جذب مخاطب؛ چالش نرم‌افزارهای قرآنی
کد خبر: 4220938
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

جذب مخاطب؛ چالش نرم‌افزارهای قرآنی

مدیرعامل شرکت دیده‌پرداز صبا چالش نرم‌افزارهای قرآنی را جذب مخاطب دانست و گفت: همچنان کاربرانی که از این نرم‌افزارها بهره می‌برند، قشر مذهبی جامعه هستند و استفاده از آنها باید عمومیت بیشتری پیدا کند.

سیدمحمد فقیه‌ایمانی مدیرعامل شرکت دیده‌پرداز صبا«دیده‌پرداز صبا» شرکتی دانش‌بنیان است که سال 1381 در اصفهان تأسیس شد و در سه حوزه‌ نرم‌افزار، ارتعاشات و الکترونیک مشغول فعالیت است. آنچه باعث شد تا به سراغ سیدمحمد فقیه‌ایمانی، مدیرعامل این شرکت برویم و گفت‌وگویی با او داشته باشیم، تولید نرم‌افزارهای قرآنی تلفن همراه از سوی این شرکت است.

فقیه‌ایمانی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در خصوص این نرم‌افزارها اظهار کرد: سال 1392 بود که تصمیم گرفتیم برای توسعه نرم‌افزاری قرآنی هدف‌گذاری کنیم. دهه 90 مقطعی بود که استفاده از قلم‌های سخت‌افزاری قرآنی بسیار رایج شده بود و از کشور چین وارد می‌شد. ما از این ایده استفاده و این قلم‌ها را به شکل نرم‌افزار تولید کردیم؛ یعنی وقتی در تلفن همراه انگشت خود را روی آیه‌ها قرار می‌دهیم، تلاوت می‌شوند. این نرم‌افزار، «قرآن هوشمند همراه» نام دارد که در کافه بازار با عنوان «قلم هوشمند قرآنی» ارائه شده است.

وی افزود: سپس در پروسه‌های دو، سه ساله، موارد توسعه‌ فراوانی در این نرم‌افزار اعمال کردیم؛ مانند اضافه شدن ترتیل 30 قاری به نرم‌افزار، چهار مورد ترجمه گویا، پنج مورد مجموعه تفسیری، امکانات متعدد جست‌وجو و ترجمه قرآن به 16 زبان.

مدیرعامل شرکت دیده‌پرداز صبا در پاسخ به این پرسش که آیا نرم‌افزار یادشده باز هم قرار است توسعه پیدا کند، گفت: همه موارد موجودی که می‌توانسته به نرم‌افزار اضافه شود، به آن افزوده شده؛ ولی روال به این صورت است که طی پروسه‌ای چندماهه، نظرات کاربران برای بهبود نرم‌افزار گردآوری و در بروزرسانی، به آن اضافه می‌شود.

وی درباره بازخوردی که نرم‌افزار در بین کاربران داشته، بیان کرد: چنانکه در کافه بازار نیز قابل مشاهده است، کاربران استقبال بسیار خوبی از «قرآن هوشمند همراه» داشته‌اند و طی سال‌های 93 تا 94، این نرم‌افزار به 500 هزار نصب رسید.

فقیه‌ایمانی یادآور شد: در کنار «قرآن هوشمند همراه»، برای نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و مفاتیح‌الجنان نیز نرم‌افزاری به همین شکل و سیاق تولید کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در نرم‌افزارهای قرآنی، اکنون به فضای تعاملی بیشتر نیاز است؛ به این صورت که کاربر بتواند نظرات خود را ثبت کند. از طرف دیگر، آنچه ذائقه بازار و کاربران در شرایط حال حاضر می‌طلبد، فضای تصویری شامل عکس و فیلم است. ما در این زمینه برای مجموعه‌های گوناگون، کارهای بسیاری انجام داده‌ایم. برای مثال، مجموعه‌ای قرآنی دنبال نرم‌افزاری بود که برای هر آیه، کلیپ نمایش دهد که این کار را برای آن مجموعه انجام دادیم. درواقع، علاوه بر اینکه بر اساس هدف‌گذاری انجام‌شده، به تولید نرم‌افزار اقدام می‌کنیم، به سفارش و درخواست مجموعه‌های دیگر نیز این کار را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت دیده‌پرداز صبا در پاسخ به این پرسش که خلأهای نرم‌افزارهای قرآنی را چه می‌داند، این‌طور پاسخ داد: این خلأ بیشتر به موضوع جذب مخاطب برمی‌گردد. به هر حال، نرم‌افزارهای قرآنی باید به سطحی برسند که مخاطب بیشتری جذب کنند؛ ولی هنوز آن‌طور که شایسته و بایسته است، نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند و همچنان کاربرانی که از این نرم‌افزارها بهره می‌برند، قشر مذهبی جامعه هستند و استفاده از آنها باید عمومیت بیشتری پیدا کند.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام
captcha