هنر انقلابی در خدمت جامعه قرار دارد
کد خبر: 4120422
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

هنر انقلابی در خدمت جامعه قرار دارد

مدیرمسئول کانون هنرهای شیعی گفت: هر جا هنر در خدمت جامعه فعالیت کند، می‌توان آن را هنر انقلابی دانست.

مسعود نجابتی مدیرمسئول کانون هنر شیعیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، آیین گشایش نمایشگاه «سیاه، سفید، قرمز»، مروری بر پوسترهای محمد موحدیان عطار، روز گذشته، 17 بهمن‌ماه در عمارت تاریخی سعدی برگزار شد.

مسعود نجابتی، مدیرمسئول کانون هنر شیعی در این آیین اظهار کرد: انقلاب اسلامی در واقع تغییر ارزش‌ها بود، هنرمندان در پیروزی انقلاب مؤثر بودند و یکی از هنرهای شاخص که آن زمان به کمک انقلاب آمد، هنرهای تجسمی بود.

وی افزود: هنر تجسمی بیشترین خدمت را به انقلاب انجام داده است و هنرمند انقلابی توانسته با بهره‌گیری از هنر اسلامی، بدون انحراف و اشتباه، ما را به سوی اهداف انقلابی سوق دهد.

مدیرمسئول کانون هنر شیعی با اشاره به آثار محمد موحدیان عطار که به‌مناسبت دهه فجر و با عنوان «سیاه، سفید، قرمز» در گالری‌های عمارت سعدی به نمایش درآمده است، تصریح کرد: بسیاری از این آثار در زمانی تولید شد که هیچ‌گونه ارگانی مانند حوزه هنری یا ارشاد وجود نداشت و یک جوان ۳۰ ساله با انگیزه‌های شخصی و انقلابی، به تولید آثار هنری و پوسترهای انقلابی پرداخت.

وی موحدیان عطار را هنرمندی انقلابی خواند که همچنان بر سر اصول و ارزش‌ها ایستاده و همه آثارش، تعریف هنر انقلاب است.

نجابتی تصریح کرد: هنر انقلابی همیشه نباید المان‌های فراوان و ظاهر انقلابی داشته باشد، بلکه می‌توان با پرداختن به موضوعاتی مانند عدالت و انصاف، محیط‌زیست، هوای سالم و موضوعات روز، هنر انقلابی را ایجاد کرد. در واقع، هر جا هنر در خدمت جامعه فعالیت کند، می‌توان آن را هنر انقلابی دانست.

پژوهش‌های مربوط به تاریخ گرافیک انقلاب ناقص است

سخنران بعدی این مراسم، مجتبی مجلسی، گرافیست و مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان بود. وی بیان کرد: سال‌هاست که منابع و پژوهش‌های تاریخی در حوزه گرافیک سعی جدی دارند تا تاریخ گرافیک ایران، خصوصا تاریخ گرافیک انقلاب اسلامی را در نام برخی افراد و در تهران منحصر کنند و اگر بی‌تفاوت از کنار این انحصار رد شویم، این پژوهش‌های ناقص عنوان تاریخ به خود می‌گیرد.

وی با اشاره به آثار محمد موحدیان‌ عطار گفت: این هنرمند با خلق آثار بی‌نظیر در سبک، ترکیب عناصر، انتخاب رنگ‌ها، شعارها و محتواهای متفاوت و تداوم آنها در بیش از 200 پوستر بین سال‌های 1357 تا 1360، خود را از دیگر طراحان و گرافیست‌های بنام آن روزها متمایز کرده است.

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان تصریح کرد: کثرت و کمیت آثار این هنرمند در کنار کیفیت و دوری از تکرار در سبک و خلق آثاری که می‌توان نام گرافیک و پوستر را با تمام تمایزهایش به آنها اطلاق کرد، حاکی از آن است که می‌توان به‌ راحتی و با اعتمادبه‌نفس، نتایج تمام پژوهش‌های مربوط به تاریخ گرافیک انقلاب اسلامی را که در ده‌ها عنوان کتاب منتشر شده است، زیر سئوال برد.

