به گزارش ایکنا، به نقل از ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان، امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار کرد: در ششمین نشست ستاد مراکز لجستیک وزارت راه و شهرسازی، موافقت اصولی نخستین دهکده لجستیک (بندر خشک) کشور در اصفهان، با پیشبینی سرمایهگذاری بخش خصوصی و سیاستگذاری، حمایت و نظارت بخش دولتی اخذ شد.
وی افزود: بر اساس بند ۱۳ مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۲، احداث و بهرهبرداری از دهکده لجستیک (بندر خشک) به استان اصفهان واگذار شده بود، ولی از آن زمان با وجود پیگیریها، نتیجه عملیاتی حاصل نشده بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه داد: نظر به موقعیت خاص استان اصفهان در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور، بهویژه قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و ترانزیت بینالمللی اعم از زمینی، ریلی و هوایی، در دوره مدیریت جدید استان، ایجاد دهکده لجستیک (بندر خشک) بهعنوان یکی از پیشرانهای مهم توسعه اقتصادی اصفهان در دستورکار قرار گرفت و با پیگیریهای متعدد و فشرده در یک سال گذشته، نهایتا در ششمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور با تدبیر و همراهی وزیر راه و شهرسازی، با احداث و بهرهبرداری از دهکده لجستیک (بندر خشک) اصفهان موافقت شد.
وی بیان کرد: با توجه به همجواری استان اصفهان با ۹ استان در مرکز کشور، در حال حاضر این استان بهعنوان یکی از بزرگترین قطبهای حمل و نقل کشور محسوب میشود، بهطوری که حجم بار استان اصفهان در حوزه حمل و نقل زمینی بالغ بر ۵۴ میلیون تن و در حوزه ریلی نیز بالغ بر ۱۰ میلیون تن در سال است.
نقش گفت: مقرر شده، دهکده لجستیک (بندر خشک) در منطقه شرق اصفهان با مساحت ۷۲۹ هکتار، جنب ایستگاه راهآهن سیستان و منطقه ویژه اقتصادی شرق واقع شود؛ این طرح در سطح ملی مصوب شده است.
وی اظهار کرد: تحقیقات میدانی و مکانیابی پروژه دهکده لجستیک در سطح استان، از سوی دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان در سالهای گذشته انجام شده و پس از انجام مراحل تحقیقاتی طرح این دهکده، در کارگروه اقتصادی و اشتغال و شورای توسعه و برنامهریزی استان، سند آمایش ملی و ستاد مراکز لجستیک کشور بررسی شد و مورد تأیید و تصویب قرار گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: در آینده نزدیک با واگذاری زمین و عملیات اجرایی، فاز نخست این دهکده لجستیکی با مشارکت بخش خصوصی و حضور فعالان اقتصادی و زیستبوم کسبوکار استان اصفهان زیر نظر شورای سیاستگذاری و نظارت استانی آغاز خواهد شد.
وی افزود: تلاش میشود در فاز نخست پروژه، همه امکانات و خدمات زیربنایی، اعم از خدمات لجستیک پایه شامل تأسیسات اتصال به خطوط ریلی کشور، بارگیری، تخلیه، جابهجایی بار، نگهداری و انبارش، انبار خشک فله، مخازن ویژه مایعات، انواع سردخانهها، باراندازهای ویژه خطوط ریلی، ترمینال کانتینر و...، همچنین خدمات ارزش افزوده شامل فضاهای اداری، گمرک، دفاتر شرکتها و بهرهبرداران، صنایع بستهبندی، مجموعه تعمیرگاهها و خدمات خودرویی، محوطههای باربریهای خرد و نیز همه واحدهای مالی، تجاری و رفاهی وابسته لحاظ شود.
نقش ادامه داد: اکنون با کسب موافقت اصولی این طرح پس از ۱۰ سال میتوانیم آغاز به کار پروژه مهم دهکده لجستیک (بندر خشک) اصفهان را اعلام کنیم.
وی اظهار کرد: با به ثمر رسیدن این طرح از لحاظ پدافندی، حمل و نقل جادهای و ریلی بار، تحولی عظیم برای استان رقم خواهد خورد و چرخه اقتصادی اصفهان نیز بهبود خواهد یافت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان بیان کرد: برای روان شدن چرخه اقتصادی باید همافزایی و هماهنگی میان مجموعهها ایجاد شود تا در کنار یکدیگر بتوانند به چرخش چرخ اقتصاد کمک کنند.
وی یکی از نقاط قوت به ثمر رسیدن این طرح را تحول در حوزه صادرات دانست و گفت: استان اصفهان در شاهراه حیاتی شمال به جنوب و شرق به غرب جادهای و ریلی کشور قرار دارد. از طرف دیگر، استانی که در سال توانایی تولید ۵۰ میلیون تن بار را دارد و صنعتی است، میتواند از موقعیت دهکده لجستیک به خوبی بهرهمند شود.
نقش افزود: استقرار این دهکده باعث میشود هزینههای تولید، جابهجایی محصولات و صادرات کاهش و سرعت تولید و نقل و انتقال بار افزایش یابد که این مسئله باعث افزایش رونق تولید خواهد شد.
وی تصریح کرد: میتوانیم اصفهان را به بهشت سرمایهگذاری و مکانی برای جذب سرمایه در کشور تبدیل کنیم. به تعبیری، تصویر اصفهان آینده با دهکده لجستیک بسیار زیباتر خواهد بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان دهکده لجستیک استان را نخستین دهکده این حوزه در کشور دانست و یادآور شد: این طرح با سرمایهگذاری بخش خصوصی و حمایت و نظارت بخش دولتی انجام خواهد شد. البته نظارت نهادهای استانی تا انتهای پروژه ادامه خواهد یافت تا دهکده لجستیک اصفهان با کیفیت و قدرت به ثمر برسد و مردم از آن بهرهمند شوند.
انتهای پیام