کد خبر: 4287591
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۲
در وبیناری بررسی شد

برگ برنده کسب‌وکارهای چابک چیست

یک مشاور و منتور چابک با بیان اینکه موتور حرکت کسب‌وکار چابک همان تیم چابک است، گفت: تیم چابک یعنی تیمی که می‌فهمد به چه علت کاری را انجام می‌دهد و بتواند بهترین تصمیمات را بگیرد و اجرا کند.

کسب‌وکاربه گزارش ایکنا از اصفهان، نشست برخط «تیم؛ نقطه شروع چابکی؛ چگونه تیم‌هایی بسازیم که مستقل، سریع و ارزش‌محور عمل می‌کنند» شامگاه 19 خردادماه، به همت مدرسه فناوری فانوس و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد. 

محمود متین‌فر، مشاور، منتور چابک و مدرس دانشگاه در این نشست اظهار کرد: بیش از 10 سال است که در حوزه چابک و در مقام منتور و مشاور در شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون فعالیت دارم. «چابک» نوعی طرز تفکر است که پروژه‌ها و کارها را به واحدهای کوچکتر و قابل کنترل‌تر تقسيم می‌کند و باعث می‌شود در چند مرحله به هدفی بزرگتر برسیم.

وی با طرح این سؤال که آیا به نظر شما یک کسب‌وکار توانایی چابک‌شدن را دارد، بدون آنکه تیم چابکی داشته باشد؟ افزود: مادامی که از چابک صحبت می‌کنیم، ذهن برخی به سمت ابزارهای چابک می‌رود. چابکی در اصل با تیم‌ها اتفاق می‌افتد. ممکن است بهترین ابزارها و روش‌ها در تیم و کسب‌وکار شما وجود داشته باشد، اما اگر تیم‌تان ناهماهنگ و بدون هدف و چابک باشد، چابکی در حد یک شعار باقی می‌ماند.

این مشاور و منتور چابک با معرفی یک تیم چابک گفت: تیم چابک در حقیقت شامل گروهی از متخصصان باتجربه‌ است که برای انجام فعالیت‌ها با استفاده از روش چابک گردهم آمده‌اند. تیم چابک یعنی تیمی که می‌فهمد به چه علت کاری را انجام می‌دهد و بتواند بهترین تصمیمات را بگیرد و اجرا کند.

وی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم ادعای چابکی کسب‌وکار را داشته باشیم، مادامی که هنوز تیم‌هایمان چابک نشده است؛ مانند ماشینی که فرمان آن خوب است؛ ولی موتور ندارد؛ به عبارتی موتور حرکت کسب‌وکار چابک در حقیقت همان تیم چابک است.

متین‌فر با ذکر یکی از ویژگی‌های کلیدی تیم چابک گفت: یکی از ویژگی‌های کلیدی تیم چابک عبارت است از انعطاف‌پذیری؛ به این معنا که در برابر تغییرات سریع واکنش نشان می‌دهد و این نه‌تنها در برنامه‌ریزی، بلکه در ذهنیت و رفتار آن نیز وجود دارد. ما در دنیای پرچالشی زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و میان‌مدت داشته باشیم. بسیاری از اوقات باید در لحظه تصمیم بگیریم، اینجاست که تیم‌ها باید انعطاف‌پذیر باشند.

وی یادآور شد: تیم‌های چابک ارتباطات باز و شفافی دارند، بازخوردهای گوناگونی به یکدیگر می‌دهند و هماهنگی داخلی بسیار قوی میان چنین تیم‌هایی وجود دارد. اختلاف نظرها نیز در قالب جلسات‌شان مطرح می‌شود و پنهان‌کاری وجود ندارد. تیم‌های چابک یادگیری‌محور هستند و اشتباه را فرصت رشد می‌بینند.

این مشاور و منتور چابک با بیان اینکه تمرکز تیم‌های چابک بر نتیجه کار است، گفت: تیم چابک صرفاً به دنبال تمام‌کردن کار نیست و متعهد به اتمام و خلق ارزش از آن کار است. در تیم‌های چابک، خود اعضا تصمیم می‌گیرند که چه کاری، چگونه و از سوی چه کسی انجام شود. تصمیمات از جانب مدیر ابلاغ نمی‌شود. مدیران نیز باید تفويض اختیار به تیم داشته باشند.

وجه تمایز تیم‌های چابک در برابر تیم‌های سنتی

وی با اشاره به تفاوت تیم چابک در مقایسه با سایر تیم‌ها تصريح کرد: اولین تفاوت، تشکیل تیم براساس هدف است، نه ساختار. در تیم‌های چابک، اعضای تیم حول مسئله‌ یا هدف مشخصی جمع می‌شوند، نه صرفاً براساس واحد سازمانی. دوم آنکه مالک کامل خروجی درون تیم و مسئول خلق ارزش برای مشتری نیز خود تیم چابک است. نتیجه کار، دستاورد مشترک کل تیم محسوب می‌شود.

متین‌فر ادامه داد: تعامل پویا، افقی و مشارکتی وجه تمایز دیگر تیم چابک در مقایسه با سایر تیم‌هاست. تعامل در قالب گفت‌وگوها شکل می‌گیرد. رهبری تسهیلگر به جای مدیریت دستوری، ویژگی بعدی است. مدیران در تیم‌های چابک نقش تسهیلگر را دارند، به این معنا که موانع را برمی‌دارند و مسئولیت‌ها را به تیم واگذار می‌کنند. مدیران به جای آنکه کنترل‌گر باشند، هدایت‌گر هستند.

وی یادآور شد: ایجاد تیم براساس هدف مشترک، هوشمندانه انتخاب‌کردن ترکیب افراد، انعطاف‌پذیری، توانایی حل مسئله و مدیریت زمان و داشتن ارتباطات قوی، خلاقیت و روحیه تعامل از دیگر ویژگی‌های تیم‌های چابک است. 

این مشاور و منتور چابک با بیان نقش‌های اصلی در تیم‌های چابک گفت: سه نقش اصلی در تیم‌های چابک وجود دارد که عبارت‌ است از رهبر تیم، مالک محصول و مسئول اولویت‌بندی و ارزش‌دهی. مرحله بعدی، ایجاد اعتماد بین اعضا و به‌وجود آوردن فضای شاد، امن و قابل احترام است. 

وی با بیان موانع موجود در تیم‌های سنتی اظهار کرد: در بسیاری از کسب‌و‌کارها، اعضای تیم هیچ اختیار عملی ندارند و همین مسئله موجب بی‌انگیزگی آن‌ها می‌شود. تیم چابک نیازمند تصمیم‌گیری و اعتماد در چارچوب سازمانی است. تقسیم‌بندی سیلویی و ساختار سلسله‌مراتبی مانع بعدی به‌شمار می‌رود. تحویل ارزش نهایی به مشتری در این ساختار دچار تعارض می‌شود، در حالی‌ که در تیم چابک، کل کار از ابتدا تا انتها به دست اعضا انجام می‌شود و مسئولیتش به عهده آن‌هاست.

متین‌فر بیان کرد: سومین مانع، فرهنگ ترس و نبود فضای روانی امن است. فرهنگ چابک به امنیت روانی و تشویق به یادگیری نیاز دارد. در تیم چابک، اشتباه‌کردن اشکالی ندارد و فرصتی برای یادگیری به‌شمار می‌رود.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha