۶۰ هزار تن گل محمدی در کشور تولید می‌شود
کد خبر: 4038962
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱

۶۰ هزار تن گل محمدی در کشور تولید می‌شود

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور از پیش‌بینی تولید ۶۰ هزار تن گل محمدی خبر داد.

گل محمدی

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جهاد کشاورزی استان، حسین زینلی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور در حاشیه نشست با گلابگیران منطقه کاشان، ۷۰ درصد از ۴۵ هزار هکتار وسعت زیر کشت گل محمدی در دنیا را مربوط به ایران دانست و اظهار کرد: از ۲۶۵ هزار هکتار وسعت زیر کشت گیاهان دارویی در کشور، ۳۰ هزار هکتار به گل محمدی اختصاص دارد.

وی با پیش‌بینی تولید ۶۰ هزار تن گل محمدی در کشور، گفت: سیاست جهاد کشاورزی، کاهش خام‌فروشی، تغییر در فناوری و تولید بیشتر محصولات و فرآوری کامل این محصول تا رسیدن به تولید اسانس، ادکلن، فلیور‌ها و عطر همراه با ارزش افزوده به مراتب بالاتر است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، توسعه مزارع گل محمدی در مناطق کویری و افزایش دامنه گل‌دهی این گیاه از ۱۵ فروردین تا ۳۰ تیرماه را از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد و افزود: امسال با رویکرد جدید در این صنعت، ۳۰ درصد گل تولیدی به غنچه خشک تبدیل خواهد شد که از بازارپسندی بالایی در داخل و خارج از کشور برخوردار است.

وی صادرات ۳۰۲ تن غنچه خشک گل محمدی، چهار میلیون لیتر گلاب و دو و نیم تن اسانس به خارج از کشور را بخشی از ظرفیت تجاری صنعت گل محمدی ذکر کرد.

زینلی با تأکید بر اینکه ایجاد صندوق گل محمدی در کاشان، یکی از دستاورد‌های بین‌المللی گل محمدی محسوب می‌شود، گفت: در صورت راه‌اندازی این صندوق، تمام اعضا یا افراد دارای منافع در زمینه گل محمدی با سرمایه‌گذاری در این صندوق، از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد. با هدایت صنعت گل محمدی به سمت تولید اسانس و خالص ساختن اجزای آن در کشور، به زودی شاهد خبر‌های خوشی از استان اصفهان و دیگر مناطق کشور مبنی بر ایجاد سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوب خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در بلغارستان، سود عادلانه برای کشاورز، صنعت‌کار و آخرین حلقه زنجیره در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که این روند در کشورمان وجود ندارد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور همچنین بر ضرورت توسعه کشت ارگانیک در تولید گیاهان دارویی با استفاده از دانش و تولید سموم زیستی از سوی محققان تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha