کد خبر: 4230354
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲
جهاددانشگاهی؛ الگوی پیشرفت، با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/ ۴

جهاددانشگاهی می‌تواند حلقه اتصال دانشگاه و جامعه باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: جهاددانشگاهی با فاصله گرفتن از فضای بروکراتیک می‌تواند ضمن جذب نسل جدید دانشگاهی، به برقراری ارتباط میان عموم افراد جامعه و نظام آموزش عالی کمک کند.

امیر احمدنژاد عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانامیر احمدنژاد، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان است که طی دو سال گذشته، مدرس و سخنران نشست‌های قرآنی در جهاددانشگاهی واحد اصفهان بوده که به میزبانی خبرگزاری ایکنا برگزار شده است. «نامه و قرار»، «درس‌گفتارهای روایت در قرآن» و «قرآن به‌مثابه متن ادبی»، عناوین سلسله‌نشست‌هایی به‌شمار می‌رود که وی طی این مدت، مدرس و سخنران آنها در این مجموعه بوده است. به‌مناسبت فرارسیدن چهل‌وچهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی برابر با 16 مردادماه، خبرنگار ایکنا از اصفهان درباره تجربه همکاری این قرآن‌پژوه با جهاددانشگاهی به گفت‌وگو نشست. 

احمدنژاد با بیان اینکه همکاری دوساله‌ام با جهاددانشگاهی تجربه‌ دلنشینی بود، اظهار کرد: در این مدت شاهد رویکردهای مثبتی در این مجموعه بودم که ماحصل این رویکردها باعث شده بود تا بخشی از مردم که اغلب جزو مخاطبان اولیه نشست‌های دانشگاهی نیستند، جذب برنامه‌های معارفی شوند و همراه این نشست‌ها باشند. جهاددانشگاهی نیز در راستای تحقق رسالت دانشگاهی خود، به برگزاری نشست‌های بین‌رشته‌ای اقدام کرد که بسیار لازم، مناسب و قابل‌ توجه بود. 

وی رویکردهای دو خبرگزاری‌ ایکنا و ایسنا، وابسته به جهاددانشگاهی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این دو رسانه در ایجاد تعامل مثبت و ارتباط مطلوب با استادان دانشگاه موفق بوده‌اند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان رسالت اصلی جهاددانشگاهی را داشتن روحیه جهادی در انجام فعالیت‌های خود دانست و افزود: همان‌گونه که از نام این نهاد مشخص است، جهاددانشگاهی می‌تواند با رویکردی جهادی، بسیار چابک‌تر از ساختار‌ها و سیستم‌های دانشگاهی که مانند هر نهاد دیگری درگیر بوروکراسی هستند، به پرکردن خلأها بپردازد. نهادهای جهادی این قابلیت را دارند که بسیار راحت‌تر گره‌های بوروکراتیک را گشوده و با دارا بودن نظم و ارتباط بهتر و مؤثر‌تر، چالش‌های موجود را برطرف کنند. 

وی اضافه کرد: هر چقدر جهاددانشگاهی بتواند از این فضای بوروکراتیک فاصله بگیرد و نسل جدید دانشگاهی را جذب کند، موفق‌تر خواهد بود. همچنین جذب مخاطبان عمومی جامعه و اتصال این گروه به بدنه دانشگاه که معمولاً به‌سبب مناسبات خاص بوروکراتیک، ارتباط بین آنها و سیستم آموزش عالی شکل نمی‌گیرد، اتفاق خوب و مبارکی است و در سطح دانشگاه و جامعه قطعاً کمک‌کننده و مؤثر خواهد بود. 

احمدنژاد ضمن اشاره به امتیازهای انتشارات جهاددانشگاهی و خبرگزاری‌های وابسته به آن، این دو مجموعه را دارای نوعی آزادی، شهامت و شجاعت دانست که از جوان بودن کارکنان آنها نشئت می‌گیرد. به گفته وی، خبرگزاری‌های وابسته به جهاددانشگاهی به‌دلیل همراه داشتن پسوند دانشگاه و برخورداری از نیروها و مخاطبان جوان باید مسیر فرهیختگی کنونی را حفظ کنند و درصدد ارتقای آن باشند. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی برای تأثیرگذاری بیشتر خبرگزاری‌های وابسته به جهاددانشگاهی در سطح جامعه دارد، بیان کرد: تشکیل میزگرد و ارائه‌ تحلیل‌های مستقل در قالب مصاحبه و گزارش، یکی از مدل‌های متعالی تولید محتوای خبری است که به رشد و ارتقای علم و معارف در جامعه کمک خواهد کرد. متأسفانه در فضای کنونی کشور ما، تحلیل‌هایی در فضای مجازی ارائه می‌شود که هم نویسنده مشخص و صاحب‌نظر ندارد و هم در فضایی غیرچالشی بیان می‌شود و نقد و بررسی درباره آن صورت نمی‌گیرد؛ اما اگر این تحلیل‌ها در قالب میزگردی با تضارب افکار و آرا و پرسش‌گری همراه شود، قالبی که متأسفانه در خبرگزاری‌های رسمی کشور همچون صداوسیما کمتر قابل مشاهده است، حتماً برای رشد و تعالی جامعه کمک‌کننده خواهد بود.

الهه‌سادات بدیع‌زادگان

انتهای پیام
captcha