کد خبر: 4314213
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۰
شرح رذیلت‌های اخلاقی/ 17

اضطراب‏؛ زنجیری بر دست و پای اراده

اگر کسی ایمان و تقوا نداشته باشد، امنیت دل ندارد؛ یعنی مضطرب است و اضطراب دل ناشی از کفر، ناسپاسی، گناه و نافرمانی خداوند تعالی است.

آیت‌الله‌العظمی حسین مظاهریبه گزارش ایکنا از اصفهان، آیت‌الله‌العظمی حسین مظاهری در سلسله گفتارهایی، به شرح ۴۰ رذیلت‌ اخلاقی پرداخته است که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر معظم‌له منتشر و در سایت خبرگزاری ایکنا بازنشر می‌شود. شماره هفدهم این مجموعه به رذیله اخلاقی «اضطراب» اختصاص دارد.

اضطراب، این صفت ناپسند، بلایی بزرگ است كه در دل آدمیان زبانه می‌‏كشد. دل‌های مضطرب مانند كشتی‌های متلاطم و در شرف غرق‌شدن هستند که دچار غم و اندوه و ظلمت، همراه با وحشت بسیارند. این قبیل دل‌ها ثمری جز ضعف نفس، سستی اراده، محرومیت از قدرت تصمیم‌‏گیری و هدردادن استعدادها و ابتكارات ندارند، تا جایی که صاحبان خود را به عضو زائد جامعه تبدیل می‌کنند. شخص مضطرب تسلط کافی بر نفس و اعصاب خویش ندارد و چون همواره با غم و كسالت و سستی دست به گریبان است، از فعالیت بازمی‏‌ماند.


بیشتر بخوانید:


از بعضی آیات قرآن شریف، به‌خوبی می‌توان نتیجه گرفت که اضطراب و نگرانی دل، از کفر و گناه انسان سرچشمه ‌می‌گیرد؛ مثلاً می‌فرماید: «...فَأَيُّ الْفَريقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ* الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ؛ پس اگر می‏‌دانید، كدام یک از ما دو دسته به ایمنی سزاوارتر است؟ كسانی كه ایمان آورده و ایمان خود را به شرک نیالوده‏‌اند، آنان را ایمنی است و ایشان راه‏‌یافتگان‌اند.» (سوره انعام، آیات 81 و 82)

طبق این آیه شریفه، ایمان و تقوا، امنیت دل را به ارمغان می‌آورد. مفهوم آن این است که اگر کسی ایمان و تقوا نداشته باشد، امنیت دل ندارد؛ یعنی مضطرب است. پس، اضطراب دل ناشی از کفر، ناسپاسی، گناه و نافرمانی خداوند تعالی است؛ چنانکه قرآن‌ کریم در آیه دیگری می‌فرماید: «...وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوي بِهِ الرِّيحُ في‏ مَكانٍ سَحيقٍ؛ و هر كس به خدا شرک ورزد، چنان است كه گویی از آسمان فروافتاده و مرغان شكاری‏ او را ربوده‌‏اند یا باد او را به جایی دور افكنده است.» (سوره حج، آیه 31)

این آیه با تشبیه معقول به محسوس، بیان می‌کند: همان‌طور كه انسان در حال سقوط و در معرض حمله مرغان یا بادهای شدید، دچار اضطراب و وحشت می‏‌شود و مورد هجوم غم و اندوه قرار می‌‏گیرد، به همین صورت نیز فرد مشرک و كافر یا گناهکار، با اضطراب دست به گریبان است.

نتیجه اینکه راهکار رهایی از اضطراب خاطر و دستیابی به امنیت دل، از نظر قرآن‌ کریم، تحصیل ایمان و تقوا و دوری از کفر و شرک و گناه است.

انتهای پیام
captcha