سامانه مشاوره فیلم و کاهش هزینه‌های فیلم‌سازان
کد خبر: 3966729
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

سامانه مشاوره فیلم و کاهش هزینه‌های فیلم‌سازان

رئیس اداره تولیدات رسانه‌ای معاونت فضای مجازی و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: سامانه مشاوره فیلم و تولیدات رسانه‌ای، علاوه بر تقویت رویکرد و محتوای فیلم‌نامه‌ها و بررسی نقاط ضعف آنها، با مشخص کردن تعارضات آثار با دیدگاه‌های فقهی و دینی باعث کاهش هزینه‌های فیلم‌سازان و جلوگیری از بروز مشکل در پخش آثار می‌شود.

سامانه مشاوره فیلم باعث کاهش هزینه‌های فیلم‌سازان می‌شود

محمدتقی استیری، رئیس اداره تولیدات رسانه‌ای معاونت فضای مجازی و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره پروژه مشاوره فیلم و تولیدات رسانه‌ای، اظهار کرد: در سال 94 طرحی با عنوان مشاوره به فیلم و سریال شکل گرفت که لازمه این کار، تبدیل این طرح به سامانه‌ای برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به فیلم‌سازان کشور بود. برای این منظور، لازم بود با یکی از پیشکسوتان حوزه مشاوره فیلم و سریال که در پشت صحنه فیلم‌های زیادی حضور داشته است، به‌عنوان مجری، کار را پیش ببریم. در نهایت، حسین اسدی‌زاده که هم مقبول حوزه علمیه بود و هم مقبول سینماگران، به‌عنوان مجری پروژه، کار را پذیرفت و طرح سامانه شکل گرفت.

وی افزود: طرح سامانه به ماده اولیه راه‌اندازی سایتی با عنوان مشاوره فیلم و سریال تبدیل شد. در این سایت، با استفاده از ثبت درخواست مشاوره از سوی فرد متقاضی و چرخه این درخواست برای مدیر و مشاوران کارشناس، روند ارائه مشاوره صورت می‌گیرد و بعد از جمع‌بندی، پاسخ از طریق نامه یا فرم مربوطه برای فرد یا تیم متقاضی مشاوره ارسال می‌شود. روند مشاوره به این صورت است که وقتی درخواستی در سامانه ثبت می‌شود، مدیر بررسی اولیه‌ای انجام می‌دهد و سپس آن را به کارشناسی که بیشتر با آن موضوع ارتباط دارد، ارجاع می‌دهد. مدیر بعد از دریافت نظر کارشناس، مجدداً آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و نتیجه را به اطلاع متقاضی می‌رساند. گاهی نیز مدیر لازم می‌بیند که صحبت‌ها و استدلال‌های فیلم‌نامه‌نویس و تیم تهیه‌کننده شنیده شود که در این صورت، جلسات و نشست‌های حضوری تشکیل می‌شود و موضوع مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره تولیدات رسانه‌ای معاونت فضای مجازی و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: تاکنون 400 مورد مشاوره به فیلم‌های کوتاه و تعدادی فیلم‌های بلند در سامانه ثبت شده است و در سال گذشته، در برخی سریال‌های مناسبتی ماه رمضان و نیز فیلم‌های سینمایی، تیم مشاورانی که به‌عنوان کارشناسان مذهبی فیلم و سریال انتخاب شدند، از همین مجموعه بودند و دفتر تبلیغات اسلامی توانست از طریق ارتباطی که با بدنه سینما برقرار کرد، طلبه‌های نخبه خود در این حوزه را معرفی کند تا حضورشان در آثار دیده شود.

