ارزشمندی ارتباط فرزندان نسل امروز با قرآن
کد خبر: 3593063
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹

ارزشمندی ارتباط فرزندان نسل امروز با قرآن

کانون خبرنگاران نبأ: یکی از حاضران در سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم گفت: من خود به عینه مشاهده کردم کسانی که به تماشای این مسابقات می‌آیند چه نوجوان و جوان با چه اشتیاق و انگیزه‌ای وارد می‌شوند و این خیلی ارزشمند است که فرزندان نسل امروز بتوانند با قرآن و مفاهیم آن ارتباط بگیرند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، همزمان با روزهای برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در مصلی امام خمینی(ره) شاهد حضور پرشور خانواده‌هایی بودیم که از تمام نقاط کشور در جمع این جامعه قرآنی حاضر شدند تا از طنین صدای وحی بی‌بهره نمانند.
با یکی از حاظران این محفل زیبای قرآنی همراه شدیم؛
در کودکی با صوت و لحن زیبای پدرم برای نماز صبح بیدار می‌شدم
یکی از بانوان مستمع حاضر در این دوره از مسابقات در پاسخ به اینکه چه چیزی باعث شده که در این محفل قرآنی شرکت کند، گفت: من به لحاظ علاقه قلبی به قرآن هر سال سعی می‌کنم که در مسابقات بین‌المللی قرآن یا مسابقات کشوری شرکت کنم. ما به اتفاق خانواده به قرآن علاقه‌مند هستیم، طوری که در کودکی با صوت و لحن زیبای پدرم برای نماز صبح بیدار می‌شدیم. آن عشق و علاقه‌ای که به قرآن کریم، ائمه اطهار(ع) و دین و اعتقادات داریم و همچنین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب که در مورد قرآن فرموده‌اند بر حسب وظیفه شرعی و انسانی مشارکت کردیم.
محافل قرآنی اشتیاق من را به سمت فعالیت‌های قرآنی دوچندان می‌کند
وی در پاسخ به اینکه حضور در این مسابقات تجربه اول بوده یا سال‌های پیش هم شرکت کرده است، گفت: بله، من سال‌های قبل هم در این مسابقات به‌صورت مستمع حضور داشتم و خود نیز حافظ جزء سی‌ام قرآن کریم هستم. این محافل قرآنی و معنوی اشتیاق من را به سمت فعالیت‌های قرآنی دوچندان می‌کند. حقیقتا از چند سال حضور خود در این مسابقات قرآنی شور و شعف عجیبی به سمت قرآن پیدا کردم و خداوند را شاکرم به خاطر توجه و عنایاتش به این بنده سراپا تقصیر.
مشکل ایاب و ذهاب برای حضور در مسابقات
وی در پاسخ به اینکه مسابقات امسال در مقایسه با سال‌های گذشته از چه نقاط ضعف و قوتی برخوردار است، ادامه داد: مردم کشور ما علاقه قلبی به این‌گونه برنامه‌های قرآنی دارند؛ منتهی به دلیل مشکلات ایاب و ذهاب و دوری از خانه و کاشانه کمتر می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند. من خود می‌دیدم کسانی که به این مسابقات می‌آیند چه نوجوان و جوان و چه افرادی که در هر مقطع سنی هستند با چه اشتیاق و انگیزه‌ای وارد می‌شدند و این خیلی ارزشمند است که فرزندان نسل امروز بتوانند با قرآن و مفاهیم آن ارتباط بگیرند. البته به نظر من مدت زمان این مسابقات کم بوده واگر کمی بیشتر باشد بهتر است. الحمدلله امسال قاریان میهمان هم از 83 کشور در این مسابقات بودند و این خیلی ارزشمند است که قاریان و حفاظ برجسته همه کشورها در این برنامه حضور دارند.
لذت‌های معنوی برای شما شادابی می‌آورد و قلب شما را روشن می‌کند
وی در توصیه به جوانان برای حضور در محافل قرآنی، گفت: امام اول شیعیان حضرت امیرالمؤمنین(ع) به قدری محو نماز می‌شدند که اگر شمشیر یا تیغی از پای ایشان بیرون کشیده می‌شد، متوجه نمی‌شدند یعنی ایشان به قدری غرق مناجات با خدا بودند که متوجه هیچ امور دیگری نمی‌شدند و این بیانگر عظمت خدا و ارتباط با خداست. رسول خدا(ص) فرمودند که لذت‌های معنوی برای شما شادابی می‌آورد و قلب شما را روشن می‌کند؛ چنانچه خود قرآن به ما می‌گوید «الا بذکر الله تطمئن القلوب»؛ از این رو با یاد و ذکر خدا به هر طریقی می‌توانیم از عنایات الهی بیش از پیش بهره‌مند شویم.
همچنین از دیگر آقایان حاضر در این مسابقات، انگیزه خود از حضور در این مسابقات را این‌گونه عنوان کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب می‌شود که فضای معنوی خاصی برای حضار فراهم شود و این امر موجب حضور من به عنوان یک مستمع در اینجاست؛ همچنین ثواب و برکتی که شامل حال مستمعین و حاضران این محفل قرآنی هست من را ترغیب به شرکت در این مسابقات کرد.
 وی با اشاره به سطح مسابقات به لحاظ کمی و کیفی، اظهار کرد: به لحاظ کمی می‌توان گفت که تعداد شرکت‌کنندگان در این مسابقات از کشورهای دیگر بیشتر شده و ما شاهد ارتقای سطح کیفی برگزاری این مسابقات هستیم و مسلما مشکلاتی هم بوده از جمله اینکه امسال به نسبت سال‌های قبل به لحاظ خدمات به میهمانان اندکی کاسته شده و پذیرایی برای آنها قرار نگرفته است.
وی در ادامه در مورد مزایا و فواید معنوی حضور در این مسابقات چنین گفت: انسان‌ها در زندگی متداول امروزه شاید فرصت کمی را برای خواندن قرآن اختصاص دهند که شرکت در این مراسم‌ها امکانی به وجود ‌آورد تا همراه با خانواده از صوت و لحن زیبای قاریان لذت برده و آن تأثیر معنوی و حس خوب را تجربه کرد.
این مستمع حاضر در مسابقات ادامه داد: در واقع این‌گونه برنامه‌ها باعث می‌شود تا مردم با قرآن و مفاهیم آن بیشتر آَشنا بشوند؛ با توجه به اینکه هیچ یک از کشورهای اسلامی در این سطح برگزارکننده چنین مسابقاتی نیستند برگزاری مسابقات قرآن در سطح بین‌المللی توسط ایران موجب انگیزه و علاقه بیشتر مردم به فعالیت‌های قرآنی می‌شود.
شرکت‌کننده دیگر نیز درباره حضور خود در این مسابقات می‌گوید: هدف من از حضور در این برنامه این بوده که بخشی از روزم را با استماع به نوای گوش‌نواز قرآن سپری کنم و از صوت و لحن زیبای قاریان ایرانی و خارجی استفاده کنم.
وی با اشاره به رضایتمندی از مکان و زمان این دوره از مسابقات، ادامه داد: امسال زمان و مکان برگزاری مسابقات و برنامه‌های در نظر گرفته مناسب بوده و با نظم خوبی در بخش رقابت‌ها همراه است.
وی در پایان در توصیه‌ای  به مردم، گفت: خیلی بهتر است که همه در این محافل شرکت کنند و وقت‌شان را در این مکان‌ها سپری کنند و به‌طور زنده به نوای قرآن گوش فرا دهند؛ در واقع حضور افراد موجب می‌شود که هم از نزدیک با نحوه چگونگی این‌گونه برنامه‌ها آشنا شوند و  هم محرک خوبی باشد تا فرزندان نسل امروز بیشتر جذب قرآن شوند.
موسی ابراهیمی
captcha