سیدروحالله فهیمی، نویسنده و کارگردان نمایش «رنگ و نیرنگ» در گفتوگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: این نمایش کاری از مؤسسه مهر تابان مهدوی است. نوشتن متن اولیه نمایش، تهیه ارجاعات و محتوای اصلی از حدود پنج ماه پیش آغاز شد و اساتید حوزه و دانشگاه نیز آن را مطالعه و تأیید کردند.
وی افزود: نمایش «رنگ و نیرنگ» با ندای امام حسین(ع) آغاز میشود که در مقابل ظلمی که به ایشان روا داشته شد، فرمود: «مگر به شما بدی یا حلالی را حرام کردهام؟» و پاسخ شنید: «تو را بهدلیل بغض و کینهای میکشیم که از پدرت داریم.» ریشه این بغض و کینه به زمان معاویه بازمیگردد که او همراه عمروعاص، نیرنگها به کار برد و به جعل حدیث و تخریب شخصیت حضرت علی(ع) پرداخت؛ این کار تا جایی ادامه یافت که مردم شام گمان میکردند حضرت محمد(ص) هیچ همراه و خانوادهای جز خاندان ابوسفیان نداشته است. این مسئله با جریانسازی معاویه شکل گرفت و به جنگ یزید در مقابل امام حسین(ع) منجر شد.
نویسنده و کارگردان نمایش «رنگ و نیرنگ» ادامه داد: ماجرای نیرنگ معاویه با همدستی عمروعاص را در ابتدای نمایش میبینیم. در صحنههای بعدی با شخصی به نام حجر بن عدی آشنا میشویم که در مسجد کوفه در برابر ناسزاگویی و لعن امیرالمؤمنین(ع) که به دستور معاویه با صدای بلند و بر سر منبر گفته میشد، مقابل زیاد بن ابیه قیام کرد که به درگیری منجر شد و در نهایت پیشگویی حضرت علی(ع) درباره حجر بن عدی به وقوع پیوست. نمایش این واقعه بسیار دیدنی است.
وی درباره صحنه سوم نمایش بیان کرد: این صحنه درباره اسرای شام است؛ کسانی که با چهرههای شکسته و قدهای خمیده وارد صحنه میشوند و جسارتهایی که به آنها شده، روضه مصوری است که فضای نمایش را محزون میکند و شاید مؤثرترین صحنه آن باشد. این صحنه با مکالمه حضرت رقیه(س) با سر بریده اباعبدلله(ع) در خرابه شام به اتمام میرسد.
فهیمی در خصوص بخشی که پیونددهنده هر کدام از صحنههاست، گفت: این بخش، روایت آمدن امام زمان(عج) به بالین یکی از شیعیان است تا پیروان ایشان چگونگی مقابله با کسانی را بدانند که به امیرالمؤمنین(ع) لعن و ناسزا میگویند. این ماجرا به تشرف مرد صفینی معروف است، به این ترتیب که حدود 700 سال پیش در مسیر سفر حج، میان مردی ناصبی و مردی شیعه مناظرهای شکل گرفت. در خلال بحث، مرد شیعه گفت اگر در جنگ صفین حضور داشتم، در مقابل معاویه ایستادگی میکردم و مرد ناصبی در پاسخ گفت من نیز اگر در جنگ صفین حضور داشتم، مقابل علی(ع) و یارانش میجنگیدم.
وی ادامه داد: در نهایت به این نتیجه میرسند که اکنون نیز در برابر یکدیگر قرار دارند، پس با هم جنگیدند و در حین جنگ به بیان آیات و روایات میپرداختند، تا اینکه هر دو به زمین میافتند. در صحنه پایانی، آمدن حضرت ولیعصر(عج) را بر بالین مرد صفینی میبینیم که خطاب به او میفرماید: «زخمی که بر صورت تو ایجاد شد، باقی میماند تا هر کس از تو درباره آن سؤال کرد، پاسخ دهی که از جنگ صفین بر صورتت باقی مانده است.» بنابراین، آن شخص به مرد صفینی معروف شد و مرد ناصبی هم از دنیا رفت. همه مطالب نمایشنامه مستند و منبع آنها در متن ذکر شده است. لذا، اگر کسی خواستار منبع مطالب نمایش شد، متن و ارجاعات آن را در اختیارش قرار خواهیم داد.
این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه جمعی از هنرمندان و پیشکوستان تئاتر اصفهان در این نمایش نقشآفرینی میکنند، یادآور شد: از جمله اقدامات خوبی که مؤسسه مهر تابان مهدوی در اجرای نمایش انجام داده، معرفی همه شخصیتهای آن است، بهطوری که شرح حالی از همه شخصیتها تهیه شده تا مخاطبان پیش از ورود به سالن نمایش بتوانند آن را مطالعه کنند. اگر هم کسی نتواند مطالب را پیش از ورود به سالن مطالعه کند، میتواند با ارسال عدد 2 به سرشماره 10002008910 لینک این مطالب را دریافت کند. اگر مخاطبان فرزند خردسالی نیز همراه داشته باشند، میتوانند از غرفه بازی کودکان در محل نمایش استفاده کنند.
یادآور میشود، سوگواره نمایشی «رنگ و نیرنگ» بهمناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان، از 16 تا 23 مردادماه جاری در دو نوبت بهصورت رایگان در سالن همایشهای سیتی سنتر اصفهان اجرا میشود.
علاقهمندان برای تهیه بلیط رایگان این نمایش میتوانند عدد 1 را به سرشماره 10002008910 ارسال یا به لینک https://formafzar.com/form/nemayesh مراجعه کنند. شمارههای 03134464469 و 09916684480 نیز پاسخگوی سؤالات خواهند بود.
زهراسادات مرتضوی
انتهای پیام