به گزارش ایکنا از اصفهان، حجتالاسلام سیدسعید حسینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در نشست خطبا و مبلغان پیشکسوت که روز گذشته، سوم تیرماه در اداره تبلیغات اسلامی کاشان برگزار شد، ضمن تبریک ایام عید غدیر و تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: آیتاللهالعظمی بروجردی به همه ما درس اخلاص داد. ایشان وقتی بیمار شد و برای معالجه به تهران آمد، علمای قم به محضرشان رسیدند و گفتند که شما دیگر به بروجرد نروید و در قم بمانید. آیتالله بروجردی شش ماه بعد از اقامت در قم، روزی فرمود: «من یک نذر سفر دارم و باید به مشهد بروم.»
وی ادامه داد: در غیاب ایشان جلسهای در دفترشان برگزار شد و مسئولان بررسی کردند که آیا انجام این مسافرت به صلاح است یا نه؟ یک نفر گفت: «مردم هنوز ایشان را بهمثابه مرجعیت نمیشناسند و در مسیر و نیز در تهران از ایشان استقبالی صورت نمیگیرد.» بعد از اندکی، آیتالله بروجردی به جلسه آمد و دوباره اعلام کرد که میخواهد به مشهد برود. یکی از افراد علت مخالفت جمع را مطرح کرد و ایشان فرمود: «۷٠ سال از خدا عمر گرفتم و هیچ کدام از کارهایم نه با تدبیر خودم، بلکه از تفضل خدای متعال بود.» آیتالله بروجردی با این اخلاص به مشهد رفت و استقبال خوبی هم شد. اولین درس برای مبلغ رسالاتالله این است که کارش برای خدای متعال باشد.
امام جمعه کاشان بیان کرد: دومین درس برای یک مبلغ، خشیت است. زمانی محضر آیتالله مصباح بودیم. ایشان میگفت: «خشیت یعنی انسان عظمت خدای متعال را درک کند و بعد آن را بشکند. این خوف ناشی از درک عظمت خداوند متعال است.» فرض کنید ماشینی اختراع شده است که با سرعت نور حرکت میکند. منجمان میگویند اگر این ماشین از کره زمین تا آخرین ستاره را با مقیاس نور حرکت کند، ۱۴ میلیارد سال نوری طول میکشد تا به آن ستاره برسیم.
وی با اشاره به نقلی در کتاب کافی اضافه کرد: روزی خانمی از پیامبر(ص) پرسید: «خداوند چقدر عظمت دارد؟» پیامبر(ص) فرمود که این پاسخ را درباره مخلوق میدهم تا خودت به عظمت خالق پی ببری و ادامه داد: «این زمین با هر چه در آن و بر آن است، در برابر آنچه زیر آن است، مثل حلقهای در بیابان تهیدست و آن دو با هر چه بر آنها و در آنهاست، در برابر آنچه زیر آن است، همچون حلقهای است در بیابان تهی و به همین ترتیب سومی و چهارمی تا به هفتمی برسد.» آنگاه پیامبر(ص) این آیه را خواند: «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ...؛ خداست که هفت آسمان و نیز مثل آنها هفت زمین را آفرید.» سپس در ادامه حدیث همینطور مرحله به مرحله پیش میرود تا به آسمان دنیا میرسد که هفت زمین و همه مراحل قبل و چیزهایی که به آنها اشاره شد، در برابر آسمان دنیا همچون حلقهای در بیابان خالی است.
حسینی با اشاره به سومین ویژگی یک مبلغ ادامه داد: شخصاً دوست دارم که منبر خودم، متنمحور باشد و آن متن نیز براساس قرآن و تفسیر تنظیم شده باشد. ترجمه به اندازه کافی در دسترس مردم قرار دارد و آنها از ما انتظار علم دارند. اکنون نزدیک عید غدیر است. علامه امینی درباره ۱۱ جلد کتاب الغدیر فرمود: «من برای نوشتن کتاب الغدیر، ۱٠ هزار کتاب را از اول تا آخر خواندم، به ۱٠٠ هزار کتاب مراجعه کردم و ۲٠ سال، روزی ۱۶ تا ۱۷ ساعت کار کردم.» در جلد اول الغدیر، صفحه ۲٠۸، زمخشری در ربیعالابرار در باب ۴۱ نقل میکند: «معاویه به حج رفت و پی زنی به نام دارمیه حجونیه فرستاد و او آمد. دارمیه زنی سیاه و بزرگهیکل بود. معاویه گفت: حالت چطور است ای دختر حام؟ گفت: خوبم؛ ولی من از حام نیستم، بلکه زنی از بنیکنانه هستم. معاویه گفت: درست گفتی. آیا میدانی برای چه تو را خواندم؟ دارمیه گفت: سبحان اللّه من که به علم غیب آگاه نیستم.»
وی افزود: معاویه گفت: «برای اینکه از تو سؤال کنم چرا علی را دوست داری و مرا دشمن میداری؟ گفت: مرا از این کار معاف دار. معاویه گفت: نمیشود. دارمیه گفت: حالا که عفو نمیکنی از گفتن، بدانکه علی را دوست دارم به دلیل عدالتش برای مردم و تقسیم بیتالمال بهطور مساوی در میان مردم و تو را دشمن میدارم به دلیل جنگ کردن با کسی که از تو سزاوارتر به حکومت بود و تو چیزی (حکومت) را دنبال میکنی که حقت نیست و علی(ع) را دوست دارم به دلیل پیمان پیامبر برای او به ولایت روز غدیر خم در حضورت و اینکه علی(ع) نیازمندان را دوست داشت و اهل دین را بزرگ میداشت و با تو دشمن هستم، به دلیل خونریزی و اختلاف انداختن بین امت و حکم ظالمانه تو که براساس هوی و هوس است.»
امام جمعه کاشان اظهار کرد: چیزی که از ما انتظار میرود، این است که قرآن و احادیث را با شرح متقن به مردم برسانیم. استاد مطهری در کتاب «تعلیم و تربیت» میفرماید: «ما وظیفه تعلیم و تربیتی داریم. تعلیم دو بخش است؛ آموزش و اینکه قدرت تفکر را در مخاطب افزایش دهیم.» چگونه من میتوانم قدرت تفکر را افزایش دهم؟ ایشان هفت راهکار مطرح میکند. یکی از آنها این است که باید روح علمی مخاطب را افزایش دهیم. روح علمی یعنی از دلیل به مدعا برسیم، نه که مدعا را در نظر بگیریم و برایش دلیل بچینیم. فرض کنیم حدیث غدیر وجود ندارد. برای غدیر باید ملاکهای قرآنی را در نظر بگیریم.
وی با طرح این پرسش که چه ملاکهایی برای جانشینی و فضیلت در قرآن بیان شده است، به تقوا، علم و جهاد اشاره کرد و گفت: درباره تقوا در قرآن آمده است: «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم» درباره علم گفته شده: «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَايَعْلَمُونَ» و درباره جهاد میخوانیم: «فَضَّلَ اللَّهُ المُجاهِدينَ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم عَلَى القاعِدينَ دَرَجَةً» در جهاد فقط یک ضربه امیرالمؤمنین(ع) در یومالخندق، افضل من عبادهالثقلین است که امام صادق(ع) فرمود: «و أنا من الثقلین» و در خصوص علم امام علی(ع)، پیامبر(ص) فرمود: «أنا مدینة العلم و علیٌ بابها» در حالی که دیگران نمیتوانستند کلمه «أب» را در عبارت «وَفَاكِهَةً وَأَبًّا» معنا کنند.
حسینی با بیان اینکه اگر بخواهیم ملاک حق را بشناسیم، باید اهلش را بشناسیم، ادامه داد: آقای آقاتهرانی تعریف میکرد در آمریکا بودم که به من خبر دادند یک نفر مسلمان شده است، نزد او رفتم و گفتم چرا مسلمان شدی؟ کتابی آورد، ورق زد و گفت: «به خاطر این جمله تصمیم گرفتم که به اسلام روی آورم.» آن جمله از نهجالبلاغه بود که امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «به خدا سوگند، اگر همه هفت اقليم عالم را و هر چه در زير آسمان است، به من بدهند تا نافرمانى خدا كنم، آنقدر كه پوست جوىی را از مورچهاى بربايم، نپذيرم.»
وی با بیان راهکار شهید مطهری برای تعلیم و تربیت که با ولایت اهل بیت(ع) محقق میشود، گفت: در بخش پرورشی و تعلیم و تربیت، وظیفه یک مبلغ دینی این است که قوه وجود مخاطب خود را هم در ناحیه جسمی و هم روحی به فعلیت تبدیل کند. شهید مطهری راهکار تربیت روحی را بر اساس زیارت جامعه کبیره اینچنین تشریح میکند: «وَ ما خَصَّنا بِهِ مِنْ وِلايَتِكُمْ طيبا لِخَلْقِنَا وَ طَهارَةً لأِنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنا وَ كفّارَةً لِذُنُوبِنا.» طيبا لِخَلْقِنَا به طیب شدن جسم ما، طَهارَةً لأِنْفُسِنَا به طهارت روح ما براساس ولایت اهل بیت(ع) و تَزْكِيَةً لَنا به طیب شدن روح و جسم ما با هم اشاره میکند.
زهراسادات محمدی
انتهای پیام