سوگواره «جلوه‌های رضوی در هنر ثلث‌نگاری» در اصفهان برگزار می‌شود
کد خبر: 4168618
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
به‌مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع)

سوگواره «جلوه‌های رضوی در هنر ثلث‌نگاری» در اصفهان برگزار می‌شود

رئیس اداره امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: سوگواره «جلوه‌های رضوی در هنر ثلث‌نگاری» به‌مناسبت دهه پایانی صفر و با هدف ترویج هنر ثلث‌نگاری و احیای خطوط دیرینه ایران در این استان برگزار می‌شود.

مسجد شیخ لطف‌اللهعلی‌محمد حبیب‌اللهی، رئیس اداره امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان از برگزاری سوگواره «جلوه‌های رضوی در هنر ثلث‌نگاری» از 22 تا 24 شهریورماه جاری خبر داد و اظهار کرد: در سال‌های گذشته، برنامه‌های متعددی به‌مناسبت ایام ولادت و شهادت امام رضا(ع) در کشور پیش‌بینی و برنامه‌ریزی می‌شد، در اصفهان نیز جشنواره جلوه‌های رضوی و هنرهای سنتی را داشتیم که طی سه سال گذشته برگزار نشده است؛ ولی امسال طرحی پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم در سال‌های آینده نیز اجرا شود.

وی ادامه داد: 10 تیرماه، تاریخ ورود امام رضا(ع) به نیشابور است؛ قصد داشتیم ایام ورود ایشان به ایران و نیشابور را در قالب جشنواره گرامی بداریم؛ ولی شرایط فراهم نشد و در نهایت تصمیم گرفتیم در ایام شهادت حضرت، سوگواره «جلوه‌های رضوی در هنر ثلث‌نگاری» را برگزار کنیم.

رئیس اداره امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: علت انتخاب هنر ثلث‌نگاری برای این سوگواره این است که اصفهان پیشینه تاریخی بسیار بلندی در هنر خط و خوشنویسی و به‌ویژه خطوطی دارد که متأسفانه امروز با نام خط عربی شناخته می‎‌شوند، در حالی که ایرانیان آنها را اختراع کرده‌اند. ابداع‌کننده اصلی این خطوط، ابوعلی بن مقله بیضاوی شیرازی نام دارد که خطوط شش‌گانه را پدید آورده است.

وی ادامه داد: به‌ سبب پایتخت بودن اصفهان در دوره‌های تاریخی گوناگون، شکل‎‌گیری مساجد فاخر در این شهر اهمیت بسیاری داشت و یکی از عناصر مهم در این مساجد، استفاده از خط خوش برای نگارش آیات قرآن بود. خط فاخر ثلث با داشتن ایستایی بالا و الف‌های بلند، وقار و عظمت آیات را نمایان می‌کند و بهترین فرم برای انتقال حس آرامش آیات قرآن به مخاطب است؛ بنابراین بهترین خط برای نوشتن آیات قرآن محسوب می‌شود.

حبیب‌اللهی گفت: قدیمی‌ترین کتیبه اصفهان را صحیفی جوهری شیرازی پیش از زمان صفویه ساخت. در دوره صفویه نیز علیرضا عباسی و خاندان امامی از جمله محمدرضا، محمدمحسن و علی‌نقی امامی و در دوره قاجار، عبدالرحیم جزایری از جمله خوشنویسان خط ثلث بودند. شاخص‌ترین کتیبه‌های این دوره‌ها در مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد جامع عباسی و... نگهداری می‌شوند.

وی با تأکید بر حفظ شأن و هویت هر یک از خطوط بیان کرد: امروزه اهمیت ویژه خط ثلث، کاربرد آن در طرح‌های گرافیکی است؛ زیرا از هر نظر ارزش و زیبایی خاص خود را دارد. سوگواره جلوه‌های رضوی در راستای ترویج هنر ثلث‌نگاری برگزار می‌شود که از جمله هنرهای خاموش به‌شمار می‌رود؛ زیرا متأسفانه امروز چندان مورد توجه فعالان این عرصه نیست و عمده خوشنویسان به خط نستعلیق گرایش دارند. در نهایت هدف ما از برگزاری چنین برنامه‌هایی، ترویج خطوط دیرینه ایران است.

رئیس اداره امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: سوگواره «جلوه‌های رضوی در هنر ثلث‌نگاری» به همت این مجموعه برگزار می‌شود و دانشگاه هنر اصفهان، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان و مجموعه تخت فولاد در اجرای آن مشارکت دارند.

وی در توضیح برنامه‌های این سوگواره گفت: با همکاری مجموعه تخت فولاد، تور آشنایی با ثلث‌نگاران بزرگ اصفهان از دوره صفویه تا امروز که در این مکان مقدس آرمیده‌اند، امروز، 22 شهریورماه در تکیه خوانساری برگزار می‌شود. توحیدخانه دانشگاه هنر اصفهان نیز فردا، 23 شهریورماه میزبان نشست پژوهشی آموزشی ثلث‌نگاری با حضور استادان بزرگ این رشته خواهد بود. اجرای زنده ثلث‌نگاری با نگارش فرازهایی از حدیث سلسلة‌الذهب و با حضور هشت ثلث‌نگار، عنوان برنامه دیگری است که در روز جمعه، 24 شهریورماه ساعت 9 در مسجد شیخ لطف‌الله برگزار می‌شود. فاخرترین آثار خط ثلث مانند خط مرحوم علیرضا عباسی در این مسجد به چشم می‌خورد.  

حبیب‌اللهی تأکید کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در زمینه تبلیغات شهری به اجرای این سوگواره کمک کرده است و مجموعه‌هایی مانند انجمن خوشنویسان اصفهان و آوای جاوید سپاهان نیز در اجرای آن همیاری‌ داشته‌اند. شرکت در برنامه‌های سوگواره نیز برای عموم افراد، آزاد و رایگان است.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha