راه مقابله با کرونا مواجهه منطقی و عقلانی است
کد خبر: 3882506
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸

راه مقابله با کرونا مواجهه منطقی و عقلانی است

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان گفت: برای مقابله با کرونا باید ترس از بیماری، مواجهه استرسی و احساسی را کنار گذاشته و منطقی و عقلانی با آن روبرو شویم.

روحیه قوی در مقابله با بیماری تاثیر بسزایی داردمحمدباقر کجباف، عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به این واقعیت که کرونا وجود داشته و واگیردار  و ممکن است به مرگ منجر شود، اظهار کرد: حال اینکه چگونه با مسئله برخورد کنیم به ویژگی‌های شخصیتی ما در مقابله با شرایط بستگی دارد. باید شناخت درستی از این ویروس پیدا کرده و برای رویارویی با آن آمادگی ذهنی داشته باشیم و پیشگیری‌های بهداشتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: باید بتوانیم بدون ترس از بیماری، برخورد مناسبی با آن داشته باشیم. یعنی مواجهه استرسی و احساسی را کنار گذاشته و منطقی و عقلانی با آن روبرو شویم. چیزی که در خصوص این بیماری برای ما استرس‌زا خواهد بود، ترس از مرگ است. پس باید مطابق بنیان‌های اعتقادیمان این عقیده را تحکیم ببخشیم که مرگ ترس ندارد و برای مقابله با آن آماده باشیم. مرگ در هر زمان و شرایطی ممکن است به وجود بیاید.

استرس عامل تشدید بیماری است 

عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه اصفهان افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید: «وقتی اجل آنها فرا می‌رسد، به تأخیر نمی‌افتد». حال اجل هرکسی ممکن است یا با این بیماری فرا برسد یا با تصادف و یا با هر چیز دیگری، اما باید مواجهه درستی با این بیماری داشته باشیم تا از اظطراب و استرس دور بمانیم، چراکه استرس خود می‌تواند عاملی برای ایجاد یا تشدید بیماری باشد.

کجباف اظهار کرد: شخصی که به سرطان مبتلا می‌شود اگر این بیماری را مرگ‌آور بداند، خود این تفکر مرگ را تسریع می‌کند. اما اگر فرد امید داشته باشد که می‌تواند بهبود پیدا کند، مطمئناً شرایط بهتری خواهد داشت. در این شرایط نیز نباید کرونا را مسئله‌ای مرگ‌آور به صورت قطعی به شمار بیاوریم، بلکه باید بدانیم اگر مبتلا شدیم هم ممکن است دوباره سلامتی خود را به دست آوریم. ما هرگز نمی‌توانیم با یک روحیه تضعیف شده مواجهه درستی با بیماری داشته باشیم. روحیه قوی در مقابله با بیماری تأثیر بسزایی دارد.

مقاوم‌تر باشیم 

وی گفت: در یک بیماری صعب‌العلاج هرچه روحیه قوی‌تر بوده و مقاوم‌تر باشیم و یا به اصطلاح روانشناسی تحمل معیشتی، تاب‌آوری و صبر بالاتری داشته باشیم، مواجهه با این پدیده برایمان راحت‌تر خواهد بود. آمار بهبود یافته‌گان از بیماری کرونا باید بیشتر از آمار افراد فوت‌شده‌ها مورد توجه قرار گیرد. از 600 نفر مبتلا به این بیماری 120 نفر درمان شده و تنها 40 نفر فوت کرده‌اند و در سیستم روانی، اگر به آن 120 نفر درمان شده اهمیت بیشتری بدهیم در مقابل بیماری مقاومت روحی بهتری خواهیم داشت.

کجباف تصریح کرد: اولین روش مقابله با بیماری، پیشگیری از آن به وسیله شستشوی دست‌ها و رعایت بهداشت است. اگر هم مشکلی برایمان ایجاد شد باید مانند یک سرماخوردگی معمولی با آن برخورد کنیم و اگر علائم خاصی در خود دیدیم به پزشک مراجعه کرده و فکر نکنیم که بیماری حتما باید به مرگ منتهی شود.

این عضو هیئت علمی گروه مشاوه دانشگاه اصفهان تأکید کرد: این درست نیست که اگر همیشه به بیماری کرونا فکر کنیم حتما به آن مبتلا خواهیم شد، این مسئله تلقین‌هایی است که عوام برای خودشان درست می‌کنند. تلقین ت‌ثیرگذار است، اما به معنای وقوع حتمی رویداد نیست. می‌توانیم بگوییم اگر کسی فکرش درگیر مسئله‌ای بود ممکن است آن وضعیت تسریع شود و یا در مواجهه با موقعیت مورد نظر خودش را ببازد.

انتهای پیام
captcha