وحدت اسلامی فقط به یک هفته محدود نشود
کد خبر: 3856143
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴

وحدت اسلامی فقط به یک هفته محدود نشود

گروه معارف ــ مدرس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: هفته وحدت فقط یک هفته نبوده و عدد در اینجا مطرح نیست، بلکه موضوع وحدت از مبانی و اصول اسلام است.

وحدت اسلامی تنها در یک هفته محدود نشودحجت‌الاسلام مجید زجاجی مجرد، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان در خصوص «وحدت اسلامی»، به تفسیر آیه 103 سوره آل‌عمران که می‌فرماید:« وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ....» اشاره و اظهار کرد: طبق این آیه، همه انسان‌ها باید کنار هم زندگی و با بهره از یک روش و منش، زیر چتر خدای یگانه زندگی کنند. همچنین در جای دیگر با توجه به آیه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» نیز منظور از خلقت، اتحادی است که تحت لوای توحید ایجاد می‌شود و در یک کلام، بزرگ‎ترین پیامد آن این است که بنی‌آدم اعضای یکدیگرند.

وی درباره این موضوع، معنای لغوی و اصطلاحی و گستره آن، دو چارچوب کلی را مطرح کرد و گفت: در ابتدای بحث با توجه به حدیث متواتر« إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي...»که از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده؛ ما معیار خود را برای بررسی هر موضوعی در اسلام؛ قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) قرار می‌دهیم.

توحید؛ پیام هفته وحدت

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اسلام همیشه به تمام مردم دنیا گوشزد می‌کند که به عنوان مکتبی انسان ساز است از عترت رسول الله (ص) برگرفته شده و مبین دستورات اهل‌بیت(ع) است. همچنین در همه اعصار، زمان‌ها و مکان‌ها پاسخگوی نیاز بشری است. بر همین مبنا انسان‌ها وقتی زیر چتر توحید قرار می‌گیرند؛ هیچ‌گاه به حقوق یکدیگر تجاوز نمی‌کنند و اگر کسی به این حقوق تجاوز کرد، همه یک صدا در مقابلش ایستادگی خواهند کرد.

وی بیان کرد: برای رسیدن به پیام هفته وحدت، دو مورد را در نظر می‌گیریم؛ یکی حوزه امور داخلی جهان اسلام و دیگری جهان شمولی اسلام که البته هر دو در یک راستا بوده و همدیگر را پوشش می‌دهند. وقتی جهان شمولی اسلام را در نظر می‌گیریم، یعنی همه مسلمانان باید در مقابل دشمن متحد شوند. در واقع این روایت از پیامبر اسلام (ص) به ذهن متبادر می‌شود که« هر کس صبح کند و به فکر مسلمی نباشد؛ مسلمان نیست».

زجاجی افزود: اما وحدت در حوزه داخلی، ویژگی‌ها و احکام خود را می‌طلبد و اگر منظور از وحدت یعنی همانی که قرآن و اهل بیت (ع) مطرح می‌کنند، به درستی تبیین شود، خیلی از شبهاتی که دشمن القا می‌کند پاسخ داده می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص برنامه‌هایی که در حوزه داخلی کشور وحدت ایجاد می‌کند، گفت: در قدم اول ما واقعا باید پیرو آرمان شهدا باشیم و هر کس در هر جایی که خدمت می‌کند بداند از ثمره خون شهیدان به اینجا رسیده است. دوم اینکه به شفاف‌سازی بپردازیم. یعنی انقلاب اسلامی، آرمان‌های تشیع و ... را به جوانان انتقال دهیم و حتی این پیام‌ها را به عنوان موضوعات درسی در کتب آموزشی مطرح کنیم، سوم اینکه در مسیر اهلی بیت (ع) و مراجع عظام حرکت کنیم. و آخر اینکه از بحث تولی و تبری فاصله نگیریم که این از موضوعات مهم فرهنگی است و باید در جامعه نهادینه شود.

زجاجی در خصوص اینکه در هفته وحدت باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم، تصریح کرد: اول اینکه هفته وحدت تنها یک هفته نبوده و عدد در اینجا مطرح نیست. بلکه موضوع وحدت، از مبانی و اصول اسلام است. اسلامی همیشه قادر به پاسخگویی نیازهای بشری است و ما وظیفه داریم که در تمام طول سال به تبیین اسلام و زوایای قدرتمندانه و هوشمندانه آن بپردازیم تا جایی که جوانان ما به این مبانی مفتخر باشند.

وی گفت: نکته دوم این است که در اسلام قرآن، کعبه، حج، نماز، روزه و ...یکی است و این‌ها معیارهایی هستند که همه مسلمانان را مثل زنجیر به یکدیگر وصل می‌کنند. حتی پیشنهاد امیرالمومنین علیه السلام مبنی بر ایجاد تاریخ هجری قمری به نوبه خود، باعث ایجاد وحدت بین مسلمانان شد که این مبانی علاوه بر جنبه ظاهری حتما از لحاظ باطنی نیز زوایایی دارند که نیاز به بررسی دارد.

دشمن‌شناسی؛ لازمه وحدت اسلامی

زجاجی به عنوان نکته سوم در ارتباط با وظیفه هر قشری در هفته وحدت بیان کرد: ما باید درباره مسائل داخلی کشورمان و نیز مسائل جهان شمول اسلام بصیرت کافی پیدا کنیم. مثلاً دشمن شناس باشیم و راه‌های ورود آنان را بشناسیم که این از اهم وظایف مسلمانان به شمار می‌رود. دشمنی که یک بار صدام حسین را به عنوان دست نشانده خود انتخاب می‌کند، یک بار تهاجم فرهنگی انجام می‌دهد، بار دیگر داعش را به وجود می‌آورد و ... یک دشمن است، اما در لباس‌های گوناگون ظاهر می‌شود. پس آگاهی از نقشه‌های دشمن و یکپارچه ایستادن در مقابل این دسیسه‌ها، نوعی وحدت ایجاد می کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه پیروی از مسیر مراجع، بزرگان و علما را به عنوان نکته آخر ضروری دانست و ادامه داد: سخنان بزرگان همیشه می‌تواند برای ما راهگشا باشد و اگر پیرو قرآن و اهل بیت(ع) باشیم و از مسیر ولایت جدا نشویم، قطعا موفق خواهیم بود.

وی در پایان گفت: در همین ایام، ما باید به این نکته بپردازیم که دشمن اکنون تیر خود را به سمت دو موضوع نهضت امام حسین علیه السلام و مبحث مهدویت نشانه رفته است و چون از اعتقاد ما مبنی بر این که امام عصر (عج) زنده و ناظر است و ما در انتظار ظهور حضرت به سر می‌بریم (یعنی موضوعی که بین ما امید ایجاد می‌کند) و در واقع این اعتقاد هم چون نخ تسبیحی همه ما مسلمانان را کنار همدیگر نگه داشته است؛ به شبهه‌افکنی در باب این موضوع پرداخته است.

انتهای پیام
captcha