درد و رنج مشترک نیازمند همدلی است
کد خبر: 3892037
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴

درد و رنج مشترک نیازمند همدلی است

یک فعال سیاسی و فرهنگی گفت: شیوع بیماری کرونا باعث درد و رنج مشترک در جامعه شده است و به همین دلیل باید نوعی همدلی و همراهی میان مردم شکل بگیرد تا به لطف خدا این شرایط خطیر را پشت‌سر بگذاریم.

درد و رنج مشترک نیازمند همدلی است

فضل‌الله صلواتی، فعال سیاسی و فرهنگی، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، با اشاره به رزمایش کشوری همدلی و کمک مومنانه به فقرا و نیازمندان، اظهار کرد: در حال حاضر، شرایط سختی پیش آمده و بحرانی ایجاد شده که عالمگیر است و اگر مردم بهداشت را رعایت نکنند، به بیماری مبتلا می‌شوند. بنابراین باید همه مردم دست به دست هم داده و نهضتی همگانی شکل بگیرد تا بتوانیم این بیماری را شکست دهیم و به دلیل درد و رنج مشترک نوعی همدلی شکل بگیرد.

وی افزود: در شهر اصفهان، خیریه‌های متعددی وجود دارد که به مناسبت‌های مختلف مثل عید نوروز و ماه مبارک رمضان، کمک‌هایی به نیازمندان ارائه می‌دهند. خیریه‌ها اعم از کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر و موسسات دیگر، کمک‌های خود را از طریق خیرین و مردم جمع‌آوری می‌کنند. در حال حاضر به ماه رمضان نزدیک می‌شویم و یکی از منابعی که می‌تواند در جمع‌آوری پول به خیریه‌ها کمک کند، کفاره‌های غیرعمد است و کسانی که نتوانسته‌اند روزه‌های سال گذشته خود را بگیرند، باید کفاره این روزه‌ها را بپردازند، همین‌طور کسانی که ممکن است کفاره عمد به گردن‌شان باشد.

این فعال سیاسی و فرهنگی اضافه کرد: این کمک‌ها همدلی ایجاد می‌کند و شایسته است که همه ما هر چه داریم، دیگران را هم در آن شریک سازیم. همان‌طور که وقتی مهاجرین از مکه به مدینه مهاجرت کردند، مردم مدینه اموال‌شان را با آنها تقسیم کردند و سرپناه در اختیار آنها گذاشتند، ما نیز در چنین بحران‌هایی باید به کمک فقرا، بیکاران، سرپرستان خانوار و افراد فاقد درآمد بشتابیم.

صلواتی ادامه داد: دولت اعلام کرده است که یک میلیون تومان وام به افراد نیازمند می‌دهد و بعدا مبلغ آن را از یارانه آنها کم می‌کند، ولی در شرایطی که گرانی و تورم کمر مردم را شکسته، مگر مبلغ یارانه چقدر هست و چه دردی را دوا می‌کند؟ فقط کسانی که نعمتی در اختیار دارند و خداوند به آنها تفضلی کرده است و مشکلی ندارند، باید به نیازمندان کمک کنند و خدا دوباره به آنها عطا می‌کند. اگر زکات، سهم امام یا خمس به گردن دارند و بپردازند، بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌ها رفع می‌شود.

خداوند وعده جبران کمک به نیازمندان را داده است

وی تصریح کرد: خداوند در قرآن وعده داده است که اگر به نیازمندان کمک کنید و به آنها صدقه بدهید، من جبران خواهم کرد و صدقه همه بلاها را از بین می‌برد. این همدلی وجود دارد، مردم همدیگر را دوست دارند و وقتی می‌شنوند که کسی به بیماری مبتلا شده است، ناراحت می‌شوند و همان‌طور که خود و دیگران را به رعایت امور بهداشتی وامی‌دارند، باید کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را در اختیار نیازمندان قرار دهند. در غیر این صورت، کرونا که عذاب الهی به دلیل عدم رعایت حقوق مردم است، اگر همچنان این حقوق رعایت نشود، قطعا در آینده به عذاب بیشتری مبتلا خواهیم شد.

این فعال سیاسی و فرهنگی بیان کرد: در اسلام به پرداخت صدقه، خمس، زکات و کمک به بی‌نوایان تاکید شده است و در هر شرایطی باید این کارها را انجام داد. اگر به خاطر ماه رمضان، آذوقه‌ای به عنوان نذر برای افراد مختلف ببریم، می‌پذیرند، حتی آنهایی که خود نیازمند نیستند. اگر از مراکز خیریه پرس‌وجو کنیم، متوجه می‌شویم که عده زیادی از مردم در شرایط کنونی در عسرت هستند، به خصوص این روزها که باید در خانه بمانند و به همین دلیل، برای تامین مایحتاج روزانه خود با مشکل مواجهند و چشم انتظار کمکی از جانب افراد دارا هستند.

وی افزود: اگر احوال شکسته نیازمندان را جبران کردیم، خدا نیز بلا را از ما دور می‌کند. همیشه رسم بر این بود که برای افراد درگذشته مراسمی با هزینه‌های زیاد برگزار شود، ولی در شرایط کنونی که امکان برگزاری چنین مراسمی وجود ندارد، بهتر است هزینه‌های برگزاری مراسم صرف کمک به نیازمندان شود. من به عده‌ای پیشنهاد دادم که کتاب‌های مذهبی و ارزشمند را خریداری کرده و به افرادی که نیازمند نیستند، ولی در قرنطینه به سر می‌برند، هدیه بدهند و برای افرادی که نیازمندند، در حد توان خود آذوقه‌ای تهیه کرده و به دست آنها برسانند. مهم این است که این کار انجام شود تا به لطف خدا این گرفتاری از بین برود و زندگی عادی از سر گرفته شود.

انتهای پیام
captcha