کد خبر: 4288469
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۷
وحیددستجردی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد

پرده‌خوانی غدیر را دریابیم

کارگردان نمایش‌های آیینی گفت: پرده‌خوانان غدیر انگشت‌شمارند و اگر این نمایش آیینی رونق پیدا کند، علاقه‌مندان بسیاری جذب آن می‌شوند.

پرده‌خوانی غدیرحسن وحیددستجردی، متولد اصفهان و کارگردان نمایش‌های آیینی است که از حدود هشت سالگی تاکنون در زمینه نمایش‌های آیینی، به‌ویژه اجرای تعزیه و پرده‌خوانی فعالیت می‌کند. نمایش «ساحل» تازه‌ترین اثر این کارگردان است که تا سوم تیرماه، هرشب در تالار هنر به روی صحنه می‌رود. 

وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان به‌مناسبت عید غدیر، به نقالی و پرده‌خوانی با محوریت این واقعه پرداخت و اظهار کرد: از زمان پیدایش شاهنامه و شاهنامه‌خوانی در خانواده‌‌ها، به مرور زمان گرایش به نقل داستان‌های آن نیز رواج پیدا کرد؛ نقل‌کردن به این معنا که به داستان‌ها شاخ‌وبرگ داده شد و اجرای آن با پرده شکل گرفت.

وحیددستجردی ادامه داد: پرده‌خوانی تا دوران صفوی تداوم داشت و پس از تغییر مذهب به تشیع، پرده‌خوانی نیز با مفاهیم مذهبی گره خورد؛ برای نمونه تعزیه سیاوش به تعزیه علی‌اکبر تغییر کرد.

این کارگردان نمایش‌های آیینی گفت: حدود ۱۰ سال است که دامنه پرده‌خوانی به نقل بسیاری از داستان‌های مذهبی دیگر نیز گسترش پیدا کرده است. نقل واقعه غدیرخم نیز در همین زمره قرار دارد و از آنجا که نقلی قرآنی است، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به سهولت و کم‌هزینه‌بودن نقالی و پرده‌خوانی، مجموعه‌های بسیاری در ایام عید قربان تا غدیر، آن را اجرا می‌کنند. ناصر کریمی نیک، کارگردان تئاتر نیز از جمله افرادی است که در حال حاضر برای اجرای پرده‌خوانی و نقالی غدیر در اصفهان حضور دارد.

وحیددستجردی با اشاره به اهمیت وجود مستندات تاریخی در پرده‌خوانی غدیر تصریح کرد: از آنجا که واقعه غدیر به لحاظ داستانی نیز حائز اهمیت است، پرده‌خوانی آن هم باید مستندات تاریخی داشته باشد. در این میان، نقل غدیر عموماً از احادیث و به‌ویژه قرآن استخراج شده است. آیه «یا ايها الرسول، بلغ ما انزل الیک من ربک» در قرآن به واقعه غدیر اشاره دارد.

وی بیان کرد: اگر پرده‌خوان و نقال نتواند مفهوم داستانی را به مخاطب خود منتقل کند و قدرت کلام و خطابت نداشته باشد، نمی‌تواند مخاطبش را حفظ کند. در این نوع نمایش که ارتباط با مردم وجود دارد، اطلاعات نقال و پرده‌خوان باید به‌گونه‌ای باشد که هر زمان کسی از او سؤالی پرسید، بتواند پاسخ دهد. 

این کارگردان نمایش‌های آیینی گفت: پرده‌خوانی غدیر در شهرهای مذهبی و بزرگ از جمله تهران گسترش یافته و در اصفهان نیز در حال تقویت است. اگر تمرکز چنین برنامه‌هایی در محله‌های شهری باشد، مخاطب بيشتری جذب خواهد شد، کمااینکه حضور در نقاط گوناگون شهر و اجرای واقعه غدیر موجب افزایش معلومات افراد و رونق این هنر آیینی می‌شود.

وی در پایان گفت: از شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضامندم پرده‌خوانی و نقالی غدیر را رونق دهند؛ زیرا پرده‌خوانان ما انگشت‌شمارند و در صورت رونق، علاقه‌مندان بسیاری برای فعالیت در این زمینه جذب خواهند شد.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha