فاطمه قدرتاللهی، دبیر جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفتوگو با ایکنا از اصفهان به تشریح جزئیات حضور دانشجویان، استادان و کارکنان این دانشگاه در بیستونهمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت همزمان با اعلام رکورد مشارکت در این جشنواره پرداخت و اظهار کرد: هزار و ۴٠٠ نفر از کارکنان، ۱۲۵ دانشجو و ۹۰ استاد از دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این دوره از جشنواره شرکت کردند.
وی درباره رشتههایی که بیشترین استقبال از آنها صورت گرفت، افزود: در بخش معارفی، رشتههایی مانند احکام، ترجمه و تفسیر، حفظ موضوعی، سیره معصومین(ع)، سبک زندگی اسلامی، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه بیشترین تعداد شرکتکننده را داشت.
دبیر جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: در بخش پژوهشی نیز رشته مقالهنویسی و در بخش ادبی، اشعار کلاسیک و شعر نو مورد استقبال قرار گرفت؛ همچنین در بخش هنری، شرکتکنندگان بیشتر در رشتههای پوستر و اینفوگرافی حضور یافتند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجامشده برای کسب آمادگی حضور در جشنواره گفت: برای شرکتکنندگان در بخش آوایی، کلاسهای آموزشی متعددی برگزار کردیم که شامل آموزش صوت و لحن، تجوید، روانخوانی و تثبیت حفظ بود.
قدرتاللهی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی کاشان در دوره قبلی این جشنواره موفق به کسب رتبه اول کشوری شد و در دورههای پیشین نیز همواره در بین پنج دانشگاه برتر کشور قرار داشته است.
وی با اشاره به وجود کانون قرآن و عترت در دانشگاه کاشان بیان کرد: این کانون متشکل از دانشجویان است؛ اما متأسفانه در سالهای اخیر بهدلیل مشغلههای درسی و فشردگی کلاسها، تعداد دانشجویان دغدغهمند و پیگیر در حوزه قرآنی کمتر و در نتیجه فعالیت کانون بهویژه در زمینه تبلیغات و اطلاعرسانی جشنواره کمرنگ شده است. در گذشته، دانشجویانی فعال در کنار کارشناسان به پیشبرد امور کمک میکردند.
دبیر جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره ورود رشتههای نو به جشنواره امسال، از جمله هوش مصنوعی نیز گفت: رشته هوش مصنوعی در جشنواره امسال، زیرشاخه بخش ایدهپردازی و ایدههای نو و خلاقانه قرار داشت. با اینکه این رشته نو و تخصصیست و افراد کمتری با آن آشنایی دارند، مشارکت در آن نسبتاً خوب بود. قصد داریم در آینده کارگاههای آموزشی ویژه این رشته برای دانشجویان برگزار کنیم.
وی درباره نقش فناوریهای نوین در ترویج مفاهیم قرآنی در فضای دانشگاهی توضیح داد: با توجه به کمبود وقت دانشجویان، استفاده از روشهای نوین مانند نرمافزارها و پلتفرمهای آموزشی غیرحضوری نظیر اسکایروم و قرار، میتواند بسیار مؤثر باشد. این ابزارها به صرفهجویی در وقت استادان، کارکنان و دانشجویان کمک و آموزش را از محدودیت زمان و مکان خارج میکند؛ البته این فقط یکی از مزایای این فناوریهاست و مزایای دیگری نیز وجود دارد.
قدرتاللهی درباره چالشهای گسترش فعالیتهای قرآنی در دانشگاه اظهار کرد: یکی از چالشها، کمبود اعتبارات و هزینه است. برنامههای تقدیر از مقامآوران بهموقع انجام نمیشود و این یکی از دلایل کاهش انگیزه متسابقین بهشمار میرود.
وی تصریح کرد: به نظر من اگر آموزش و پرورش به آموزش قرآن و مفاهیم قرآنی بهای بیشتری میداد و نوجوانان را بیشتر با قرآن و عترت آشنا میکرد، پر واضح است که آنان در دانشگاه بیشتر به سمت و سوی قرآن روی میآورند.
دبیر جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به برنامههای آتی این مجموعه برای افزایش مشارکت دانشجویان و حمایت از فعالیتهای قرآنی گفت: برنامهریزی برای برگزاری کارگاههای آموزشی، فراهمکردن شرایط بهتر برای حضور دانشجویان و نیز ایجاد انگیزه از طریق تقدیر و تشویق، از جمله اقداماتیست که در دستور کار داریم؛ همچنین از وزارت بهداشت، مسئولان فرهنگی و رسانهها انتظار داریم حمایتهای خود را در راستای تقویت جشنواره و فعالیتهای قرآنی دانشگاهها افزایش دهند.
وی در پایان با بیان اینکه آزمون مرحله نهایی بیستونهمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخش معارفی حدود یک ماه پیش در اصفهان برگزار شد، از راهیابی ۲۰ نفر از دانشگاهیان کاشان به مرحله نهایی جشنواره کشوری در بخش آوایی خبر داد و گفت: در حال حاضر، ۲۰ نفر از برگزیدگان شامل آقایان و بانوان از میان استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان برای شرکت در مرحله نهایی جشنواره عازم زنجان هستند. این افراد پس از گذراندن مراحل دانشگاهی و مقدماتی کشوری، حالا به نمایندگی از دانشگاه در مرحله نهایی با برگزیدگان حدود ۷۰ دانشگاه دیگر به رقابت خواهند پرداخت.
زهراسادات محمدی
انتهای پیام