کرونا همدردی جهانی ایجاد می‌کند / رسانه‌های غربی به دنبال ایران هراسی هستند
کد خبر: 3882646
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

کرونا همدردی جهانی ایجاد می‌کند / رسانه‌های غربی به دنبال ایران هراسی هستند

عضو هیئت‌ علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: انتظار می‌رود که شیوع بیماری کرونا بتواند یک همدردی جهانی ایجاد کند، چراکه انسان‌ها همه سرنوشتی مشترک دارند و اینگونه نیست که کشورها به صورت جزیره‌ای باشند.

کرونا و رسانه‌های غربی علی امیدی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به تاریخچه جنگ بیولوژیک در جهان، اظهار کرد: این مسئله در قدیم شایع بوده و در بخشی از جنگ‌ها به صورت جنگ‌های میکروبی وجود داشته، مثلاً آب را آلوده می‌کردند و یا غذا و شمیشرشان را به زهر آغشته می‌کردند، اما پس از آن چون این کار، سخت، هزینه‌بر و پیچیده بود دیگر به عنوان یک ابزار جنگی استفاده نمی‌شد.

وی ادامه داد: شایعات در مورد بیماری کرونا نیز در حد یک فرضیه است و دلایل محکمی برای نظریه جنگ بیولوژیک نمی‌توان ارائه کرد و شواهد بیشتری برای عکس آن صادق است.

عضو هیئت‌ علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان افزود: البته آمریکا مایل است اقتصاد چین ضربه خورده و قدرتش تحت‌الشعاع قرار گیرد، چراکه تهدیدی اساسی برای آینده آمریکا قلمداد می‌شود، اما شواهدی برای اینکه آمریکا طی یک عملیات پیچیده این بیماری را درست کرده باشد وجود ندارد، بلکه شواهد گویای این مسئله هستند که این ویروس از دنیای حیوانات به دنیای انسان‌ها سرایت پیدا کرده است.

تأثیر کرونا بر اقتصاد و سیاست بین‌الملل

امیدی در خصوص تأثیر این بیماری بر اقتصاد و سیاست بین‌الملل، اظهار کرد: شاخص‌های سهام بازار پس از این بیماری سیری نزولی پیدا کردند و قطعاً اقتصاد چین از این مسئله ضربه خورده و حجم کوچکتری پیدا کرده است، اما اینگونه هم نیست که بحرانی اقتصادی مانند آنچه که در 1929 اتفاق افتاد، تکرار شود. نظام اقتصادی چین، نظامی هیبریدی است و سرمایه‌داری افسارگسیخته مانند کشور آمریکا در آنجا رواج ندارد.

وی گفت: در چین دولت سوسیالیستی از مرکز بر اقتصاد نظارت کرده و اجازه نمی‌دهد از کنترل خارج شده و مانند اقتصاد بازار کاملاً آزاد دچار فروپاشی شود. از طرف دیگر، کشورهای آسیای شرقی ثابت کردند که انسان‌های سخت‌کوشی هستند برابر مشکلات تحمل بیشتری دارند و خودخواهی کمتری در مقایسه با غربی‌ها از خود نشان می‌دهند. پس این عنصر فرهنگی نیز باعث می‌شود که اتفاقی که در 1929 در آمریکا رخ داد در چین تکرار نشود.

امیدی تصریح کرد: اما با توجه به وابستگی متقابل میان اقتصادهای جهان و فرایند جهانی شدن با کوچکتر شدن اقتصاد چین، اقتصاد دیگر کشورها مانند آمریکا نیز تحت تأثیر قرار بگیرد. با توجه به هزینه نهایی تولید در کشورهای غربی خصوصا آمریکا، تا اطلاع ثانوی و آینده‌ای قابل پیش‌بینی، آمریکا توان رقابت‌پذیری با اقتصاد چین را ندارد. از این جهت کماکان فرایند رشد و پیشرفت اقتصاد چین ادامه پیدا خواهد کرد.

نمی‌توان کسی را ملامت کرد

عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شاید این وضعیت و شیوع بیماری کرونا بتواند یک همدردی جهانی ایجاد کند، اضافه کرد: انسان‌ها همه سرنوشتی مشترک دارند و اینگونه نیست که کشورها به صورت جزیره‌ای باشند. با گسترش این بیماری در ایران، حتی آمریکایی‌ها هم اظهار همکاری کردند و اجازه دادند کانال مالی ایجاد شده در سوئیس بتواند کمک‌های بشردوستانه را در اختیار دولت ایران قرار دهد.

امیدی تأکید کرد: برای شیوع این بیماری نمی‌توان کسی را ملامت کرد، این ویروس از حیوان به انسان سرایت کرده و جهانی شده است. اینجا مقصری برای سرزنش کردن وجود ندارد. این بیماری یک حادثه طبیعی مانند زلزله است و بیشتر باعث تقویت همدردی می‌شود، تا اینکه افرادی راه خودخواهی را پیش گرفته و یکدیگر را مقصر بدانند. البته درست است که تدابیر ایمنی مانند کنترل پروازها، عبور و مرور و ارتباطات بین‌المللی انجام می‌شود، اما این به خاطر جلوگیری از گسترش بیماری است، نه گارد گرفتن کشورها.

ایجاد نگاه منفی به ایران

عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان بیان کرد: در این وضعیت نقش سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل پررنگ‌تر می‌شود، مانند بحران پناهندگان که حس نوع‌دوستی را ایجاد کرد. هیچ کس از مردن دیگران خوشحان نمی‌شود و من فکر می‌کنم این بیماری همدردی بین‌المللی را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه گفت: در اروپا و در آمریکا محققان اعتقاد دارند با توجه به فعالیت پیچیده ویروس کرونا، منشأ این بیماری غیرقابل تشخیص است، اما متأسفانه رسانه‌های تحت کنترل غرب، نگاهی منفی به جمهوری اسلامی ایران دارند و از این بیماری سوءاستفاده کرده و ایران را منشأ ورود این بیماری به کشورهای‌شان اعلام کردند تا دولت ایران را بدنام کرده و موجب ایران هراسی شوند.

امیدی اظهار کرد: گفته می‌شود که در سال 450 هزار توریست چینی فقط از ترکیه بازدید می‌کنند، در حالی که منشأ این ویروس هم چین است، خوب قطعاً انتقال این ویروس از طریق آنها محتمل‌تر از ایرانی‌ها است. صدها هزار چینی در آمریکا زندگی کرده و هزاران چینی هم دائماً میان چین و آمریکا در رفت و آمد هستند، پس سرایت بیماری از چین، منطقی‌تر است.

انتهای پیام
captcha