زیست شهید سلیمانی مبتنی بر جهاد در راه خدا بود
کد خبر: 4191552
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵

زیست شهید سلیمانی مبتنی بر جهاد در راه خدا بود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه شهید سلیمانی همه حرکات و سکنات زندگی‌اش، جهاد در راه خدا بود، گفت: ایشان هم در معرکه‌های پیکار و هم در عرصه‌های دیگر زندگی مجاهد بود.

محمدحسین بلک مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهانحجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان به‌مناسبت سالروز شهادت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: تعبیر مقام معظم رهبری از شهید سلیمانی فراتر از یک فرد یا صرفاً محدود بودن به سال‌های حیات و خدمت است؛ به‌ عبارتی ایشان این شهید بزرگوار را شخصیتی جامع یا مکتب معرفی کردند. این تعبیر رهبر معظم انقلاب، همچون عبارت امام خمینی(ره) درباره شهید بهشتی است که فرمودند: «بهشتی یک امت بود»؛ یعنی عناصر و فضایل فراوان یک جامعه در وجود یک انسان تجلی یافته و شهید سلیمانی نیز عصاره فضایل یک جامعه ارزشی است.

وی درباره مؤلفه‌ها و شاخص‌های «مکتب سلیمانی» توضیح داد: اولین مؤلفه قابل توجه، جنبه‌های معنوی و توحیدی این شخصیت بزرگ است؛ آنچه در همه سخنان و رفتارهای شهید سلیمانی به چشم می‌خورد، موجی از اعتقاد به خدای متعال و علاقه‌مندی به توحید بود؛ درواقع روح بلند اعتقادی تراوش‌هایی از جمله اخلاص را در زندگی ایشان نشان می‌داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: مؤلفه اساسی دیگر درباره شهید سلیمانی این است که اساساً همه حرکات و سکنات زندگی‌اش، جهاد در راه خدا بود. در روایات بسیاری بیان شده که قله مرتفع اسلام جهاد است؛ یعنی همه خوبی‌ها و فضایل در جای خود ارزشمندند، ولی هیچ‌کدام به اندازه جهاد در راه خدا با ارزش نیست. شهید سلیمانی هم در معرکه‌های پیکار و هم در عرصه‌های دیگر زندگی مجاهد بود.

وی جامعیت شخصیت شهید سلیمانی را یکی از مؤلفه‌های مکتب ایشان بیان کرد و ادامه داد: گروه، افراد یا قشر خاصی در کنار ایشان تعریف نشده بود؛ همان‌گونه که خود یک مکتب بود، یک ملت و یک امت نیز بعد از شهادت در کنار ایشان قرار گرفت؛ همچنین روح ولایت‌پذیری در شخصیت شهید سلیمانی عاملی بود که باعث می‌شد علم هدایت را گم نکند.

بلک در پاسخ به این سؤال که بعد از گذشت چهار سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی، چه میزان در الگوسازی این شخصیت در جامعه موفق بوده‌ایم، تصریح کرد: از اولین لحظات بعد از شهادت این شخصیت شاهد تأثیرگذاری این واقعه بودیم و دیدیم که مردم در داخل کشور خودمان و حتی در میان ملت‌های دیگر چقدر متأثر شدند.

وی افزود: امروز گفتمان مکتب سلیمانی در جامعه ما رایج شده و در اقصی نقاط کشورهای اسلامی و غیراسلامی به خوبی مخاطبان خود را پیدا کرده است. بارزترین نشانه این تأثیرگذاری را در مقاومت مردم فلسطین و دلدادگی این ملت و حتی سایر کشورها به گفتمان مقاومت شاهد هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تأکید کرد: شاید برخی از این مخاطبان با شهید سلیمانی دین یا اعتقاد مشترک نداشته باشند، ولی پیام مقاومت او را دریافت کرده‌اند؛ زیرا شخصیت شهید سلیمانی در کالبد جامعه جهانی تأثیرگذار بوده است و کسانی که جبهه مقاومت را شکل دادند، امروز نسبت به چهار سال پیش استوارتر و مستحکم‌تر در این مسیر ایستاده‌اند.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha