خبرنگار ایکنا از اصفهان گفتوگویی با فهیمه فنائیان، مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرای کاشان انجام داده است؛ مدرسهای که با وجود تمام چالشها و سختیها، همچنان به تربیت نسل آینده با عزمی راسخ ادامه میدهد. در این گفتوگو قصد داریم تا نگاهی عمیقتر به مشکلات و چالشهایی بیندازیم که این مدرسه با آنها روبروست و از زبان مدیر مدرسه بشنویم که چگونه با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنند و چه راهحلهایی برای بهبود شرایط دارند.
دانشآموزان بعد از گذراندن پایه نهم و انتخاب رشته، وارد مدرسه علوم و معارف اسلامی میشوند. این رشته ۹۵ درصد با رشته علوم انسانی مشترک است و تفاوتهای جزئی دارد؛ اما بهدلیل محیط مناسب، اغلب خانوادهها مایل به نامنویسی فرزندانشان در این مدارس هستند. علاوه بر این، دانشآموزان ما هنگام انتخاب رشته دانشگاهی، هم میتوانند رشتههای علوم انسانی و هم رشتههای علوم و معارف اسلامی را انتخاب کنند.
نخستین چالش ما، دیر رسیدن کتابهای مختص رشته علوم و معارف اسلامی در ابتدای سال است. برای رفع این چالش، ناچار به استفاده از کتابها و جزوات دانشآموزان سال گذشته هستیم.
چالش بعدی این است که بعضاً والدین و دانشآموزان بهدلیل وجود چند کتاب اضافهتر رشته معارف اسلامی در مقایسه با رشته علوم انسانی برای حضور در این مدرسه دچار تردید میشوند. آشنایی با محتوای کتابها میتواند در رفع این چالش کمککننده باشد. مزیتی هم که وجود دارد، این است که دانشآموزان این رشته در زمان انتخاب رشته دانشگاهی، هم امکان انتخاب رشتههای علوم انسانی و هم معارف اسلامی را دارند.
مهمترین چالش ما این است که متأسفانه قوانین مدارس صدرا به نفع ما نیست. یکی از آنها مربوط به تأمین مکان است که نه از طریق آموزش و پرورش، بلکه از طریق اداره تبلیغات اسلامی باید صورت بگیرد. اداره تبلیغات، مدرسه ندارد تا در اختیار ما قرار دهد. این قانون در صورتی اجرایی است که مؤسس این مدارس به لحاظ مالی اداره تبلیغات را برای ساخت مدرسه تأمین کند.
از سال ۱۳۹٠ که این دبیرستان در کاشان تأسیس شد و مدیریتش را عهدهدار شدم، همیشه دغدغه مکان داشتم. سال ۹٠ مکانی در اختیار من قرار داده شد که رهن پنج ساله بود. مکان با هزینههای بسیاری به محیط آموزشی مناسب تبدیل شد. بعد از پنج سال هم صاحب ملک به من فشار آورد که باید آنجا را تخلیه کنم. آموزشوپرورش هم میگفت وظیفهای برای تأمین مکان ندارد و واقعیت این است که آموزش و پرورش کاشان خودش هم ساختمان مدرسه کم دارد و اغلب مدارس دو نوبته هستند.
مدارسی هم که به من معرفی میشد، یا خیلی دورافتاده و یا بسیار قدیمی بودند و من مجبور شدم مدرسهای انتخاب کنم که ۵٠ سال ساخت بود و شرایط بدی داشت و بالأخره با خرج و هزینه بسیار و برنامهریزی زیاد توانستم آن را احیا کنم. چند سالی هم در آنجا بودیم؛ اما آموزشوپرورش از من خواست که آن مکان را تخلیه کنم؛ چون خیری برای آنجا پیدا شده بود. برگههای اخطار از دادگستری مرتب برای من ارسال میشد تا اینکه در نهایت مدرسهای ابتدایی با سه کلاس در اختیار من قرار داده شد. بعد از تعمیرات، مدرسهای پنج کلاسه تجهیز کردم که مراجعه زیادی برای نامنویسی داشت؛ اما فضایی برای پذیرش نبود.
از سویی، نیروی اجرایی و معاون پرورشی در صورتی به مدرسهای تعلق میگیرد که تعداد دانشآموزان از میزان مشخصی بیشتر باشد؛ ولی چون ما همیشه بهدلیل محدودیت فضا، تعداد دانشآموزان کمتری در مقایسه با سایر مدارس داریم، پس با معضل نبود معاون اجرایی و معاون پرورشی روبرو هستیم.
