سبک زندگی اسلامی منافاتی با نقاط قوت مدرنیته ندارد
کد خبر: 3939814
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴

سبک زندگی اسلامی منافاتی با نقاط قوت مدرنیته ندارد

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: منظور از سبک زندگی اسلامی، رعایت اصول ثابت اسلام در حوزه اخلاق، تربیت، معنویت و اجتماع است و این منافاتی با استفاده از نقاط قوت مدرنیته و تعامل با فرهنگ‌ها و تمدن‌های دیگر ندارد.

سبک زندگی اسلامی منافاتی با نقاط قوت مدرنیته ندارد

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه یکی از موضوعات مطرح در دانشگاه‌ها، سبک‌شناسی یا متدولوژی به معنای روش‌شناسی است، اظهار کرد: در هر موضوعی از جمله زندگی، سبک‌های مختلف و روش‌های گوناگون وجود دارد. منظور از سبک زندگی اسلامی نیز شیوه‌ای از زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی است که منطبق با قوانین اسلام بوده و از معارف اسلامی اخذ شده باشد. ما معتقدیم اسلام آخرین دینی است که خداوند برای سعادت و خوشبختی بشر نازل کرده و در بارگاه عدل او، ما در خصوص اعتقاد و عمل به این دین در قیامت پاسخگو خواهیم بود.

وی افزود: سبک زندگی اسلامی مبحث وسیع و گسترده‌ای را شامل می‌شود و در ابعاد مختلف قابل بحث و گفت‌وگوست. در حوزه فردی، این نوع سبک زندگی به‌طور کلی قائل به عزت، کرامت، تقوا، علم، تواضع و بندگی خداست. در حوزه خانوادگی، سبک زندگی اسلامی بر آرامش، محبت، مودت، رحمت و پاسخگویی به نیازهای عاطفی، روحی و جسمی تأکید می‌کند و در حوزه اجتماعی، قائل به برقراری عدل، کرامت، گذشت، انصاف، وجدان، ادب و احترام به حقوق دیگران است.


بیشتر بخوانید:


این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که سبک زندگی اسلامی در شرایط امروز چقدر قابل تحقق است، گفت: برخی از جوانان تحصیل‌کرده این اشکال را وارد می‌کنند که چگونه سبک و روشی که 1400 سال پیش مطرح بوده، امروز می‌تواند به‌عنوان روش زندگی ما مطرح باشد؟ ما در خصوص سبک یا متد، به‌دنبال اصول ثابت زندگی اسلامی هستیم. شاید در 1400 سال پیش، نظافت و حمل‌ونقل و... با یک‌سری وسایل ابتدایی انجام می‌شد، ولی منظور ما از سبک زندگی اسلامی، استفاده از آن وسایل ابتدایی نیست، بلکه اصول ثابتی را مدنظر داریم که اسلام برای یک زندگی موفق، شاداب و توأم با آرامش و امنیت مطرح می‌کند و این اصول کهنه نخواهد شد؛ مثلا در حوزه فردی، به تمیز کردن دندان‌ها توصیه شده است، ولی نگفته‌اند از همان وسیله 1400 سال پیش برای این کار استفاده کنید، اصل بر شست‌وشوی دهان و دندان است. یا برای ازدواج و تشکیل خانواده، قرار نیست در خانه‌های خشت و گلی مثل صدر اسلام زندگی کنیم، بلکه سبک زندگی اسلامی در خصوص ازدواج، شامل سادگی، سرعت و محبت می‌شود.

حجت‌الاسلام گرجی بیان کرد: عده‌ای قائل به این موضوع هستند که در اداره جامعه لازم نیست سبک اسلامی مدنظر باشد و یک دولت سکولار با پلورالیسم فلسفی باید حاکم شود و مسلمانان نیز می‌توانند در زندگی فردی خود از دستورات اسلام تبعیت کنند، مثل دولت ترکیه و بسیاری دولت‌های مسلمان دیگر، ولی ما در جمهوری اسلامی قائل به این هستیم که مدیریت جامعه و همچنین زندگی فردی و خانوادگی البته با عشق و آگاهی باید بر اساس اندیشه‌های اسلامی باشد. مردم ما این راه را انتخاب کرده‌اند، البته منکر این نیستم که امروز جمعیت قابل توجهی وجود دارند که ممکن است در عین متدین بودن و رعایت اصول دینی، قائل به مدیریت اسلامی نباشند، ولی اندیشه راهبردی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی(ره) که مورد قبول مردم قرار گرفت، این بود که بر اساس قوانین اسلام زندگی کنیم، البته با دنیا تعامل داشته باشیم و از نقاط قوت مدرنیته استفاده کنیم، ولی در روابط انسانی، اخلاقی، تربیتی و اجتماعی، قوانین اسلام را مدنظر قرار دهیم.

وی تصریح کرد: ما باید در سیستم آموزشی و ساختار فرهنگی‌مان، ارزش‌های معنوی، اخلاقی، تربیتی و مدیریتی اسلام را به نسل جوان آموزش دهیم تا آرام آرام بتوانیم جامعه را به این سمت بکشانیم، البته در سطح کلان باید افرادی به‌عنوان مدیران جامعه انتخاب شوند که به این تفکر معتقد باشند، یعنی قائل به این باشند که راه نجات و سعادت و خوشبختی، تمسک به دین خدا و قوانین حیاتبخش اسلام است.

انتهای پیام
captcha