وی ادامه داد: نمایشگاه «سیاه، سفید، قرمز» صرفا برگزاری یک نمایشگاه هنری نیست، بلکه اتفاق ویژه‌ای است که تاریخ گرافیک ایران را نشان می‌دهد.

مجلسی با اشاره به کمبود امکانات گرافیکی در زمان انقلاب و دسترسی نداشتن به عکس شخصیت‌های مهم در آن زمان گفت: با مشاهده آثار محمد موحدیان عطار و کثرت آنها، پژوهشگران انقلاب اسلامی به این نتیجه می‌رسند که تاریخ گرافیک انقلاب اسلامی را از نو باید نوشت.

آغازی بر تولید پوسترهای انقلابی

محمد موحدیان عطار، کارشناس سابق هنرهای تجسمی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در آیین گشایش نمایشگاه آثار خود با بیان اینکه از کودکی به کار هنری علاقه داشته و انقلاب اسلامی زمینه رشد آثار هنری او را فراهم کرده است، اظهار کرد: ۶۰ پوستر از این آثار با عنوان مجموعه «فریاد انقلاب» در سال ۵۹ تولید و به نمایش گذاشته شد که بازخورد بسیار خوبی داشت. این آثار همچنین در دهه فجر سال ۱۳۶۰ در توحیدخانه (دانشگاه هنر) نیز به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: تماشای مجدد این آثار برای من تازگی داشت و وقتی به گذشته بازمی‌گردم که چه انگیزه و همتی مرا واداشت تا این مجموعه را تولید کنم، به این نتیجه می‌رسم که همه از الطاف و عنایت الهی بوده است.

این هنرمند تأکید کرد: نام این نمایشگاه، پیشنهاد دوستان بود که بر اساس بعد گرافیکی آثار انتخاب شد و مبهم بودن نام، سبب جذب مخاطب به تماشای نمایشگاه خواهد شد.

وی ضمن توضیح روند تولید این مجموعه و به نمایش گذاشتن تعدادی از این آثار در همان سال‌های تولید گفت: در آن زمان، گستردگی رشته گرافیک به این وسعت نبود و من نیز گرافیست نبودم. این مجموعه بین سال‌های ۶۰ تا ۶۵ در مکان‌هایی مانند تالار وحدت، برج آزادی و فرهنگسرای نیاوران تهران به نمایش گذاشته شد.

موحدیان عطار این مجموعه را آغازی برای تولید پوسترهای انقلابی، دفاع مقدس و مجموعه کتیبه‌های ماندگار خود دانست.

کارشناس سابق هنرهای تجسمی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: هنرمند باید سیاست بداند، ولی نباید اسیر دست سیاستمداران شود و اگر قبول کنیم هنر و اثر هنری برگرفته از درونیات و منویات هنرمند است، پس هنرمند می‌تواند درونیات سیاسی نیز داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که نمایش این مجموعه و همچنین بستر مناسبی که حوزه هنری فراهم کرده است، بتواند جوانان را گردهم آورد تا به خلق آثار ارزشمند بپردازند.

یادآور می‌شود، نمایشگاه «سیاه، سفید، قرمز» شامل بیش از 200 اثر از پوسترهای محمد موحدیان عطار است که در سال‌های 1357 تا 1360، به‌وسیله این هنرمند با موضوع تاریخ انقلاب و وقایع آن تولید شده است. آثار این نمایشگاه با همین سه رنگ اصلی سیاه، سفید، قرمز طراحی شده و برای نخستین بار است که به نمایش درمی‌آید.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «سیاه، سفید، قرمز» تا 17 اسفندماه سال جاری می‌توانند همه روزه، به جز روزهای تعطیل، از ساعت 15 تا 19 به حوزه هنری استان اصفهان واقع در خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت تاریخی سعدی مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha