رمز اثرگذاری سردار سلیمانی در چه بود؟
کد خبر: 3945862
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

رمز اثرگذاری سردار سلیمانی در چه بود؟

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: سردار سلیمانی به هدف بلندی که انتخاب کرده بود، ایمان راسخ داشت و در راه آن استقامت ورزید، بنابراین مورد عنایت الهی واقع و به فردی اثرگذار در مسائل سیاسی و نظامی تبدیل شد.

ایمان راسخ و استقامت در راه هدف، رمز اثرگذاری سردار سلیمانی بود

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه اشخاص به میزان اثرگذاری‌شان مورد توجه عموم قرار می‌گیرند، اظهار کرد: اثرگذاری سردار سلیمانی در مسائل سیاسی و نظامی در نوع خودش منحصر به فرد بود و چند پایه داشت. اولین پایه، ایمان راسخ ایشان به هدف انتخابی خود بود. کسی که در زندگی هدفمند است و هدف بلندی را انتخاب کرده و در راه آن ایستادگی می‌کند، مورد عنایت الهی واقع شده و خیلی اثرگذار می‌شود، چنان‌که آیه 30 سوره مبارکه فصلت می‌فرماید: «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ؛ به یقین کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.»

وی افزود: برخی هدف خود را می‌شناسند و در راه آن نیز فعالیت می‌کنند، ولی فقط در حد رفع تکلیف این کار را انجام می‌دهند، ولی وقتی این ادای تکلیف با عشق و دلدادگی همراه باشد، به امری پرشور در زندگی تبدیل می‌شود و حتی دیگر به صورت یک کار سخت و دشوار جلوه نمی‌کند. قرآن در این خصوص کسانی را مثال می‌زند که دوستدار خدا هستند و در مسیر او با عشق و دلدادگی حرکت می‌کنند. سردار سلیمانی نیز هر چه بر مبارزات خود می‌افزود، عشق و دلدادگی‌اش بیشتر می‌شد.


بیشتر بخوانید: 


این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: کسانی که در زندگی رشد می‌کنند، ولی الگوی کاملی ندارند، اگرچه کارهای مهمی انجام می‌دهند، ولی چون الگوی کاملی انتخاب نکرده‌اند، کار آنها نیز کامل نیست. الگوی زندگی سردار سلیمانی، چهارده نور مقدس بودند که ایشان دلداده آنها بود و این عشق و دلدادگی فقط در حد دوست داشتن نبود، بلکه سردار می‌خواست پا جای پای اهل‌ بیت(ع) بگذارد و از آنها تبعیت کند. سردار عاشق امام زمان(عج) بود و جلوه ولایت و نیابت امام عصر(عج) را در وجود امام راحل(ره) و سپس مقام معظم رهبری می‌دید. در سخنان ایشان نیز آمده است که فردای قیامت هیچ راهی برای سعادت وجود ندارد، به جز تبعیت از رهبر و ولی‌فقیه زمان و همین سخنان در زندگی خود ایشان نیز تجسم عملی پیدا کرده بود.

حجت‌الاسلام اژه‌ای به موضوع بصیرت و دشمن‌شناسی اشاره کرد و گفت: انسان باید جبهه حق و باطل را بشناسد. در جبهه حق، برخی اهل جهاد و مبارزه‌اند، ولی با معلول و مسائل و منکرات کوچک مبارزه می‌کنند، اما ریشه معروف و منکر را شناختن و با ریشه‌های منکر درگیر شدن، بحث مهمی است و امام صادق(ع) نیز می‌فرمایند: «ولایت ما ریشه معروف و حکومت طاغوت ریشه منکر است»، لذا سردار سلیمانی در راه ریشه معروف که همان ولایت و امامت و حاکمیت دین خداست و مبارزه با ریشه منکر، یعنی براندازی رژیم طاغوت، مقابله با رژیم صدام و سپس با آمریکا حرکت می‌کرد. بدیهی است که سطح مبارزه سردار سلیمانی به سرزمین ایران محدود نمی‌شد، بلکه کفر و ظلم و فساد و استبداد جهانی را نشانه می‌گرفت، همان‌طور که امام راحل(ره) می‌فرمود: «تا ظلم هست، پرچم لا اله الا الله و مبارزه نیز برافراشته است و ما انقلاب‌مان را به سراسر عالم صادر می‌کنیم.»؛ طبعا در این تفکر ضد استکبار و حمایت از مظلوم و مستضعف، بحث شیعه و سنی و نژاد و سرزمین و جغرافیا جایی ندارد. از همین‌رو بود که سردار سلیمانی، دولت آمریکا را خطاب قرار داده و می‌گفت نقطه مقابل شما، من هستم. در واقع تا این حد مبارزه را پیش برده بود که با سربازان مزدور کاری نداشت و حتی داعش را به حساب نمی‌آورد، بلکه ارباب داعش یعنی آمریکا را مورد خطاب قرار می‌داد.

وی بیان کرد: در تمام حوادث انقلاب، عوامل آمریکا مزدورانه، مزورانه، بزدلانه و مخفیانه نقش داشتند و دولت آمریکا خودش را مستقیماً در این حوادث دخیل نشان نمی‌داد، ولی ترور سردار سلیمانی هم با دستور مستقیم رئیس استکبار جهانی یعنی ترامپ صورت گرفت و هم خود، آن را اعلام و به انجام چنین جنایتی افتخار کرد. بنابراین می‌توان گفت عظمت کار سردار این بود که ماهیت تروریستی، استکباری و ظالمانه دولت آمریکا را برای جهانیان و حتی مردم آمریکا آشکار ساخت و جایگاه بلند ایشان باعث شد که دولت آمریکا خود به صحنه بیاید. این نشان می‌دهد که وجود سردار سلیمانی چقدر مؤثر بوده است و تفکر و مبارزات وی، آمریکا را ناکام گذاشته بود، به طوری که ترور ایشان استیصال این دولت را در برابر شیوه مبارزات سردار نشان می‌دهد و آنها به این نتیجه رسیدند که باید ایشان را از میان بردارند و به خیال خود فکر می‌کردند که با این کار، راه ایشان متوقف و سفره جهاد و مبارزه برچیده می‌شود، ولی خدای متعال به خون پاک سردار اثر داد و آنچه ایشان از نوجوانی و جوانی مدنظر داشت، یعنی کوتاه شدن دست آمریکا از سرزمین‌های اسلامی، اکنون به خواسته نسل جوان همه کشورهای مسلمانی تبدیل شده است که سرزمین‌شان تحت اشغال آمریکا قرار دارد و حتی مجلس عراق رأی به خروج آمریکا از این کشور داده است. در واقع همه این‌ها عظمت کار سردار سلیمانی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha