iqna

سنجش‌گری ظرفیت قابل توجه عقل است
رمضان علی‌تبار:

سنجش‌گری ظرفیت قابل توجه عقل است

رمضان علی‌تبار بیان کرد: براساس آیات قرآن، ظرفیت انتقادی عقل طوری است که هم در سنجش برای علوم انسانی اسلامی جنبه سنجش‌گری دارد و هم می‌توانیم با آن علوم انسانی موجود را بررسی کنیم. مثلا آیاتی که مورد شنیدن قول و تبعیت از بهترین مطلب است، جایی است که با این روش عقلی داریم سنجش‌گری می‌کنیم.
تعقل ظاهرنگرانه در قرآن وجود ندارد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

تعقل ظاهرنگرانه در قرآن وجود ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اسدی نسب بیان کرد: قرآن می‌گوید آیات و نشانه‌هایی برای قومی که تعقل کنند وجود دارد؛ یعنی کسانی که با باطن‌نگری در خلقت نگاه کنند می‌توانند رابطه با خدا و آخرت و خودشان را بسنجند و این ظاهرنگری نیست و این چنین عقلی که فقط ظاهرنگری باشد در قرآن نداریم.
عقل آن‌قدر شاهکار نیست که بشر را نجات دهد
حجت‌الاسلام قائمی‌نیا:

عقل آن‌قدر شاهکار نیست که بشر را نجات دهد

حجت‌الاسلام قائمی‌نیا بیان کرد: نباید به عقل بیش از حد بها بدهیم؛ مقام عقل را باید تکریم کنیم، اما عقل را به صدارت ننشایم و فکر نکنیم عقل آن مقدار شاهکار است که بتواند بشر را نجات دهد. عقل خیلی اوقات در گِل می‌افتد و نمی‌تواند مسئله را حل کند و این در علوم، خودش را خیلی نشان می‌دهد و امیدواریم برداشت‌های نسبیت‌گرایانه هم از این بحث نکنند که با آن مخالف هستم.
بین‌المللی و روزآمدن شدن فلسفه اسلامی در تعامل با فلسفه تحلیلی
در نشست علمی «رویکردهای معاصر در بازخوانی فلسفه اسلامی» مطرح شد؛

بین‌المللی و روزآمدن شدن فلسفه اسلامی در تعامل با فلسفه تحلیلی

نشست علمی «رویکردهای معاصر در بازخوانی فلسفه اسلامی» برگزار و در آن بر لزوم تعامل میان فلسفه اسلامی و تحلیلی معاصر برای بین‌المللی و روزآمدشدن فلسفه اسلامی بدون آنکه هویت خود را از دست بدهد، تأکید شد.
نظریه تمثل از حیث هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی نیازمند تکمیل است
حجت‌الاسلام محمدعلی اردستانی:

نظریه تمثل از حیث هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی نیازمند تکمیل است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اردستانی با اشاره به نظریه تمثل بیان کرد: ما هم در حیث هستی‌شناسی نیاز داریم این نظریه را تکمیل کنیم و هم در معرفت‌شناسی باید نظریه‌پردازی کنیم و الا در مورد بخش گسترده‌ای از متون دینی از قرآن و روایات با تفسیرش دچار مشکل می‌شویم.
فلسفه‌ورزی نوعی معنویت است / فزونی مؤلفه‌های معنوی نزد سهروردی و ملاصدرا
هادی وکیلی:

فلسفه‌ورزی نوعی معنویت است / فزونی مؤلفه‌های معنوی نزد سهروردی و ملاصدرا

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: مؤلفه‌های معنوی در فلسفه اشراقی سهروردی یا ملاصدرا بیشتر از فلسفه ابن کَندی یا ابن سینا وجود دارد. بنابراین به اعتقاد بنده، خود فلسفه‌ورزی نوعی معنویت است. در دیگر علوم نیز باید بررسی کنیم مؤلفه‌های معنوی چگونه یافت شده و چگونه ولو ناخودآگاه لحاظ می‌شوند.
هدف از تعالی‌سازی علوم انسانی روزآمدی و حکمی‌سازی است
حجت‌الاسلام خسروپناه:

هدف از تعالی‌سازی علوم انسانی روزآمدی و حکمی‌سازی است

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید دغدغه تعالی علوم انسانی دارد، گفت: هدف از تعالی‌سازی علوم انسانی و هنر، روزآمدی و بومی‌سازی و حکمی‌سازی است. دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا دوره‌های متعدد توانمندی اساتید برگزار کرده است.
کتب حدیثی به صورت هدف‌مند مطالعه شوند / سه نکته کلیدی در خوانش متن

کتب حدیثی به صورت هدف‌مند مطالعه شوند / سه نکته کلیدی در خوانش متن

احمد پاکتچی با اشاره به اهمیت نحوه خواندن کتب حدیثی بیان کرد: امکان آن نیست که بتوانیم تمام کتب حدیثی را بخوانیم و با خواندن اینها کمک زیادی به فرد نمی‌شود، اما چیزی که در این بین مهم است اینکه برخی از متون کلیدی حدیثی را شناسایی کنیم و بتوانیم در این زمینه مطالعه هدف‌مند داشته باشیم.
دومین همایش «قرآن در اندیشه‌ و سیره امام خمینی(ره)» برگزار می‌شود

