به نکته و تکه تکه خواننده را در کتاب به پیش می‌برد، کتاب را به عنوان خاطره و روایت پر از انرژی و امید کرده است و در عین حال نگاه وی به تحمل و تقدیر و توکل در سطر سطر خاطره روزمرگی‌هایی که ما را در زندگی شخصی ناامید می‌کند، اعجاب برانگیز است.

«تفسیر موضوعی قرآن کریم ناصر خسرو»

تفسیر موضوعی قرآن کریم ناصر خسرو به کوشش حبیب‌الله عباسی و فرزاد بالو تدوین شده و انتشارات زوار آن را در سال جاری در ۳۸۶ صفحه چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

نویسنده در مقدمه می‌نویسد: ناصر خسرو آیات قرآنی برای تبیین عقاید اسماعیلی تفسیر می‌کند. بر این اساس، کتاب‌های وجه دین، جامع الحکمتین، زاد المسافرین و گشایش و رهایش، مشحون از تفاسیر آیاتی است که وی در کنار عقل فلسفی، از آن‌ها در تأیید و تثبیت آموزه‌های مکتب فلسفی استفاده می‌کند.
وی می‌افزاید: از آنجا که ناصر خسرو، آیات را به تناسب موضوعی به کار می‌گیرد که در هر کتاب دنبال می‌کند، ما نیز تلاش کردیم، بدون هیچ دخل و تصرف و توضیحی و بی‌آن که حذف و افزوده‌ای داشته باشیم، صدر و ذیل متنی را که آیه یا آیات در آن تفسیر شده و به طور کامل بیاوریم تا مخاطب به نحو مطلوب‌تری در بافت تفسیری آن‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha