مسابقات مصباح در مؤسسه مهد قرآن کریم اصفهان برگزار می‌شود
کد خبر: 4002399
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵

مسابقات مصباح در مؤسسه مهد قرآن کریم اصفهان برگزار می‌شود

مدیر داخلی مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان از برگزاری مرحله استانی مسابقات مصباح ویژه قرآن‌آموزان شعب این مؤسسه در دی‌ماه سال جاری خبر داد.

مسابقات مصباح در مؤسسه مهد قرآن کریم اصفهان برگزار می‌شود

محمدمهدی متقی، مدیر داخلی مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص فعالیت‌های این مؤسسه در شش ماه ابتدایی سال جاری، اظهار کرد: مؤسسه مهد قرآن کریم در قالب هفت شعبه در شهر اصفهان فعالیت می‌کند که شامل پنج مرکز قرآن و عترت و دو مدرسه تخصصی حفظ همراه با تحصیل است. در مراکز قرآن و عترت، کلاس‌های متفرقه شامل حفظ، قرائت، تفسیر، تدبر و... برگزار می‌شود و از رده سنی سه و نیم سال به بالا در این کلاس‌ها پذیرش می‌شوند. از این میان، دو مرکز به‌صورت تخصصی در زمینه کودک و نوجوان فعالیت کرده و دوره‌های متنوعی شامل حفظ ویژه خردسالان، خلاقیت، هوش و... برگزار می‌کنند.

وی افزود: مدارس تخصصی حفظ قرآن همراه با تحصیل در دو واحد دختران و پسران فعال است و دانش‌آموزان این مدارس طی دو تا پنج سال حافظ کل قرآن می‌شوند. مدرسه دخترانه در مقطع ابتدایی و مدرسه پسرانه در دو مقطع ابتدایی و متوسطه، اقدام به پذیرش دانش‌آموز می‌کند.

مدیر داخلی مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت اصفهان اضافه کرد: در شش ماه ابتدایی سال جاری، علاوه بر فعالیت‌های عمومی در قالب مراکز قرآن و عترت، دوره تخصصی تربیت مربی حفظ قرآن کریم را با همکاری اتحادیه کشوری و سازمان اوقاف برگزار کردیم. فعالیت بعدی، به برگزاری آزمون‌های اعطای گواهی‌‌نامه مربوط می‌شود که بر اساس آن، پس از حفظ هر جزء از قرآن، آزمون اجزا به‌صورت ماهانه برای قرآن‌آموزان برگزار می‌شود و در طول سال نیز یک یا دو مرتبه، آزمون اعطای مدرک برگزار می‌کنیم. رشته‌های این آزمون نیز حفظ پنج جزء، ۱۰ جزء، ۱۵ جزء، ۲۵ جزء و حفظ کل است.

متقی ادامه داد: مؤسسه مهد قرآن کریم جزو مراکزی است که در استان اصفهان به‌صورت تخصصی در زمینه قرائت ویژه بانوان فعالیت و دوره‌های تخصصی آموزش نغمات ترتیل، تحقیق، تجوید و تواشیح را برگزار می‌کند. در قالب این دوره‌ها، آزمون‌های تخصصی نیز برگزار می‌شود، چنانکه در ماه آینده قرار است آزمون تخصصی تجوید به دو صورت کتبی و شفاهی برگزار شود. در مدارس تخصصی حفظ نیز قرآن‌آموزان سه ساعت در روز را به دروس تحصیلی اختصاص می‌دهند و مابقی را به حفظ قرآن می‌پردازند و در کنار آن، نکات تفسیری و صوت و لحن را نیز فرامی‌گیرند. ضمن اینکه یک سری کارگاه‌های تربیتی و مهارتی نیز در طول هفته برای آنها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در مراکز قرآن و عترت مؤسسه برنامه‌هایی ویژه حافظان کل برگزار می‌شود، گفت: کسانی که در مؤسسه مهد قرآن یا مؤسسات دیگر حافظ کل شده‌اند، به شرط اینکه محفوظات خود را فراموش نکنند و علاوه بر حفظ بتوانند مهارت‌های قرآنی دیگر را نیز آموزش ببینند، می‌توانند در دوره‌های مجمع حفاظ مؤسسه شرکت کنند. در این دوره‌ها، حافظان مرد و زن سطح‌بندی می‌شوند. سطح اول شامل تثبیت محفوظات، سطح دوم تقویت تجوید، سطح سوم تقویت صوت و لحن، سطح چهارم تفسیر و تدبر در قرآن کریم و سطح پنجم سبک زندگی قرآنی و مبلغ قرآنی است که با عنوان «حافظ ـ مبلغ» شناخته می‌شود.

مدیر داخلی مؤسسه مهد قرآن کریم اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا، دوره‌های آموزش مجازی نیز در مؤسسه کلید خورد و اکنون علاوه بر دوره‌های حضوری در زمان عادی شدن شرایط، دوره‌های مجازی نیز با حضور مخاطبانی از سراسر کشور برگزار می‌شود. همه دوره‌هایی که در مراکز مؤسسه برگزار می‌کنیم، قابلیت برگزاری به‌صورت مجازی را نیز دارد و هر زمان که با شرایط ویژه‌ای روبرو شدیم، وقفه‌ای در آموزش‌ها به‌وجود نیامد و دوره‌ها بلافاصله به‌صورت مجازی پیش رفت.

وی افزود: در مراکز مؤسسه واقع در شهر اصفهان، ۷۰۰ قرآن‌آموز به‌‌صورت مستقیم فعالیت می‌کنند. علاوه بر اینکه در دیگر شهرهای استان نیز شعب تابعه مؤسسه مهد قرآن کریم در حال فعالیت هستند که تعداد قرآن ‌آموزان آنها جدا از این آمار است. در مدارس تخصصی حفظ قرآن نیز در سال تحصیلی جاری، حدود ۱۰۰ نفر قرآن ‌آموز دختر و پسر مشغول تحصیل هستند. علاوه بر این، حدود یک سال و نیم است که دانشگاه علمی کاربردی نیز در مؤسسه ایجاد شده است.

متقی بیان کرد: در شش ماهه دوم سال جاری، مسابقات مصباح در مؤسسه برگزار می‌شود که قبلاً به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شد و با شیوع کرونا، برگزاری آن لغو شد، ولی امسال مجدداً برگزار می‌شود. این مسابقات ویژه قرآن‌آموزان شعب مؤسسه مهد قرآن کریم در استان اصفهان است که در دو مرحله شهرستانی و استانی برگزار می‌شود. مرحله شهرستانی به‌صورت حضوری و مرحله استانی به‌صورت مجازی در دی‌ماه برگزار خواهد شد. علاوه بر این، به تناسب نیاز مراکز، دوره‌های تربیت مربی نیز در شش ماهه دوم سال برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته، قرآن‌آموزان مؤسسه مهد قرآن کریم حضور پررنگی در آزمون سراسری قرآن و عترت داشتند و در سطح کشور و استان اصفهان، هم به لحاظ تعداد شرکت‌کننده و هم به لحاظ تعداد قبولی، آمار خوبی ثبت کرده‌اند، چنانکه در آزمون سال گذشته، تعداد قبولی‌های مؤسسه مهد قرآن در استان اصفهان بیشتر از سایر مؤسسات بود و رتبه اول را در این زمینه کسب کردیم.

مدیر داخلی مؤسسه مهد قرآن کریم اصفهان ادامه داد: شیوع کرونا به لحاظ ریزش مخاطب و کیفیت آموزش، ضرر و زیان بسیاری به مؤسسات قرآنی وارد کرد. عموم مؤسسات فاقد بستر لازم برای آموزش مجازی بودند و با یک شوک روبرو شدند، تا به‌تدریج توانستند این بستر را فراهم کنند. مؤسسه مهد قرآن کریم کم‌وبیش دوره‌های مجازی برگزار می‌کرد، ولی در ابتدای شیوع کرونا فاقد یکپارچگی و زیرساخت مناسب بود. بنابراین، این اتفاق باعث شد تا مؤسسات قرآنی از جمله مؤسسه مهد قرآن کریم زیرساخت آموزش مجازی را فراهم کنند و حوزه مخاطبان خود را به سطح استان و کشور توسعه دهند.

وی تصریح کرد: طبیعتاً کیفیتی که آموزش حضوری دارد، به‌خصوص در دوره‌های حفظ قرآن، در دوره آموزش مجازی وجود ندارد و سعی ما در دوره شیوع کرونا این بود که مخاطبان مؤسسه در شهر اصفهان با رعایت دستورالعمل ‌های بهداشتی، هر چند وقت یک بار، جلسات حضوری داشته باشند. البته تجربه کرونا باعث شد که مؤسسات قرآنی در آموزش مجازی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشند، ولی طبیعتاً هر مؤسسه آموزشی میل به آموزش حضوری دارد، چون کیفیت این نوع آموزش با آموزش مجازی قابل مقایسه نیست.

متقی اضافه کرد: مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان در پیام‌رسان ایتا و شبکه اینستاگرام با شناسه mahd_quran_isfahan@ فعالیت می‌کند.

انتهای پیام
captcha