سلامت جامعه در گرو توجه به حقوق متقابل اجتماعی است
کد خبر: 4119862
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
محمدمهدی جعفری:

سلامت جامعه در گرو توجه به حقوق متقابل اجتماعی است

یک پژوهشگر قرآن و نهج‌البلاغه سلامت اجتماعی از نگاه حضرت علی(ع) را در گرو رعایت حقوق و انجام تکالیف دانست و گفت: توجه به حقوق متقابل اجتماعی و ادای آنها از سوی صنوف گوناگون مردم و حاکمیت، نقش اساسی در ایجاد سلامت اجتماعی دارد.

محمدمهدی جعفری پژوهشگر قرآن و نهج‌البلاغه

به گزارش ایکنا از اصفهان، محمدمهدی جعفری، پژوهشگر قرآن و نهج‌البلاغه در اولین همایش بین‌المللی «تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)» که از روز گذشته، ۱۶ بهمن‌ماه در دانشگاه اصفهان آغاز شده است، با بیان اینکه جامعه‌شناسان بر مفهوم سلامت اجتماعی تأکید می‌ورزند، اظهار کرد: آنها بر این باورند که فرد برخوردار از سلامت اجتماعی، نقش خود را در زندگی فردی و اجتماعی به‌خوبی ایفا خواهد کرد.

وی افزود: بی‏‌عدالتی و تبعیض در ایجاد انواع بیماری‎‌های اجتماعی نقش اساسی دارد و امیرالمؤمنین(ع) برای درمان بسیاری از بیماری‌های روانی، فکری و ذهنی مثل حسد، کینه، تندخویی و خودشیفتگی، درمان‌هایی ارائه داده که در لابلای نهج‌البلاغه پراکنده است، اما برای تأمین سلامت اجتماعی، سخنان بلندی دارد که در اینجا به آن اشاره می‌شود.

این پژوهشگر قرآن و نهج‌البلاغه ادامه داد: ایشان سلامت اجتماعی را در گرو رعایت حقوق و ادا نکردن حقوق را زمینه انواع بیماری‎‌های روانی، ستم، اختلاف کلمه و آسیب‌های فردی و اجتماعی می‌داند.

وی گفت: امیرالمؤمنین(ع) بعد از جنگ جمل ناچار شد به جنگ قاسطین در منطقه صفین برود. ۲۵ شوال سال ۳۶ هجری بود که به آنجا رسید، بعد از چهار یا پنج روز که به پس گرفتن آب از سپاه معاویه گذشت، ماه‌های حرام شروع شد و حضرت از این موقعیت برای جلوگیری از یک جنگ داخلی دیگر، آگاه‌سازی و روشنگری استفاده کرد که بخش‌هایی از آن را در اینجا ذکر می‌کنم: «پس خداى سبحان بعضی از حقوق خود را براى برخی از مردم واجب كرد و آن حقوق را در برابر هم گذاشت كه برخى از حقوق برخى ديگر را واجب گرداند و حقى بر كسى واجب نمى‌شود، مگر همانند آن را انجام دهد و در ميان حقوق الهى، بزرگترين حق، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است، حق واجبى كه خداى سبحان بر هر دو گروه لازم شمرد و آن را عامل پايدارى پيوند ملت و رهبر و عزت دين قرار داد.»

جعفری افزود: امام علی(ع) در ادامه سخنان خود می‌فرماید: «پس رعيت اصلاح نمى‌شود، جز آنكه زمامداران اصلاح شوند و زمامداران اصلاح نمى‌شوند، جز با درستكارى رعيت و آن‌گاه كه مردم حق رهبرى را ادا كنند و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه عزت يابد و راه‌هاى دين پديدار و نشانه‌هاى عدالت برقرار و سنت پيامبر(ص) پايدار گردد، پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حكومت اميدوار و دشمن در آرزوهايش مأيوس مى‌شود، اما اگر مردم بر حكومت چيره شوند، يا زمامدار بر رعيت ستم كند، وحدت كلمه از بين مى‌رود، نشانه‌هاى ستم آشكار و نيرنگ‌بازى در دين فراوان مى‌گردد و راه گسترده سنت پيامبر(ص) متروک، هواپرستى فراوان، احكام دين تعطيل و بيمارى‌هاى دل فراوان شود. مردم از اينكه حق بزرگى فراموش مى‌شود، يا باطل خطرناكى در جامعه رواج مى‌يابد، احساس نگرانى نمى‌كنند؛ پس در آن زمان نيكان خوار و بدان قدرتمند مى‌شوند و كيفر الهى بر بندگان بزرگ و دردناک خواهد بود.»

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: فقط خداست که شایسته بر عهده نداشتن حق در مقابل دیگران است، ولی خداوند نیز در برابر حقی که به‌ ازای اطاعت بر بندگان نهاده، پاداشی برای آنها گردن گرفته است. لذا، توجه به حقوق متقابل اجتماعی و ادای آنها از سوی صنوف گوناگون مردم و حاکمیت، نقش اساسی در ایجاد سلامت اجتماعی دارد.

یادآور می‌شود، اولین همایش بین‌المللی «تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)» که از روز گذشته، ۱۶ بهمن‌ماه در دانشگاه اصفهان آغاز شده است، امروز به پایان می‌رسد.

پریسا عابدی 

انتهای پیام
captcha