کرونا انسان را مرگ‌اندیش می‌کند
کد خبر: 3938230
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

کرونا انسان را مرگ‌اندیش می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درباره تأثیر کرونا بر سلامت روان و الگوهای رفتاری انسان‌ها، اظهار کرد: یکی از تأثیرات کرونا، نزدیک شدن ذهن انسان به مرگ است و این انسان را مرگ‌اندیش می‌کند.

کرونا انسان را مرگ‌اندیش می‌کندمحمدباقر کجباف، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره تأثیر کرونا بر سلامت روان و الگوهای رفتاری انسان‌ها و سبک زندگی اجتماعی، اظهار کرد: رخدادها و رویدادهایی که در طبیعت رقم می‌خورد، هر یک به نوبه خود بر نگرش، شناخت، عواطف و رفتارهای انسان و کیفیت زندگی او تأثیر می‌گذارد. کرونا نیز به عنوان بیماری، در سطح جهانی و بین‌المللی در زندگی بشر تأثیر داشته است.

وی افزود: یکی از تأثیرات کرونا، نزدیک شدن ذهن انسان به مرگ است و این انسان را مرگ‌اندیش می‌کند. یاد مرگ می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد و رفتار انسان را اصلاح و او را برای رفتن به عالم دیگر آماده کند. از طرف دیگر، یاد مرگ می‌تواند جنبه منفی هم داشته باشد، یعنی انسان را دچار افسردگی کرده و چون فکر می‌کند که مرگش نزدیک است، دیگر کاری انجام نمی‌دهد. کسانی که زندگی و مرگ را دو روی یک سکه می‌بینند، مرگ را حتی بر اثر کرونا، آغازی برای یک زندگی بزرگ‌تر و فراخ‌تر می‌دانند. این نوع نگرش باعث می‌شود کیفیت زندگی چنین انسان‌هایی بهتر شود، ولی کسانی که مرگ را نیستی و نابودی تلقی می‌کنند و نوعی نگرش منفی نسبت به مرگ دارند، این نوع نگرش آثار منفی برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت، یعنی اضطراب و افسردگی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود نتوانند زندگی خوبی را برای خود رقم بزنند.

کجباف اظهار کرد: مشکلات اقتصادی، بیکاری بر اثر کرونا، تعطیلی‌ها، خانه‌نشینی‌ها و دیگر محدودیت‌ها می‌تواند تأثیرات منفی به همراه داشته باشد، مگر اینکه انسان بتواند شرایط دیگری را برای خود ایجاد کند، مثلاً کسانی که ورزشکار هستند، اکنون شرایط ورزش کردن را در خانه خود فراهم کرده‌اند. نوع تأثیر کرونا بر زندگی آحاد جامعه، به نوع نگرش و شیوه تفکر فرد نسبت به زندگی بستگی دارد. کسانی که زندگی خود را به صورت طبیعی پیش می‌برند، می‌دانند که مرگ حق است، ولی در عین حال بهداشت و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند، ماسک می‌زنند و به نوعی از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کنند.

وی افزود: در روانشناسی، اصلی به نام تصعید یا والایش وجود دارد که براساس آن، وقتی نمی‌توانیم کاری را در سطح پایین انجام دهیم، خودمان را برای انجام کاری در سطح بالاتر آماده می‌کنیم، مثلاً اگر اکنون نمی‌توانیم با فامیل و دوستان ارتباط حضوری داشته باشیم، باید از طریق تلفن، فضای مجازی و راه‌اندازی گروه‌های مجازی زمینه‌های دیدار و دورهمی را فراهم کنیم. جایگزین‌های دیگر می‌تواند شامل ورزش‌های انفرادی و یا دو نفره و برنامه‌ریزی‌هایی در درون خانواده مثل دعا کردن، مطالعه، ورزش‌ و ارتباط بین اعضای خانواده باشد که می‌تواند باعث نشاط و  شادابی شود. 

این روانشناس در پایان در خصوص کیفیت آموزش‌های مجازی اظهار کرد: آموزش‌‌های مجازی به دو صورت رسمی مثل آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی و غیر رسمی از طریق سایت‌ها، کلیپ‌ها و فضای مجازی است. در هر صورت باید از فضای مجازی به عنوان یک فرصت استفاده کنیم، بهره‌مندی از فضای مجازی می‌تواند در  استفاده بهینه از وقت مؤثر باشد، یعنی از زمان بیشتر استفاده کنیم و از آن برای مطالعه، گفت‌وگو با اعضای خانواده و کارهای دیگر بهره ببریم. 

انتهای پیام
captcha