توسعه عرصه‌های دانش‌بنیان مأموریت جهاددانشگاهی باشد
کد خبر: 3913840
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
چهل سال خودباوری با جهاددانشگاهی/ ۳

توسعه عرصه‌های دانش‌بنیان مأموریت جهاددانشگاهی باشد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: از جهاددانشگاهی انتظار می‌رود بیش از پیش در زمینه توسعه دانش‌بنیان در کشور فعالیت داشته باشد، زیرا بدنه اساتید و دانشجویان جهادی و انقلابی را در اختیار دارد.

توسعه عرصه‌های دانش‌بنیان ماموریتجهاد دانشگاهی باشد

حجت‌الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های اصلی جهاددانشگاهی از بدو تأسیس حرکت و عملیات جهادی و گسترده‌ در حوزه علم و فناوری بود که این یک هدف مقدس و ارزشمند است.

وی افزود: حدود 10 سال است که مقام معظم رهبری نقشه جامع علمی کشور را ابلاغ کردند. نقشه جامع علمی کشور سند بالادستی توسعه علم و فناوری در کشور است. ایشان بارها بر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه علم و پژوهش تأکید و از آن حمایت کرده‌اند. در بیانیه دوم گام انقلاب نیز یکی از بندهای آن مربوط به پژوهش و فناوری است. این‌ها مأموریت و نقش جهاددانشگاهی را دوچندان می‌کند در واقع استقرار نقشه جامع علمی کشور و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص در مجامع علمی از مهم ترین ماموریت‌ها و الویت‌های جهاد دانشگاهی است.

قطبی بیان کرد: فعالیت‌‌های خوبی در جهاددانشگاهی انجام شده است. مثلاً در زمینه نانو، هسته‌ای، پزشکی و ... کارهای خوبی انجام شده است. به نظر می‌رسد باید ارتباط و تعامل جهاددانشگاهی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که میدان‌دار توسعه دانش‌بنیان در کشور است، بیشتر شود. اکنون جهاددانشگاهی از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برخوردار است و حتی یک‌سری رشته‌های علمی مرتبط با دانش‌بنیان را هم در دانشگاه‌های وابسته به خود تدریس می‌کند.

وی اظهار کرد: از جهاددانشگاهی انتظار می‌رود بیش از پیش در زمینه توسعه دانش‌بنیان در کشور فعالیت داشته باشد، زیرا بدنه اساتید و دانشجویان جهادی و انقلابی را در اختیار دارد. تفاوت جهاددانشگاهی با دانشگاه‌ها این است که دانشگاه‌ها تنها در حوزه‌های مربوط به رشته‌ها و دانشکده‌های خود فعالیت می‌کنند، اما جهاددانشگاهی چون یک سازمان دانشگاهی و مرتبط با مجامع علمی است می‌تواند بین دانشگاه‌های مختلف صنعتی، پرشکی و علوم انسانی ارتباط برقرار کند و عرصه‌های علمی را به وجود بیاورد.

قطبی در پایان تصریح کرد: اکنون ظرفیت علمی خوبی در کشور داریم، در واقع چند هزار دانشگاه و پژوهشکده، چندین هزار هیئت علمی و یک میلیون دانشجو در کشور وجود دارد. اگر جهاددانشگاهی دستاورد و رهاوردی داشته، محصول همین تعامل بوده است. در واقع چون میدان دانشگاه‌ها در دست جهاد است، انتظار می‌رود کارهای بیشتری انجام شود.

انتهای پیام
captcha