کد خبر: 4314368
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۸
در وبیناری بررسی شد

راه‌های حضور موفق در یک نمایشگاه چیست

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ضمن بیان نکاتی برای حضور موفق در نمایشگاه‌ها گفت: حضور در هر نمایشگاه فرصتی برای شبکه‌سازی، تقویت برند مجموعه و خلق فرصت‌های تازه است که برای تحقق آن باید احساس، تجربه و تعامل مخاطبان را به‌صورت همزمان برانگیخته کنیم.

مرتضی نصوحی مدیر پژوهش خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در وبینار «از غرفه تا موفقیت؛ تجربه‌ای از دل نمایشگاه‌ها» که شامگاه گذشته، ۱۱ آبان‌ماه به همت خانه فناوری‌های فرهنگی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امسال نمایشگاه فن‌نما با همکاری شهرداری اصفهان برای سومین سال پیاپی برگزار می‌شود؛ با تجربه حضور در این نمایشگاه‌ها به این نتیجه رسیدم که سواد نمایشگاهی در میان برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها قابلیت ارتقا دارد.

وی ادامه داد: نمایشگاه نقطه پایان یک فعالیت نیست، بلکه نقطه آغاز است و حضور در هر نمایشگاه صرفاً برای داشتن یک غرفه نیست؛ درواقع فرصتی برای شبکه‌سازی، تقویت برند مجموعه و خلق فرصت‌های تازه است که برای تحقق آن باید احساس، تجربه و تعامل مخاطبان را به‌صورت همزمان برانگیخته کنیم.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: در این وبینار، به سه بخش حضور در یک نمایشگاه می‌پردازیم که عبارت است از آماده‌سازی و اطلاع‌رسانی پیش از برگزاری نمایشگاه، جذب مخاطبان در طول برگزاری نمایشگاه و در پایان، پس از برگزاری نمایشگاه نباید کار را رها کرد و باید ارتباط با مخاطبان را ادامه داد. حضور در نمایشگاه‌ها یکی از قدرتمندترین ابزار بازاریابی است، زیرا ارتباط مستقیم مؤثرترین شیوه برقراری ارتباط با مخاطب محسوب می‌شود.

وی افزود: براساس تحقیقات، حدود ۸۰ درصد تصمیمات خرید میان کسب‌وکارهای گوناگون به بعد از ارتباطاتی برمی‌گردد که در نمایشگاه‌ها ایجاد شده است. حضور در نمایشگاه‌ها باعث شکل‌گیری تحقیقات زنده و پویا برای شرکت‌کنندگان می‌شود و فرصت خوبی برای آشنایی با گروه‌های گوناگون، از جمله سرمایه‌گذاران، اصحاب رسانه، غرفه‌داران یا مخاطبانی است که برای بازدید از نمایشگاه در آن حضور یافته‌اند.

نصوحی تأکید کرد: هر کسب‌وکاری که در نمایشگاه حضور می‌یابد، باید برنامه و هدفی برای حضور در آن موقعیت داشته باشد؛ بنابراین هدف‌گذاری برای فروش، جذب مخاطب، دریافت بازخورد و... اهمیت بسیاری دارد؛ در غیر این صورت انتظاری که از حضور در نمایشگاه وجود دارد، محقق نخواهد شد.

غرفه‌دار حرفه‌ای، سفیر برند است

وی گفت: پیش از برگزاری نمایشگاه حتماً باید از ابزارهایی کمک گرفته شود؛ برای نمونه بعضی از کسب‌وکارها در نمایشگاه از کارت ویزیت، کتابچه راهنما و... بهره‌مند نیستند، در حالی که این ابزارها برای هر کسب‌وکار مفید است. غرفه‌دار حرفه‌ای، سفیر برند است. گاهی غرفه‌داران نقش سفیر برند بودن را به‌خوبی ایفا نمی‌کنند؛ آن‌ها باید بتوانند ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کنند. اخلاق حرفه‌ای افرادی که در غرفه حضور دارند، صبر و بردباری، اشراف کامل بر فعالیت برند و... برای جذب مخاطب بسیار حائز اهمیت است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان بیان کرد: یک تیم حرفه‌ای حتی باید از پیش درباره شیوه برقراری ارتباط مناسب با مخاطب، سناریوهای گوناگونی طراحی کرده باشد. نکته دیگر، هدایای نمایشگاهی است؛ این نکته لزوماً به معنای اعطای هدایای گرانبها نیست، ولی می‌تواند نشانک کتاب، مداد و... مزین به لوگوی برند باشد تا پیام کسب‌وکار مورد نظر را به مخاطب منتقل کند. باید زبان مشترکی میان برگزارکنندگان، شرکت‌ها و مخاطبان ایجاد شود تا بتوانند محصولات خود را به‌خوبی ارائه دهند.

وی اضافه کرد: در بسیاری از موقعیت‌ها، افراد محصول ارائه‌شده یک برند را خریداری نمی‌کنند، بلکه داستان آن برند را می‌خرند. عرصه هدیه‌دادن به مخاطب که پیش از این درباره آن سخن گفتیم، می‌تواند بازار کار خوبی باشد و به‌ نظر می‌رسد که هنوز اشباع نشده است؛ شاید بتوان به این فکر کرد که از این مسیر نیز می‌توان خدماتی ارائه کرد و به کسب درآمد پرداخت.

غرفه، ویترین خلاقیت و سکوی برند کسب‌وکار

نصوحی اظهار کرد: طراحی غرفه در جذب مخاطب بسیار کمک‌کننده است، به‌طوری که طراحی نور و رنگ می‌تواند مخاطب را به‌خوبی درگیر غرفه کند. معرفی و ارائه داستان کسب‌وکار اهمیت بسیاری دارد، چراکه فلسفه وجودی و دلیل فعالیت مجموعه را بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه هر بازدیدکننده فرصتی برای تعامل و جذب به کسب‌وکار است، افزود: اگر برای موضوعاتی که در خصوص آن‌ها سخن گفتیم، برنامه‌ریزی نداشته باشیم، حضور ما در نمایشگاه شکست‌خورده خواهد بود و فضای موفقیت‌آمیزی تجربه نخواهیم کرد. باید بتوان به‌ شیوه‌های گوناگون مانند دریافت شماره تماس، اتصال مخاطب به صفحات مجازی و...، ارتباط با او را در آینده نیز حفظ کرد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در خصوص مرحله بعد از برگزاری نمایشگاه گفت: بعد از اتمام نمایشگاه، هر کسب‌وکار باید اهدافی را که در نظر داشته است، بررسی کند. بسیاری از کسب‌وکارها گمان می‌کنند که با اتمام نمایشگاه، همه‌چیز به پایان می‌رسد، در حالی که حتی می‌توان ارتباط را تا دو روز بعد با مخاطبانی که اطلاعات آنان را دریافت کرده‌اند، حفظ کرد.

وی تصریح کرد: با تحلیل عملکرد خود در طول نمایشگاه، متوجه نقاط قوت و ضعف فعالیت و بعد کسب‌وکارمان می‌شویم و درمی‌یابیم که هدف‌گذاری‌هایمان تا چه میزان به موفقیت رسیده است.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha