به گزارش ایکنا از اصفهان، محمدجواد سیدمعلمی، مدیر مجتمع آموزشی دارالقرآنالکریم اصفهان در گردهمایی مدیران و مربیان دارالقرآنالکریم استان که امروز، ۲۰ دیماه در محل این مؤسسه برگزار شد، اظهار کرد: کلید همه فعالیتهای دارالقرآن از شعب آن آغاز میشود؛ خداوند به مرحوم آیتالله سیدمهدی مظاهری خیر عطا کند که این سفره خیر و پربرکت را برای ما پهن کرد تا همگی بتوانیم از آن بهرهمند شویم. از عزیزانی که در شعب و پیشدبستانیهای وابسته به دارالقرآن زحمت میکشند، تشکر میکنیم.
وی در خصوص نسل جدید که در حال گذراندن دوره پیشدبستانی هستند، تصریح کرد: نسلی که در این دوره از زمان با آنها سرو کار داریم، سه خصوصیت از جمله هوش ادراکی زیاد، تابآوری ضعیف و از همه مهمتر، تحلیلگری بسیار قدرتمند دارند. شما مربیان پیشدبستانی باید توجه داشته باشید که مخاطبانتان چه کسانی هستند. پرورش تفکر این کودکان بسیار مهم است و باید زبان مشترک میان ما و آنها کشف شود؛ یعنی هنر ما در مقام معلمان قرآن در پیشدبستانیها باید ایجاد این زبان مشترک باشد تا نفوذ کلام لازم را بر آنها داشته باشیم.
مدیر مجتمع آموزشی دارالقرآنالکریم اصفهان گفت: در صورتی که زبان مشترک وجود نداشته باشد، هر کس کار خودش را میکند. زبان مشترک نقطه اتصال ما و نسل جدید بوده و نقطه پژوهش فراوانی در دارالقرآن قرار گرفته است. شعار ما یافتن زبان مشترک برای دورههای تحصیلی مختلف است و در حال فعالیت در این زمینه هستیم. نکته اصلی در مدارس، گرایش به سوی قرآن است؛ اگر هنر ایجاد زبان مشترک با کودکان نسل جدید را نداشته باشیم، در حال ظلم به آنها هستیم.
وی افزود: ما در دارالقرآن فضای تربیتی ایجاد کردیم، بهطوری که معلم همه رشتهها در درجه اول باید مربی تربیتی باشد؛ آموزش بهانه تربیت برای دارالقرآن است، بهطوری که به لطف خدا امسال مقام سوم جهانی مسابقات روباتیک سازههای سبز را به دست آوردیم. اگر بخواهیم با زبان کودکان حرکت کنیم، قطعاً به موفقیت خواهیم رسید. ۱۴۳۶ کودک در کلاسهای پیشدبستانی یک و دوی دارالقرآن در سطح استان اصفهان فعالیت میکنند که برای هر کدام از آنها باید نسخهای تربیتی تهیه کنیم؛ همه مسئولان دارالقرآن باید خصوصیسازی الگوهای آموزشی را در دستور کار قرار دهند که این کار را انجام دادهاند و در حال فعالیت در این عرصه هستند که گامی بسیار بلند، ولی قابل دسترسی است.
سیدمعلمی ادامه داد: ما در مدارس به دنبال خلق چیزی نیستیم، بلکه به دنبال کشف هستیم؛ اگر بتوانیم زبان خودمان را با زبان نسل جدید تطبیق دهیم، رسالت خود را انجام دادهایم. آموزش و پرورش نسخهای ارائه داده است که همه باید با آن تطبیق پیدا کنند، در حالی که نسل جدید اصلاً با چیزی تطبیق پیدا نمیکند و هرکس باید نسخه خاص خودش را داشته باشد. از جمله مواردی که زبان مشترک ایجاد میکند، داستان، رمان و تطابق مهارتهای آموزشی با نکات قرآنی است. قبلاً گسست بین نسلها ۱۰ سال یکبار مطرح میشد؛ ولی امروز به دقیقه تبدیل شده است. اگر خودمان را بهروزرسانی نکنیم، به عنصری بیفایده برای کودکان در مدارس تبدیل میشویم.
زهراسادات مرتضوی
انتهای پیام