استیری ادامه داد: اگر فرض بگیریم که شخصیت اصلی یک فیلم یا سریال، یک طلبه یا روحانی باشد، شاید برای دست‌اندرکاران آن فیلم و سریال شناخت زیست و زندگی آن طلبه و روحانی خیلی واضح نباشد، بنابراین اگر تیمی با دانش دینی و حوزوی در کنار آنها قرار گیرد، می‌تواند سازندگان این فیلم را به حوزه‌های علمیه ببرد تا با زندگی و روش و منش طلبه‌ها از نزدیک آشنا شوند، همان کاری که رضا میرکریمی در برخی آثار خود انجام داد که نتیجه‌اش فیلم‌های اثربخشی مثل طلا و مس بود، چون با شناخت دقیق ساخته شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، تیم کارشناسان مذهبی می‌توانند به رویکرد فیلم‌نامه کمک کنند تا مفهوم قوی‌تری داشته باشد و اگر مواردی از تعارض با دیدگاه‌های فقهی و دینی وجود داشت، به رفع این تعارض کمک کنند و این‌طور نشود که فیلم یا سریال مورد نظر به‌دلیل همین تعارض‌ها با مشکل پخش و اکران یا ممیزی مواجه شود. با بهره‌گیری از مشاوره مذهبی، هزینه تیم سازنده فیلم نیز کاهش پیدا می‌کند، چون اگر فیلمی ساخته شود، ولی به پخش نرسد یا با مشکل مواجه شود، ضرر زیادی به همراه دارد. مثلاً فیلم سینمایی رستاخیز با اینکه مشاوره‌های زیادی دریافت کرده بود، ولی با مشکل پخش مواجه شد، چون در زمینه تاریخ و شخصیت‌سازی اهل‌بیت(ع) با مشکل مواجه بود.

رئیس اداره تولیدات رسانه‌ای معاونت فضای مجازی و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: اگر این اثر از ابتدا در سامانه مشاوره فیلم قرار می‌گرفت، بهترین کارشناسان حوزوی در زمینه تاریخ می‌توانستند مسئله بازنمایی شخصیت اهل‌بیت(ع) و فرزندان آنها را برای این اثر تبیین کنند تا دست کارگردان برای چهره‌سازی و طرح مسئله باز باشد و حدود این مسائل را بداند. این اتفاق در رستاخیز به‌نحو احسن رخ نداد و این فیلم به اکران نرسید، آن هم با هزینه‌ای که هر چند سال یک بار می‌توان فیلمی مانند آن ساخت. در واقع وقتی یک تیم مشاور فیلم‌نامه‌ای را می‌خواند، حداقلش این است که نقاط ضعف اثر و نکات لازم به‌لحاظ مذهبی را مشخص می‌کند.

وی بیان کرد: در دفتر تبلیغات اسلامی، بخشی با عنوان اداره تولیدات رسانه‌ای وجود دارد که هدف از شکل‌گیری آن، جذب و ساماندهی طلبه‌هایی بوده است که در حوزه رسانه از دانش و تجربه کافی برخوردار هستند. این افراد تجمیع شده و گروه‌های رسانه‌ای تشکیل داده‌اند و مجوز فعالیت دارند. هر گروه می‌تواند تا 25 نفر عضو داشته باشد و به فعالیت بپردازد. در حال حاضر، 107 گروه رسانه‌ای علاوه بر گروه‌های مجازی، مکتوب و هنری وجود دارد. گروه‌های مجازی بیش از 200 مورد و گروه‌های مکتوب و هنری حدود 40 تا 50 گروه هستند که در حوزه کتاب، داستان و رمان فعالیت می‌کنند. در بخش رسانه، شناسنامه کاری و فعالیت‌های حدود 500 نفر در سامانه ثبت شده است که به‌صورت شبکه‌ای به یکدیگر خدمات می‌دهند و علاوه بر این، به دیگر مجموعه‌های فرهنگی همسو نیز خدمات ارائه می‌شود، از تولید تیزر و کلیپ گرفته تا نوشتن سناریو، موشن‌گرافی، بازی‌سازی، اینفوگرافی و فیلم داستانی و مستند.

انتهای پیام
captcha