چالش دیگر ما این است که برای دبیران جغرافیا و جامعهشناسی نیز باید حقالزحمه پرداخت کنیم؛ چون اینها جزو دروس کنکوری است؛ ولی جزو دروس رشته علوم و معارف اسلامی نیست.
ما تغییرات آموزشی را ضمن تشکیل جلسات شورای دبیران به کادر آموزشی منتقل میکنیم و تغییر در نیازهای دانشآموزان را که در پی تغییر در جامعه ایجاد میشود، با بهرهمندی از مشاوران زبده مدیریت میکنیم.
یکی از راههای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی، آموزش خانوادهها و تعامل مستمر با اولیای دانشآموزان است که ما این ارتباط را بهصورت حضوری و مجازی در دستور کار قرار دادهایم؛ همچنین رابطه صمیمی میان دبیران و عوامل اجرایی با دانشآموزان و الگوسازی خوب تربیتی و دینی از سوی آنان، راهکار دیگری برای دستیابی به این هدف است.
یکی از اقدامات ما، آموزش شیوههای مطالعاتی بهصورت انفرادی و گروهی و اقدام دیگر نیز تشکیل ستاد کمیته تحصیلی با حضور نفرات برتر سال گذشته و بیان توضیحات از سوی آنها به دانشآموزان است.
یکی از برنامههای ما دعوت از دانشآموختگان سال گذشته است که در صدرا تربیت شدهاند و در زمینه دینی، چه بهصورت خودجوش و چه به شکل اعزام به جلسات گوناگون فعالیت دارند. به علاوه، ما در طرح امین طلبه داریم یا خود مدارس صدرا فردی را با عنوان «طلبه مستقر» جذب میکند و در مدارس برای اینگونه فعالیتها بهکار میگیرد. در نظر گرفتن معیار علمی، مذهبی و سیاسی برای انتخاب معلمان مدرسه نیز وجه تمایز دیگر کادر آموزشی مدارس صدرا با سایر مدرسههاست.
همچنین هر ساله در همایش کشوری که برای مدیران مدارس صدرا برگزار میشود، با مدیران مدارس صدرا، فرهنگ، هدی و آیتالله مطهری(ره) تعامل داریم. فعالیت دیگر ما این است که دبیران باتجربه و مبتدی را با هم مرتبط و از استادان مجرب هم دعوت میکنیم. در شورای دبیران نیز یکسری مطالب که در حیطه کاری آنان است، مطرح میکنیم.
ما هم از طریق فضای مجازی و هم با برگزاری جلسات دوستانه، برنامههایی را در ارتباط با والدین پیگیری میکنیم. به علاوه از طریق تعامل با بسیج محل، در برگزاری محافل و جلسات و آشنایی با افراد شاخص از سایر مدارس یک گام جلوتر هستیم.
این همایش نظر به فرمایش مقام معظم رهبری، مبنی بر اینکه «بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند»، با همکاری اداره تبلیغات اسلامی کاشان و بسیج دانشآموزی و با حضور مسئولان شهر با نام «سفارتخانه مقاومت» روز چهارشنبه، ۱۴ آذر در کانون فرهنگی هنری ۴۰۰ نفری الزهراء برگزار شد.
قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی، رجزخوانی، سخنرانی، پردهخوانی، مداحی، پذیرایی، اجرای سرود و تئاتر، میثاقنامه و دریافت دلنوشتهها و کمکهای نقدی دانشآموزان مدارس مهمان و دانشآموزان دبیرستان صدرای ولایت کاشان از برنامههای این همایش بود که در آستانه شهادت حضرت زهرا(س)، تلنگری برای نزدیکبودن ظهور و کمک به مردم لبنان، فلسطین و غزه محسوب میشد.
در مسیری که پیش میرویم، همواره عنایات خداوند را احساس کردهایم. گاهی سختیها و فشارها زیاد میشود؛ با وجود این به قول معروف، «به مو میرسد؛ اما پاره نمیشود.» همچنین نهایت تلاش خود را برای اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بهکار گرفتهایم تا تمام ساحتهای این مهم را عملی کنیم. با اینکه نظر والدین، همکاران و دانشآموزان مؤید این مطلب است؛ ولی از نظر من کفایت نمیکند؛ زیرا هدف ما پرورش یاران امام زمان(عج) است که در این راستا، به مساعدت فرهنگی، مالی و آموزشی نیاز داریم.
زهراسادات محمدی
انتهای پیام