سلیمانی؛ نماد روح جمعی ایرانیان
کد خبر: 3945091
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

سلیمانی؛ نماد روح جمعی ایرانیان

او (قاسم سلیمانی) شهید شده است و زندگی جاوید یافته و در دل مردمانش نیز روح جمعی چند هزارساله را زنده و بیدار کرده است، این روح توان انجام هرناممکنی را دارد

سلیمانی؛ نماد روح جمعی

به گزارش ایکنا از اصفهان، مرحوم داریوش اسماعیلی، معاون سابق فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و مفسر نهج‌البلاغه، سال گذشته به مناسبت شهادت سردار سلیمانی یادداشتی نگاشت و در آن شهید سلیمانی را به عنوان نماد روح جمعی ایرانیان توصیف کرد. متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

در بین جملات و اظهارنظرهای عمدتا بغض‌آلود و غمگنانه‌ای که در واکنش به ترور ناجوانمردانه شهید حاج قاسم سلیمانی ابراز شده است، نکته‌ها و آموختنی‌های فراوانی را می‌توان از جامعه و انسانِ ایرانی این روزها به‌دست آورد. احساس شریف و پاک قدر‌شناسی، میل به وحدت و یک دلی، گریز از تفرقه و جدایی، شجاعت و تهور و بی‌باکی، همدلی با مظلوم و حس انتقام از ظالم، فراموش کردن رنج‌های شخصی خود و رفتن در سوک رنجی بزرگ‌تر و عمومی‌تر و عمیق‌تر و ... ؛ اما از این ویژگی‌های آشنای مردم ایران که بگذریم، امروز شاهد برآمدن حسی وجودی‌تر و پنهان‌تر هم در دل‌های مردم هستیم. گویی با ترور حاج قاسم، روح جمعی ما ایرانیان مورد هدف قرارگرفته و بیدار شده است.

او نماد روح جمعی ما شده است. فردی برآمده از دل تاریخ این سرزمین و بیرون آمده از عمق واقعی جامعه ماست که می‌تواند چنین نماد ملی ما بشود. او پاک و بی‌آلایش و مهربان و مومن و سخت کوش و تیزهوش و جسور و مظلوم و زجر کشیده و از خودگذشته است و این یعنی مهم‌ترین ویژگی‌های مردم ما در همه تاریخ چند هزارساله شان در این سرزمین. امروز این ویژگی‌ها صیقل خورده و بارز و پرتلالو در چهره دوست داشتنی او نمایان می‌شوند و این است که او خیلی زود قلب‌های همه وحتی مخالفین نظام سیاسی کشورش را هم فتح می‌کند.

سوگ او سوگ سیاوش و قدرتش، آرش را تداعی می‌کند و قهرمان اسطوره‌ای مردمش می‌شود، در قامت بلند اسطوره‌ای قدیس و یا قدیسی اسطوره. اسطوره‌ها نمی‌میرند و با مردمانشان زندگی می‌کنند و نماد روح جمعی مردمان‌شان می‌شوند و دردها و نیازها و آرزوها غم‌ها و شادی‌های آنان را نمایندگی می‌کنند. این است که از زبان مردم آنها همیشه زنده‌اند و خود را در قامت او بازسازی می‌کنند و نامشان را برخود می‌گذارند، یعنی که ما اوییم و او ماست.

او شهید شده است و زندگی جاوید یافته و در دل مردمانش نیز روح جمعی چند هزارساله را زنده و بیدار کرده است، این روح توان انجام هرناممکنی را دارد. اشتباه بزرگ دشمنان ابله، نه کشتن او که زنده کردن این روح است.

انتهای پیام
captcha