کد خبر: 4292157
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۷
در گفت‌وگو با ایکنا تشریح شد

شاخص‌های ارزیابی خیریه‌ها در دومین جشنواره اعطای نشان نیکوکاری

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه اصفهان گفت: در دومین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری، 11 شاخص برای ارزیابی مراکز نیکوکاری درنظر گرفته شده است.

دومین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاریمهدی اثنی‌عشران، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به آغاز به کار دبیرخانه یا کارگروه استانی دومین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری اظهار کرد: اعضای این دبیرخانه شامل مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان (رئیس دبیرخانه)، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف استان، معاون اداره‌کل مشارکت‌های اجتماعی استانداری اصفهان، معاون اداره‌کل بهزیستی استان، معاون دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان، رئیس اداره تشکل‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد در شورای توسعه و حمایت از سمن‌های استان اصفهان و دو نفر از فعالان اجتماعی پیشکسوت استان هستند.

وی در تشریح مصوبات کارگروه استانی دومین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری گفت: در این جلسه مقرر شد با قید فوریت نسبت به تشکیل دبیرخانه‌های شهرستانی اقدام و بانک اطلاعات مؤسسات و تشکل‌های خیریه و مراکز نیکوکاری تهیه و در دبیرخانه تجمیع شود؛ همچنین مقرر شد که ثبت‌نام خیریه‌ها در سایت https://neshanenikookari.ir/ صورت گیرد که البته فرایند ثبت‌نام آغاز شده است و تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات این بود که اعضای دبیرخانه با همکاری مشترک و هماهنگی با دبیرخانه جشنواره، نسبت به برنامه‌ریزی و برگزاری همایش، نشست و گردهمایی با حضور مدیران مؤسسات، تشکل‌های خیریه و مراکز نیکوکاری در راستای تشریح و تبیین جشنواره و آموزش تشکل‌ها اقدام کنند. برنامه‌ریزی برای این آموزش‌ها در موضوعات گوناگونی تدوین شده است.

مخاطبان دومین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری

وی مخاطبان دومین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری را سه گروه معرفی کرد و ادامه داد: گروه اول، مؤسسات، بنیادها و مراکز خیریه خدماتی‌ حمایتی؛ گروه دوم، مؤسسات فعال در زمینه توسعه زیست‌بوم احسان و نیکوکاری و گروه سوم، مراکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند. این سه نوع مرکز و تشکل‌ خیریه، مخاطبان اصلی جشنواره هستند که می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند.

اثنی‌عشران شاخص‌های ارزیابی مراکز نیکوکاری را در این جشنواره، 11 مورد دانست که به تصویب شورای سیاست‌گذاری جشنواره رسیده و اضافه کرد: اولین شاخص، ساختار، الگوی راهبری و مدیریت تشکل است؛ یعنی ارکان بالادستی شامل هیئت‌امنا و مدیر اجرایی آن تشکل خیریه به خوبی شکل گرفته باشد و وظایف، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت به خوبی انجام شود. شاخص دوم، تخصص‌گرایی و رویکرد حرفه‌ای تشکل در عرضه خدمات اجتماعی است، به این معنا که ساختار، فرآیندها و فعالیت‌های بخش عرضه خدمات در تشکل از اصول حرفه‌ای و تخصصی تبعیت کند.

وی افزود: شاخص سوم، اثربخشی خدمات اجتماعی عرضه‌شده است که به مقوله‌هایی نظیر آثار بلندمدت، تثبیت فرهنگ بومی، نوآوری، کارایی و بهره‌وری توجه ویژه‌ای شده باشد. شاخص چهارم، جذب و تأمین منابع مالی مطلوب و پایدار است؛ یعنی میزان تنوع منابع مالی، نرخ جذب و نگهداشت خیرین و حامیان مالی و فرآیندها و زیرساخت‌های جذب منابع در سطح مطلوبی باشد. شاخص پنجم، انضباط مالی است؛ یعنی ثبت منظم گزارش‌های مالی، امکان پیگیری هزینه‌کرد منابع و مغایرت‌گیری حساب‌های بانکی در تشکل به درستی انجام شده باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ششمین شاخص‌ ارزیابی مراکز خیریه را شفافیت و پاسخگویی در برابر گروه‌های ذی‌نفع برشمرد و بیان کرد: منظور از این شاخص این است که گزارش‌دهی‌های دقیق و منظم در حوزه‌های گوناگون به لحاظ مالی و عملکردی اتفاق افتاده باشد. هفتمین شاخص، اعتبار و سرمایه اجتماعی است؛ یعنی تشکل در بین خیران و حامیان مالی خود و در بین دستگاه‌های دولتی و عموم مردم از سرمایه اجتماعی زیادی برخوردار باشد. هشتمین شاخص‌، توان ایجاد حرکت جمعی نام دارد؛ یعنی تشکل در همراه‌سازی و جلب مشارکت جامعه پیرامونی در انجام فعالیت‌های داوطلبانه و نیکوکارانه توفیقاتی داشته باشد.

وی ادامه داد: نهمین شاخص، مدیریت مطلوب کارکنان است؛ یعنی فرآیند جذب، حفظ و نگهداشت و حتی خروج نیروی انسانی در این تشکل‌ها به درستی انجام شده باشد. دهمین شاخص، سازماندهی داوطلبانه نام دارد، به این معنا که مجدداً فرآیند جذب، مدیریت، سازماندهی، حفظ و نگهداشت داوطلبان به درستی انجام شده باشد. یازدهمین و آخرین شاخص، همکاری و ارتباطات برون‌سازمانی تشکل است؛ یعنی تشکل با سازمان‌های همکار تعامل و همکاری مناسبی داشته باشد.

اثنی‌عشران در توضیح محوریت آموزشی دومین‌ جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری تصریح کرد: سرفصل‌های دوره آموزشی استان‌ها شامل نقش و جایگاه تشکل‌های خیریه در حل مسائل اجتماعی، ضرورت توجه به مدیریت حرفه‌ای در تشکل‌های خیریه، معرفی شاخص‌های مدیریت مطلوب در تشکل‌های خیریه شامل حکمرانی مؤثر، تبعیت از قوانین، اثربخشی خدمات، کارایی، پایداری مالی، انضباط مالی، مطالبه‌گری، شفافیت و پاسخگویی، مشارکت جمعی، سرمایه اجتماعی و سرمایه‌های انسانی و معرفی فرآیند ارزیابی در جشنواره ملی نشان نیکوکاری می‌شود. زمان تقریبی آموزش نیز چهار ساعت است.

عطیه حیدری

انتهای پیام
captcha