احتمال دو یا سه‌ساله شدن مسابقات شوق تلاوت/ سفر به چند کشور در سال 96
کد خبر: 3579778
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
مقدم‌کیا به ایکنا خبر داد:

احتمال دو یا سه‌ساله شدن مسابقات شوق تلاوت/ سفر به چند کشور در سال 96

گروه مسابقات: دبیر طرح ملی تلاوت با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات، تنها بعد انگیزشی برای نوجوانان حاضر در این طرح دارد،‌ گفت: در سال‌های آینده مسابقات این طرح را دو یا سه‌سالانه خواهیم کرد.

حسین مقدم‌کیا، دبیر طرح ملی تلاوت در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به عراق، در مورد ارزیابی‌های خود از دو روز برگزاری مسابقات شوق تلاوت،‌ گفت: ما این طرح را با نام مسابقات و رقابت شروع کرده‌ایم، اما پشت صحنه و هدف طرح، چیز دیگری است.
وی با اشاره به اینکه چهار سال است که نوجوانان حاضر در این طرح حضور داشته و در حفظ و قرائت و تجوید در استان‌های مختلف تمرین می‌کنند، افزود: ما با این مسابقات، خودمان را ارزیابی می‌کنیم تا ببینیم آیا طرحی که نوشته شده و اجرا می‌شود، براساس آن چیزی که ما برای آن در نظر گرفته‌ایم پیش می‌رود و با خروجی‌ها و اهداف همخوانی داشته یا خیر، در واقع این مسابقات را طراحی کرده‌ایم تا برای حاضران در طرح انگیزه ایجاد شود.
دبیر طرح ملی تلاوت با اشاره به اینکه دو نگاه در پشت این مسابقات نهفته است، تصریح کرد: نگاه اول این است که این رقابت‌ها در زمان و مکان خاص و با شرایط خاص برگزار شود. در این بخش به موفقیت لازم رسیده‌ایم. برخی از حاضران در طرح حدود دو ترم است وارد طرح شده‌اند، اما در عین حال می‌بینیم که تلاوت‌های بسیار خوبی دارند و با اساتید که صحبت کرده‌ام این است که ضمن داشتن ایراد، شاهد پختگی آنها نیز هستیم.
مقدم‌کیا خاطرنشان کرد: قرار بود بعد از دوره اول که برای برخی سه و برای برخی دو ساله بوده است به نوجوان‌هایی برسیم که بتوانند یک تلاوت استادانه داشته باشند،‌ یعنی در تلاوت، ‌مفاهیم آن را درک کنند و خودشان بتوانند برنامه‌ریزی کرده و استادانه تلاوت کنند. منظور از استادانه در سطح قاریان برجسته ایران و مصر نیست، بلکه استادانه در همین سطح است، ‌یعنی اینکه در یک مدرسه 200 نفره، نوجوان بتواند تلاوتی استادانه داشته باشد که آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
وی اذعان کرد: در حال حاضر که نگاه می‌کنیم این اتفاق افتاده است و شاهد تلاوت‌های استادانه هستیم؛ چرا که شاهد هستیم حاضران در طرح بدون هیچ اضطرابی در حضور اساتید برجسته نشسته و به تلاوت مشغول هستند. در بخش بعدی نیز حفظ و مفاهیم مد نظر است، این دو بخش سال گذشته نیز بود؛ چرا که در طرح ما این بخش‌ها نیز تعریف شده است، طرح ملی تلاوت تنها تلاوت نیست، ‌چرا که ما قاریانی را می‌خواهیم که اولاً حافظ باشند و بفهمند که چه آیه با چه مفاهیمی تلاوت می‌کنند. در بحث حفظ، ما نیامده‌ایم قالبی در نظر بگیریم و بگوئیم این را حفظ کنید یا نکنید، بلکه مدل حفظ کردن را نشان داده‌ایم تا بدون اضطراب به حفظ قرآن کریم بپردازند.
دبیر طرح ملی تلاوت بیان کرد: بحث دیگر نیز بحث مفاهیم است، خوشبختانه در این بخش نیز شاهد انس گرفتن نوجوانان هستیم. ‌بحث بعدی، احادیث است که امسال به مسابقات اضافه شده است. با توجه به اینکه می‌خواستیم عترت نیز در کنار قرآن در این طرح قرار بگیرد،‌ در این زمینه نیز فعالیت شده است. در مجموع آن چیزی که ما می‌خواستیم، نه تنها حاصل شده بلکه به فراتر از آن نیز دست یافته‌ایم. همین که توانسته‌ایم تعدادی استان را در یک طرح مشخص و آینده مشخصی دور هم جمع کنیم، بسیار موفقیت‌آمیز بوده است و این تنها گفته من نیست و اساتید نیز بر این تأکید دارند.
