ظرفیت‌های اقتصادی ایران پس از انقلاب رشد قابل توجهی داشت
کد خبر: 3876617
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

ظرفیت‌های اقتصادی ایران پس از انقلاب رشد قابل توجهی داشت

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه البته ظرفیت‌های ایران پس از انقلاب بسیار قابل توجه است، گفت: حتی با بیش از دو برابر شدن جمعیت این امکان وجود داشته که اقتصاد بتواند همراه با این افزایش جمعیت تولید سرانه را نیز دو برابر کند.

ظرفیت‌های ایران پس از انقلاب رشد قابل توجهی داشتمهدی طغیانی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، در خصوص وضعیت اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در اقتصاد ایران شاخص‌هایی وجود دارد که می‌تواند در قضاوت به ما کمک کند، اما باید شرایط را نیز در خصوص این شاخص‌ها در نظر گرفت، زیرا در تاریخ ایران پس از انقلاب دوره هشت‌ساله جنگ و حدود ده سال بازسازی ویرانه‌های این جنگ را داریم که نباید نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: بسیاری از اوقات در نماگرهایی مانند رشد اقتصادی یا تولید ناخالص ملی به خاطر اینکه نفت سهم بالایی دارد و اقتصاد ایران هم چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب همیشه به نفت متکی بوده، این نماگرها نمی‌توانند توضیح مناسبی درباره اقتصاد کشور ارائه دهند. البته سهم نفت در اقتصاد ایران پس از انقلاب تا حدودی کمتر شده، اما همچنان بسیار موثر است.

این عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ظرفیت‌های ایران پس از انقلاب بسیار قابل توجه است، افزود: حتی با بیش از دو برابر شدن جمعیت این امکان وجود داشته است که اقتصاد بتواند همراه با این افزایش جمعیت تولید سرانه را نیز دو برابر کند. یعنی تولید بیش از چهار برابر تغییر داشته است. البته این مسئله بر اساس شاخص برابری قدرت خرید بیان می‌شود، نه بر اساس شاخص‌های جاری.

طغیانی خاطرنشان کرد: در دوره پس از انقلاب مسئله ایجاد زیرساخت برای اقتصاد کشور به شکل جدی‌تری مد نظر قرار گرفته است؛ به طور مثال در دهه نود، 90 فرودگاه در کشور تاسیس شد که 13 مورد از آنها فرودگاه بین‌المللی هستند. از طرف دیگر با وجودی که در حدود سال‌های 55 و 56 با مشکل ظرفیت بنادر مواجه بودیم، بنادر نیز توسعه زیادی پیدا کردند.

وی گفت: علاوه بر اینها، در سال‌های 53 و 54 نابرابری مطلقی در اقتصاد ایران وجود داشت، ولی این نابرابری در دوران پس از انقلاب به شدت تخفیف پیدا کرد و در سال 89 به پایین‌ترین رقم خود در طول تاریخ 50، 60 ساله ایران رسید.

طغیانی تاکید کرد: البته نباید از این نکته نیز غافل شد که همه این اتفاقات شامل برابری، افزایش درآمد سرانه و ایجاد زیرساخت زمانی اتفاق افتاد که تحریمی 40 ساله علیه اقتصاد ایران وجود داشت و در قضاوت درمورد اوضاع باید این نکته را نیز در نظر گرفت.

این عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، با اشاره به اینکه پس از انقلاب شعار اداره کردن امور بر اساس اقتصاد اسلامی در کشور وجود داشت، اضافه کرد: اما در این حوزه به نظریاتی که معطوف به عمل باشد چه در حوزه‌های نظری و چه در حوزه‌های عملی، یعنی اجرای سیاست‌ها بر مبنای نظریات اقتصاد اسلامی، اقدامی نکرده‌ایم.

طغیانی در ادامه گفت: تقریبا اغلب تحصیل‌کردگان و سیاست‌گذاران اقتصادی ما تحصیل کرده غرب بودند و نظراتی که اجرا می‌کردند هم نظریاتی بوده که به شکل غالب در دنیا اجرا می‌شده است و نباید اینها را به حساب اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مبتنی بر مکتب و نظام اقتصادی اسلام گذاشت. در واقع در هیچ دوره‌ای، هیچ‌کدام از مسئولین اقتصادی ما مدعی اقتصاد اسلامی نبودند. فقط تنها تغییر پس از انقلاب بحث بانکداری بدون ربا بود که متاسفانه آن هم با چیزی که در حوزه‌های نظام بانکداری اسلامی حتی در حوزه‌های نظری است، فاصله زیادی دارد.

انتهای پیام
captcha