به گزارش ایکنا از اصفهان، حجتالاسلام محمد مطهرخو، امام جمعه شهرستان نایین در خطبههای نماز جمعه امروز، ۱۴ دیماه با بیان اینکه در پیچیدگیها و سردرگمیها باید به سرانگشت اشاره ولی امر جامعه توجه کنیم، اظهار کرد: بزرگترین آسیبی که در جوامع دینی و ارزشی در خصوص رابطه امام و امت وجود دارد، تلاش دشمن برای ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی امت نسبت به ولی جامعه است؛ همان کاری که در زمان امام مجتبی(ع) انجام دادند و امام را شکست دادند، همان چیزی که فتنه خوارج را بهوجود آورد و همان عاملی که سیدالشهدا(ع) را به قتلگاه برد و این ناشی از نبود تحلیل سیاسی در میان مردم است.
وی ادامه داد: دشمن تلاش فراوان میکند که فهم و ادراک تصمیمسازان و تصمیمگیران و مردم و افکار عمومی را از واقعیات منحرف کند و اولین و اصلیترین مرحله در محاسبه صحیح، نگاه روندی و زنجیرهوار داشتن به وقایع جاری است؛ اتفاقاتی که رخ میدهد، گذشته و آیندهای دارد و اتفاق امروز حلقه واسط است و تمام نمیشود.
امام جمعه شهرستان نایین گفت: برای نمونه، تحولات سوریه و اشغال این کشور یک مرحله از وقایع تاریخی است؛ با سقوط دولت بشار اسد چیزی تمام نشده، بلکه روند مواجهه جبهه مقاومت با جبهه اشرار وارد مرحله جدیدی شده است و به همینجا ختم نمیشود و قطعاً حوادث بعدی به دنبال دارد.
وی بیان کرد: مهم این است که ما در مقابل دشمن منفعل نباشیم؛ هرگونه انفعال در مقابل دشمن، او را تحریک میکند که جلوتر بیاید و تمام تلاش دشمن در این منطقه این است که روحیه مقاومت را در هر کسی که وجود دارد، درهم بشکند.
مطهرخو با بیان اینکه جبهه مقاومت برای مواجهه با مسائل و دشمنانش باید چهار مؤلفه داشته باشد، اضافه کرد: این مواجهه اولاً باید شجاعانه باشد و از دشمن و اقدامات او نترسد، ثانیاً امیدوارانه باشد و بداند یأس و ناامیدی ممنوع است، ثالثا عاقلانه و خردمندانه باشد و بداند غلبه احساس و هیجان ممنوع است و همچنین مبتکرانه باشد؛ یعنی منفعلانه نباشد.
وی تصریح کرد: اگر اینگونه حرکت کردیم، بدانید که ملت ایران در مواجهه با تمام قدرتهای بزرگ این عالم توفیق خواهد یافت و مقتدرانه به پیش خواهد رفت.
امام جمعه نایین با اشاره به سالروز توطئه کشف حجاب رضاخانی علیه ملت ایران گفت: انقلاب صنعتی در اروپا و نظام سرمایهداری غرب برای دستیابی به بازارهای بزرگ و پرجمعیت شرق آسیا و خاورمیانه به منظور فروش کالاهای خود و کسب درآمد تصمیم گرفت که با تغییر مذهب و فرهنگ کشورهای اسلامی شروع کند.
وی افزود: در جریان کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، انگلیسیها قزاقی به نام رضا سوادکوهی یا همان رضا شاه را برای اجرای این توطئه روی کار آوردند و این شخص چند خصوصیت داشت که برای کار آنها مفید بود، مانند بیسوادی، پایبندنبودن به مسائل مذهبی و داشتن روحیه خشونت.
مطهرخو ادامه داد: اولین خیز رضا شاه با اقدام مرحوم شیخ محمدتقی بافقی هفت سال عقب افتاد و جریان این بود که همسر رضاخان با عدهای از زنان درباری بدون حجاب میخواستند وارد حرم حضرت معصومه(س) شوند که شیخ محمدتقی بافقی اجازه نداد و آنها را از حرم بیرون کرد.
وی بیان کرد: رضا شاه وقتی متوجه شد، مرحوم بافقی را ضربوشتم شدیدی کرد و نهایتاً او را به شهادت رساند. چند سالی که گذشت، در ۱۳۱۳ رضاخان سفر یک ماههای به ترکیه داشت و در آنجا بیحجابی زنان را دید و گمان کرد که پیشرفت و توسعه ترکیه بهدلیل این است که زنان بهصورت بیحجاب در کنار مردان فعالیت میکنند و او را به فکر فرو برد و بعد از آن دستور و قانون کشف حجاب را صادر کرد.
امام جمعه نایین یادآور شد: طولی نکشید که آثار خانمانسوز این دستور مثل فروپاشی خانوادهها، کاهش حیا و عفت عمومی و افزایش آمار طلاق و خیانت در جامعه بروز کرد و تهران به بازار فروش لوازم آرایشی و لباسهای غربی و اروپایی تبدیل شد؛ درواقع اقدامات رضاخان برای پیشرفت کشور نبود، بلکه برای این بود که از سایر کشورها عقب نماند.
وی تأکید کرد: در ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ دیدیم که دشمن درصدد بود تا از طریق کشف حجاب، بر کشور اسلامی حاکم شود و این استفاده ابزاری از زنان و یکی از ابزارهای استکبار جهانی است؛ اما وقتی حجاب باشد، تحریفات شهوانی و جنسی در کف خیابان اتفاق نمیافتد، آرامش روانی و فکری بر جامعه حاکم میشود، خشونت در جامعه کمتر خواهد بود، رضایت و تمایل همسران به یکدیگر بیشتر است، بسیاری از طلاقها، اختلافات و روابط نامشروع که در بیحجابی ریشه دارد، کاهش پیدا میکند، عزت زن و جایگاه مادر در جامعه ارتقا مییابد و تمایل به ازدواج در بین جوانان و فرزندآوری بیشتر خواهد شد.
مطهرخو با بیان اینکه حجاب فقط مصلحت آخرتی ندارد، گفت: برخی میگویند ما میخواهیم به جهنم برویم، به چه کسی مربوط است یا مردم را به اجبار نمیشود به بهشت برد؛ اینها به مصالح دنیایی و اجتماعی فراوان حجاب اصلاً توجه نمیکنند و متأسفانه امروز در پی قانون عفاف و حجاب، مغالطههایی در جامعه رواج پیدا کرده است که متأسفانه بعضاً آن را از زبان برخی روحانیون نیز میشنویم.
فاطمه نصیری نایینی
انتهای پیام