امید به آینده، عامل موفقیت رزمندگان در دفاع مقدس بود
کد خبر: 3925423
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹

امید به آینده، عامل موفقیت رزمندگان در دفاع مقدس بود

یک نماینده اسبق مجلس اظهار کرد: رزمنده‌های دفاع مقدس به آینده امیدوار بودند و این امیدواری باعث موفقیت آنها شد، اما اکنون عده‌ای در داخل کشور آینده را سیاه‌نمایی و تزریق ناامیدی می‌کنند که می‌تواند آفت بزرگی باشد.

امید به آینده، عامل موفقیت رزمندگان در دفاع مقدس بود

محمدعلی اسفنانی، نماینده مجلس در دوره نهم، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره ثمرات و دستاوردهای دفاع مقدس، اظهار کرد: جنگ در شرایط خاصی به کشور ما تحمیل شد و براساس برنامه‌ریزی‌هایی که دشمن از یک سال قبل با توجه به اتفاقات داخلی کشور برای ضربه زدن به انقلاب و جلوگیری از گسترش آن انجام داده بود، جنگ را شروع کرد، هر چند مدت‌ها بود حزب بعث حملاتی به مناطق مرزی ایران انجام می‌داد و ایران خویشتن‌داری می‌کرد، ولی زمانی که در 31 شهریور 59 جنگ رسماً شروع شد، ما چاره‌ای جز دفاع نداشتیم، آن هم در شرایطی که ارتش دچار آسیب جدی شده بود و بسیاری از سران آن یا از کشور رفته یا در حال محاکمه بودند و سپاه نوپا و امکانات نظامی ما در حد بسیار پایین بود.

وی افزود: حمله دشمن به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که تصمیم داشت طی چند روز کشور را اشغال کند، ولی اولین سیلی را در خرمشهر خورد و اگرچه تصور می‌کرد ظرف چند روز به تهران می‌رسد، اما حدود 45 روز فقط در خرمشهر متوقف شد و مردم با چنگ و دندان از انقلاب و کیان کشور دفاع کردند.

اسفنانی تصریح کرد: ثمره این دفاع آن بود که از پایان جنگ در سال 1367 تاکنون هیچ کشور و قدرتی به خودش اجازه نداده که رو در روی ما بجنگد و جنگی نظامی را تحمیل کند، چون علی‌رغم تحریک عراق و پشتیبانی نظامی و مالی ده‌ها کشور از آن و حتی کمک افرادی مثل مسعود رجوی و منافقین اطرافش و نیز فرح پهلوی از صدام، به لطف خداوند و اراده و ایمان قوی، ملت ایران توانستند در مقابل‌شان ایستاده و آنها را شکست دهند و عبرتی برای سایرین بشود تا کسی جرأت اقدام علیه ایران را نداشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی دشمن دریافت که تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند در جنگ نظامی پیروز شود، به اقدامات ناجوانمردانه‌ای مثل تحریم و محاصره اقتصادی رو آورد که امیدواریم این‌ها نیز با عنایت خداوند و اراده مردم هر چه زودتر برطرف شود.

اسفنانی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دفاع مقدس، ایجاد خودباوری و توانمندی در مردم ایران بود که اگر خدای ناکرده این باور آسیب ببیند و ما فکر کنیم که نمی‌توانیم در مقابل تحریم و فشارها دوام بیاوریم، یکی از مهم‌ترین آفت‌های این دستاورد خواهد بود. از طرف دیگر، آنچه در زمان جنگ باعث موفقیت شد، اتحاد و یکدلی و یکرنگی مردم و مسئولان و رزمنده‌ها با یکدیگر بود. در مواقعی که این اتحاد و یکرنگی وجود نداشت، آسیب دیدیم، مثل زمانی که بنی‌صدر رئیس‌جمهور بود و فاصله بسیار عمیقی با اعتقادات و باورهای مردم و رهبری حکیمانه امام(ره) داشت؛ در نتیجه در روزهای اول جنگ لطمات و صدمات بسیار زیادی متحمل شدیم و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، جنگ به سبک و سیاق دیگری پیش می‌رفت. بنابراین یکی از مهم‌ترین آفت‌ها، دورنگی و اختلاف میان مردم و تفکرات متعدد و دسته‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌های سیاسی است که نگاه غلطی به یکدیگر دارند و نتیجه آن، ضعف کلی کشور است و باید به وحدت کلمه که امام(ره) و مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر آن داشته و دارند، توجه داشت و این وحدت کلمه یکی از عواملی است که می‌توانست ما را موفق کند و در آینده نیز موفق گرداند.

اوی در پایان اظهار کرد: از دشمن جز دشمنی انتظار نمی‌رود، ولی متأسفانه گاهی در داخل کشور عده‌ای آینده را سیاه‌نمایی و تزریق ناامیدی می‌کنند که می‌تواند آفت بزرگی باشد. اگر بتوانیم امیدوار باشیم، همان‌طور که رزمنده‌ها امیدوار بودند و این امیدواری برایشان موفقیت‌آمیز بود، بسیاری از گرفتاری‌ها رفع می‌شود. آنهایی که به نام دین به ناامید کردن مردم رو می‌آورند، منفعت مردم را نمی‌خواهند و باید حواس‌مان باشد که به این سمت‌وسو نرویم.

 

انتهای پیام
captcha