دومین همایش «قرآن در اندیشه‌ و سیره امام خمینی(ره)» برگزار می‌شود

دومین همایش «قرآن در اندیشه‌ و سیره امام خمینی(ره)» چهارشنبه هفته جاری در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
نهمین جلسه مرجعیت علمی قرآن برگزار می‌شود

نهمین جلسه مرجعیت علمی قرآن برگزار می‌شود

نهمین جلسه مرجعیت علمی قرآن از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم برگزار می‌شود.
ثبت نام داوطلبان ورود به حوزه‌های علمیه از ۲۰ اسفندماه آغاز می‌شود

ثبت نام داوطلبان ورود به حوزه‌های علمیه از ۲۰ اسفندماه آغاز می‌شود

علاقه‌مندان به تحصیل علوم دینی در مدارس و حوزه‌های علمیه برادران می‎توانند در صورتی که واجد شرایط نام‌نویسی و پذیرش حوزه‌ها باشند، برای اولویت‌های مورد نظر خود در پذیرش سال ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ ثبت‌نام کنند.
لزوم تغییر شیوه کنشگری به تبعیت از فرهنگ نوروز
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد:

لزوم تغییر شیوه کنشگری به تبعیت از فرهنگ نوروز

سلیمی اظهار کرد: آئین نوروز به ما می‌آموزد دانش‌ها و شیوه‌های کنشگری ما نباید به گونه‌ای باشد که به تخریب طبیعت بپردازیم بلکه باید آن مشی اجتماعی را دنبال کنیم که با تحولات طبیعی سازگار شویم و همانگونه که طبیعت دائماً به دنبال بازسازی ریشه‌های خود و نو شدن است ما هم اینگونه عمل کنیم.
نقدی بر نظریه چندجهانی هاوکینگ

نقدی بر نظریه چندجهانی هاوکینگ

مهدی گلشنی با اشاره به نظریه هاوکینگ در مورد جهان بیان کرد: هاوکینگ و همکاران وی، در 2010 کتاب طرح بزرگ را نوشتند و گفتند این تئوری نهایی است که بی‌نهایت جهان داریم و جواب اینها این بود که اینها از قانون فیزیکی نتییجه می‌شود، ولی سوال این است که اگر این جهان‌ها از قانون فیزیکی نشئت گرفتند، این قانون از کجات ناشی شده است؟ بدتر این بود که در 2014 هاوکینگ آمد و حرفش را تغییر داد و گفت تئوری کامل را نمی‌توانیم داشته باشیم و تئوری‌های متعددی داریم و هرکدام بخشی از جهان را توضیح می‌دهد.
نگاهی تاریخی به رابطه حکومت و تمدن

نگاهی تاریخی به رابطه حکومت و تمدن

پذیرش مبنای یکسان نشمردن حکومت و تفکیک حکومت و تمدن سبب می‌شود که ضمن پذیرش سهم بالای حکومت‌ها در پویایی و ایستایی تمدن‌ها، می‌توان با نگاهی واقع‌بینانه‌تر و همدلانه‌تر به بازخوانی تمدن‌ها و بهره‌مندی از دستاوردهای آن‌ها بپردازیم.
قرآن را قانون اساسی زندگی قرار دهیم / ضرورت جبران کم‌‌توجهی حوزه به قرآن
حجت‌الاسلام حسینی:

قرآن را قانون اساسی زندگی قرار دهیم / ضرورت جبران کم‌‌توجهی حوزه به قرآن

معاون فرهنگی مجتمع عالی حکمت و مطالعات ادیان جامعة‌ المصطفی العالمیه با بیان اینکه نباید به قرآن صرفاً به عنوان یک متن دینی بنگریم، بلکه آن را قانون اساسی زندگی قرار دهیم، تصریح کرد: کم‌توجهی در حوزه علمیه به قرآن وجود دارد و باید جبران شود.
21 موضوع پزشکی در آیات قرآن کریم بررسی شد

21 موضوع پزشکی در آیات قرآن کریم بررسی شد

مدیرگروه فقه پزشکی مؤسسه فقهی ائمه اطهار(ع) از بررسی 21 موضوع پزشکی با نگاه فقهی در آیات قرآن کریم خبر داد و گفت: این مجموعه در سه مجلد در دست تألیف و انتشار است و البته ارتباطی با طب اسلامی ندارد.
ایمان واقعی با انسان‌شناسی درست ممکن است
آیت‌الله هادوی تهرانی:

ایمان واقعی با انسان‌شناسی درست ممکن است

استاد حوزه علمیه گفت: انسان اگر خود را نشناسد، نمی‌تواند خدا و پیامبر و امام را بشناسد و ایمان او واقعی و استوار و ثابت نخواهد بود.
نصیری: خودبنیادی تمدن بشری را قبول ندارم / اکبرنژاد: تمدن بشری توقیفی نیست
گزارش ایکنا از مناظره «حدود مشروعیت ابزارهای مدرن»؛

نصیری: خودبنیادی تمدن بشری را قبول ندارم / اکبرنژاد: تمدن بشری توقیفی نیست

در مناظره «حدود مشروعیت ابزارهای مدرن» که امروز برگزار شد، نصیری گفت بشر بدون وحی، قادر به ایجاد تمدن نبود و اکبرنژاد اظهار کرد: تمدن بشری توقیفی نیست و نصوص دینی هم محدودیتی برای تمدن‌سازی قائل نیستند، مگر اینکه تالی فاسدی داشته باشد.
یادداشت
گفتگو
گزارش