کد خبر: 4177234
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸

تحول در جلسات قرائت قرآن کاشان با اجرای طرح «کرسی‌های تلاوت تدبری»

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت قاریان و حافظان کاشان از اجرای طرح «کرسی‌های تلاوت تدبری» با هدف ایجاد تحول در جلسات قرائت قرآن این مؤسسه خبر داد و گفت: این طرح تاکنون به مدت ۱۲ هفته پی در پی اجرا شده است.

طرح «کرسی‌های تلاوت تدبری» در کاشانعلی‌اکبر توحیدیان، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت قاریان و حافظان کاشان (نهاد قرآن کریم) در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان درباره طرح «کرسی‌های تلاوت تدبری» اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مستمر و مداوم این مؤسسه از ابتدا تاکنون، برگزاری جلسات عمومی هفتگی با رویکرد فرهنگ‌سازی آموزش قرآن بنا به مقتضیات و نیازهای روز است.

وی افزود: برای اولین بار در کاشان از آغاز تأسیس این مؤسسه، جلسات عمومی قرآن با رویکرد آموزش تلاوت استادان مصری در مسجد وثوقی در سال ۱۳۶۵ برگزار و با وجود بعضی از مشکلات و سلایق گوناگون، سبک قاریان مصری در این شهرستان به‌مثابه سبک نوین و البته صحیح‌ترین و فنی‌ترین سبک تلاوت در جهان اسلام معرفی و ترویج شد. در راستای این حرکت جدید، ده‌ها طرح ابتکاری در زمینه‌های آموزش روخوانی، روان‌خوانی، تدویر، تحقیق، صوت و لحن، تجوید، حفظ قرآن و ترجمه و مفاهیم به انضمام روش‌های جدید تدریس به جامعه قرآنی معرفی شد که تعدادی از آنها در کشور بی‌سابقه بوده است.

مدیر مؤسسه قاریان و حافظان کاشان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص برپایی کرسی‌های تلاوت، تشکیل جلسات استماع قرآن و همچنین تشریح جلسات تدبری معظم‌له که پیش از انقلاب در مسجد کرامت مشهد مقدس برگزار می‌شد، گفت: بر این اساس، اندیشه ایجاد تحول در جلسات قرائت هفتگی مؤسسه و نیز سایر جلسات هفتگی منطقه کاشان در ما قوت گرفت؛ به‌طوری که هم از نظر، روش و تجربه ایشان استفاده کنیم و هم از امکانات روز و اسلوب‌های مجرب آموزشی خود بهره بگیریم.

وی در توضیح شیوه اجرای حساب‌شده و سازمان‌یافته این طرح بیان کرد: ابتدا فهرستی از قاریان و حافظان خوش‌خوان قدیمی و جدید منطقه کاشان و آران و بیدگل در سه نسل متوالی تهیه و سپس شروع برگزاری جلسات هفتگی براساس طرح «کرسی‌های تلاوت تدبری» اعلام شد. این طرح تاکنون به مدت ۱۲ هفته پی در پی در مسجد باب‌الحوائج(ع) که در مجاورت ساختمان مؤسسه نهاد قرآن کریم کاشان قرار دارد، اجرا شده است و به امید خدا همچنان ادامه خواهد داشت.

توحیدیان درباره مراحل اجرای این طرح در هر هفته گفت: بعد از انتخاب قاری، از او دعوت به عمل می‌آید. پس از قبول دعوت از طرف قاری میهمان، طرح به‌صورت مختصر برای او شرح داده می‌شود و سپس آیات مناسب را که غالباً در سیاق و موضوع برجسته‌ای هستند، با همفکری و مشورت با قاری مهمان انتخاب می‌کنیم. مدیریت جلسه و قاری مهمان موظفند که در طول هفته به مطالعه تفسیری آیات منتخب، نکات مهم و لطایف آنها بپردازند.

وی با بیان اینکه به هنگام اجرای طرح، ابتدا قاری مهمان به مستمعان معرفی و به سوابق و افتخارات وی در مسابقات، سبک قرائت و سایر خصوصیات شخصیتی او اشاره می‌شود، اضافه کرد: در مرحله بعد، قاری خود را به‌صورت مختصر معرفی و آیات منتخب را همراه ترجمه و شرح کوتاهی برای حاضران بیان و درواقع آنان را آماده استماع قرآن می‌کند. حاضران هم به‌دلیل این مقدماتی که گفته شد، سراپا گوش می‌شوند و از طرفی، چون تا حدودی معانی آیات را درک کرده‌اند، مشتاق شنیدن صوت قاری ممتازی هستند که معرفی شده است.

مدیر مؤسسه قاریان و حافظان کاشان ادامه داد: پس از قرائت قاری و تقدیر و تحسین او، دوباره نوبت به این می‌رسد که نکات ناگفته وی در خصوص آیات قرائت‌شده به اضافه نکات جدید دیگری از سوی مدیریت جلسه برای مردم بیان شود. البته در این قسمت، سعی بر پاسخگویی به سؤالات مستمعان در چارچوب موضوع بحث است تا جلسه دچار یکنواختی، خشکی و خستگی نشود و گاهی دامنه این پرسش و پاسخ‌ها از زمان جلسه فراتر می‌رود.

وی گفت: نتیجه عملی این طرح براساس ارزیابی انجام‌شده این است که مستمع اعم از قاری متخصص و یا مردم عادی علاقه‌مند پس از جلسه، ضمن آشنایی بیشتر با معانی تعدادی از آیات قرآن، نکات جدیدی شنیده، از تلاوتی زیبا همراه فهم معانی آیات، حظ معنوی برده و افزون بر این، شب قرآنی خاطره‌انگیزی سپری کرده‌اند.

توحیدیان توضیح داد: البته مستمعان خصوصاََ استادان و مدیران جلسات هم که محتویات محفل را ضبط و یا نکات را یادداشت می‌کنند، آموخته‌هایشان را در سایر جلسات به دیگران انتقال می‌دهند. ناگفته نماند، سعی بر این است که مطالب و نکاتی که درباره آیات منتخب بیان می‌شود‌، واقعاََ جدید، ناب و ویژه باشد؛ به‌طوری که شرکت‌کنندگان احساس کنند بعد از محفل، آگاهی جدیدی به دست آورده‌اند، به شرکت در جلسات آتی مشتاق‌تر و همچنین پیگیر مطالب از منابع دیگر شوند. خوشبختانه افزایش کمی و کیفی حضور در جلسات هر هفته نسبت به هفته‌های پیش، این فرضیه را تأیید می‌کند.

وی در پایان با اشاره به راهکارهایی برای موفقیت بیشتر این طرح گفت: چنانچه در کنار تلاوت‌های زیبا و جذاب، مدیریت عالمانه و مسلط بر جلسه، فنون خطابه و اخلاق حسنه، امکانات و بودجه جلسات نیز در حدی باشد که از سیستم‌های صوتی و تصویری پیشرفته و ویدئو پروژکتور برای نمایش آیات، ترجمه و حتی نکات تفسیری مورد بحث استفاده و سایر اسباب جذب مانند تبلیغات، تزئین جلسه، اهدای جوایز و... هم تأمین شود، مسلماً به موفقیت طرح کمک شایانی خواهد کرد.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha