بیعتی با سفیران فرهنگی اسلام ناب محمدی(ص)
کد خبر: 3624422
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

بیعتی با سفیران فرهنگی اسلام ناب محمدی(ص)

گروه جامعه: آنچه امروز با توجه به ظرفیت‎های فرهنگی، گردشگری، مذهبی، اقتصادی و سیاسی در امامزادگان و بقاع متبرکه وجود دارد این مکان‎ها را به جایگاه سفیران فرهنگی اسلام ناب محمدی(ص) در کشور بدل کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، پنجم ذی القعده با تصویب شورای فرهنگ عمومی، در تقویم‌ رسمی کشور به عنوان روز تجلیل از امام‎زادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است؛ امامزادگانی که در کشور ما سفیران فرهنگی اسلام ناب محمدی(ص) و عامل پیوند و استحکام فرهنگ دینی و زندگی اسلامی به شمار می‌روند. از این رو این مکان‎ها همواره در رشد معنوی جامعه و سوق دادن آن به پيشرفت‌های مادی و معنوی اثرگذار بوده است.

در کشور بنا به گفته مسئولان، هشت هزار و ۵۱ بقعه مربوط به مقبره امام‌زادگان(س) شناسایی شده است که به جرات می‌توان این اماکن مقدس را بزرگترین ظرفیت‌های فرهنگی کشور از لحاظ گستردگی و تاثیرگذاری معرفی کرد. امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان امانت‌هایی ارزشمند و میراثی بابرکت به شمار می‌روند که در حال حاضر با استفاده از آثار و منافع آنها جامعه می‌تواند گام‌هایی بلندی را در جهت تامین نیازهای اقشار جامعه و تحکیم رابطه با آفریدگار و به طور کلی رشد و غنی‌سازی فرهنگی جامعه فراهم آورد.

روزی که فرزندان اهل بیت(ع) در پناه مهمان‌نوازی ایرانیان و مهربانی شایسته آنان در شهرها و روستاهای این سرزمین آرامیدند و آیین زیارت و توسل و اظهار مودت و سرسپردگی به ساحت مقدس امام هشتم(ع) و برادر و خواهر بزرگوار ایشان هزاران حرم مطهر دیگر در جای‌جای سرزمین ایران شکل گرفت، توسل و تمسک به این بزرگان جزئی از فرهنگ و سنت ایرانیان شد.

در این میان آنچه اسلام در مسیر رشد معنوی ایجاد کرد، استفاده از هر ظرفیت و زمينه‎‏ای برای رسیدن عموم جامعه به پیشرفت‌های مادی و معنوی بود، که در این میان یکی از اين ظرفیت‎ها که ارتقای معنوی انسان و پيشرفت‌های مادی و معنوی او را در بردارد، زيارت و تکریم امامزادگان و بقاع متبرک است.

اهمیت و جایگاه زیارت ائمه و امامزادگان به حدی است که همواره اسلام در طول تاریخ مفهوم امامت و هرگونه پیوند و ارتباط با اهل بیت(ع) و معصومین(ع)، چه به لحاظ سببی و چه نسبی، را مورد اهمیت و جایگاه خاصی قرار داده است؛ به‌طوری که حتی اصحاب، یاران و دوستداران اهل بیت نیز، شأن و مقامی والا در بین جامعه و مردم روزگاران خود داشته‌اند.

آنچه امروز با توجه به ظرفیت‎های فرهنگی، گردشگری، مذهبی، اقتصادی و حتی سیاسی در امامزادگان و بقاع متبرکه وجود دارد این مکان‎ها را به جایگاه سفیران فرهنگی اسلام ناب محمدی(ص) در کشور بدل کرده است. امامزادگانی که خودخواسته و یا تحت فشار حاکمان ظالم زمانشان، روی به سرزمین ایران آوردند و مهمان سرزمین عشق و وفاداری شدند. حال سال‏‎ها است که سرزمین ایران از عطر خوش شقایق‌های پرپر شده ولایت، مطهر و مزین به حضور شکوفه‌های شجره امامت شده است.

مقام معظم رهبری به دلیل ‌اهمیت و جایگاه بسیار رفیع و والای بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان سرمایه‌های مادی معنوی و همچنین پراکندگی، تنوع و فراوانی این امامزاده‌ها، تبدیل امام‌زادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی را خواستار شد و این مهم همواره از دغدغه‌های مقام معظم رهبری تلقی می‌شود.

تاکید ویژه مقام معظم رهبری نشان از نقش امامزادگان در توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هویت‌بخشی به جامعه و تمدن اسلامی می‌دهد. قطعا بخش وسیعی از فرهنگ فاخر شیعیان امروز نیز مرهون همین بقاع متبرکه است و باید گفت این اماکن یکی از بهترین مکان‌ها برای اعتلای روحیه معنوی و طلب آرامش است که پس از آنها مساجد و حسینیه‌ها این نقش را دارا هستند.

بقاع و اماکن متبرکه جزیی از ریشه‌های مهم فرهنگی به حساب می‌آيند و نقش بسیار مهمی در حفظ و تقویت ارزش‌های فرهنگی و مصونیت از هر گونه تهاجم و تعرض فرهنگی دارند؛ چراکه حضور مستمر مردم در این اماکن باعث تقویت ارتباط معنوی آنان و کاهش گرایش آنها به فرهنگ بیگانه می‌شود، لذا بهترین عامل برای دفع هجوم فرهنگی دشمنان به شمار می‎روند.

بر این اساس است که حضور مردم در امامزادگان در راستای ترویج فرهنگ ناب محمدی، دغدغه اصلی مقام معظم رهبری برای هدایت و رهبری جامعه است؛ از این رو مسئولان ذی‎ربط باید با پیش‎بینی دقیق و برگزاری مراسمات مختلف در جوار این بقاع متبرکه، منویات مقام معظم رهبری را محقق و روشنگری‌های لازم را انجام دهند.

البته این کار نیازمند این است که تمامی دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی، ادارات و سازمان‎ها با همکاری بیشتر در راستای ترویج فرهنگ دینی و اسلامی در این زمینه قدم بردارند. بدون تردید اگر تمامی دستگاه‎ها با یکدیگر اتحاد داشته باشند می‎توانند منشأ تحول و خدمت‎رسانی شگرفی در این زمینه باشند.

با توجه به اهمیت این مکان‎ها متبرک باید گفت نقش اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بقاع متبرکه فراوان است و ضروری است که مسئولان با نگاهی کارشناسانه ظرفیت‌های قابل برنامه‌ریزی برای زائران و گردشگران را فراهم کنند. همچنبن ضروری است که با تعریف اهداف مشخص و قابل اجراء این ظرفیت‌ها را بیش از گذشته مورد بهره‌برداری قرار دهند تا امکان بروز نقش فرهنگی بقاع متبرکه در ایجاد و گسترش امید در جامعه بیش از گذشته بروز پیدا کند.

در نهایت باید گفت، تحقق این هدف الزاماتی دارد که علاوه بر فعالیت‌های ویژه‌تر سازمان اوقاف به امامزادگان و بازسازی هویت فرهنگی و دینی‌ آنها در برخی از شهر‌ها باید، بر وحدت و هماهنگی نظام‌یافته در نحوه مدیریت و رهبری، تدوین شناسنامه و معرفی‌نامه جامع و مستند و جذاب از امامزاده‌ها، تدوین کرامت‌های امامزادگان، برنامه‌ریزی و تلاش برای خرافه‌زدایی درباره امامزادگان، تولید محصولات فرهنگی و هنری بیشتر از قبیل کتاب، فیلم، داستان و امثال آن تاکید و نگاه ویژه‎تری داشته باشد.

 وهاب خدابخشی
captcha