مقدم‌کیا همچنین در مورد تکراری بودن تعدادی از چهر‌ه‌های حاضر در این دوره نسبت به دوره قبل، عنوان کرد: ما سال قبل اولین سال طرح را شروع کردیم و با توجه به اینکه چندان مطرح نشده بود، این ترس را داشتیم که شاید آن طور که باید و شاید نتیجه ندهد، اما امسال به این باور رسیدیم که می‌توان این مسابقات و این طرح را به خوبی در کشوری دیگر برگزار کرد. با این در اصل، ‌امسال سال اول طرح است که دیده می‌شود.  
وی افزود: علت دوم این است که طرح ملی دوره است و یکساله یا دوساله نیست، بلکه سه ساله است، اگر قرار باشد تغییراتی داشته باشیم و چهره‌ها تغییر کنند، باید سه سال صبر کنیم یعنی بعد از سه سال چهره‌ها تغییر خواهد کرد.
دبیر طرح ملی تلاوت با تأکید بر اینکه از سال دیگر این اتفاق رخ خواهد داد، گفت: البته ما شرکت‌کنندگان قدیمی حاضر در طرح را حذف نخواهیم کرد،‌ بلکه رقابت را برای آنها سخت‌تر خواهیم کرد و آنها را در سطح‌های مختلف ارزیابی می‌کنیم،‌ در حال حاضر این شیوه آزاد است و کسی که سال اول حضور خود در طرح را می‌گذراند با کسی که سال دوم است که حضور دارد رقابت می‌کند، در سال‌های بعد این سطح رقابت تغییر خواهد کرد.
مقدم‌کیا تصریح کرد: سال دیگر شاهد این اتفاق خواهیم بود که افرادی که چند بار آمده‌اند حضورشان کم‌رنگ‌تر خواهد شد، ‌در عین حال ما نیز در را باز گذاشته‌ایم تا چند سال بیاید به این شرط که رقابت کنند و بتوانند حریفان خود را شکست دهد.
وی همچنین عنوان کرد: تقریباً حدود 60 درصد از شرکت کنندگان افرادی هستند که سال قبل هم در این دوره حضور داشته‌اند و 40 درصد هم جدید هستند. خیلی خوشحال هستیم که برخی استان‌ها برای سال اول حضور دارند. ‌سال قبل هفت استان بیشتر حضور نداشتد که دلیل آن هم این بود که هنوز طرح به پختگی نرسیده بود و مشخص نبود جواب می‌دهد.
مقدم کیا همچنین خاطرنشان کرد: شاید از سال دیگر، مسابقه و رقابت را سه سال یکبار برگزار کنیم، در حال حاضر به یک تصمیم قطعی نرسیده و به دنبال جمع‌بندی هستیم؛ چرا که ما به دنبال رقابت و مسابقه به این شکل نیستیم،‌ تنها به دنبال ایجاد انگیزه هستیم که این رقابت را برگزار می‌کنیم، شاید در آینده این مسابقات دو یا سه سال یکبار برگزار شود که البته احتمال دو ساله شدن بیشتر است.
دبیر طرح ملی تلاوت همچنین در مورد جوایز این دوره از مسابقات با تأکید بر اینکه به دنبال جوایز مادی نیستیم،‌ عنوان کرد: دلیل این کار هم این است که می‌خواستیم نوجوانان حاضر در طرح به دنبال این مسائل نباشند، نگاه ما بیشتر به دنبال معنویت و تمرین و آموزشی است که حاضران در طرح باید یاد بگیرند. برای همین است که در کیش اعلام شد جایزه نفرات برتر سفر به کربلا هست. البته در این دوره هدایای معنوی به نفرات برتر اهدا می‌شود.
وی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در سال آینده چندین سفر به کشورهای خارجی را خواهیم داشت که نفرات برتر طرح در آن سفرها حضور می‌یابند که این نیز می‌تواند به عنوان جایزه مدنظر قرار گیرد. تاکنون در مورد دو سفر به هند و آلمان رایزنی شده است که سفر هند حدود هفتاد درصد قطعی شده و سفر آلمان نیز حدود 40 تا 50 درصد قطعی شده است. ما در سال آینده سفر به چند کشور را خواهیم داشت که نفرات برتر این رقابت‌ها با آن سفرها اعزام خواهند شد.
captcha