کد خبر: 4248630
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

سخت‌ترین بخش شغل کتابداری چیست

کتابدار برتر استان اصفهان گفت: سخت‌ترین بخش شغل کتابداری این است که باید با تمام اقشار جامعه در ارتباط باشیم و با شیوه خودشان با آنان رفتار کنیم تا جذب حداکثری حاصل شود و همین‌طور شناخت و مطالعه تمام کتب، برای اینکه بتوانیم به هر خواننده مطابق با کتابی که نیاز دارد، پیشنهاد لازم را بدهیم.

مریم ذوالقدر کتابدار برتر استان اصفهاندر دل مناطق محروم، گاهی نور امیدی می‌درخشد که خستگی‌های روزمره و کمبودها را فراموشی می‌بخشد. یکی از این نقاط نورانی، کتابخانه‌ای تأثیرگذار است که مسئول آن با ابتکار و خلاقیت، پروژه‌های موفقی برای جذب کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان منطقه اجرا کرده است. در گفت‌وگوی پیش‌ رو، با فردی آشنا می‌شویم که با عشق به کتاب و دانش، تلاش کرده است تا جرقه‌های علاقه به مطالعه را در دل‌های خاموش این منطقه روشن کند و به نسل‌های آینده نوری از دانش و آگاهی ببخشد. خبرنگار ایکنا از اصفهان به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با مریم ذوالقدر، مسئول کتابخانه «معلم شهید اصغر فخار کاشان» گفت‌وگویی کرده است که امروز، ۲۷ آبان‌ماه در آیین نکوداشت و تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی استان اصفهان، کتابدار برتر شناخته شد. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

ایکنا ـ خودتان را معرفی کنید.

مریم ذوالقدر، متولد ۱۳۶۷ در کاشان هستم و اکنون مسئولیت کتابخانه «معلم شهید اصغر فخار» را به عهده دارم. تحصیلات من کارشناسی ارشد در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است.

ایکنا ـ درباره کتابخانه «معلم شهید اصغر فخار» توضیح دهید.

این کتابخانه در تاریخ ۱٠ مرداد ۱۴٠٠ با حضور مسئولان شهرستان افتتاح شد و شانزدهمین کتابخانه عمومی کاشان است که با ۱۸٠ متر زیربنا و بیش از هشت هزار نسخه کتاب، آماده خدمت‌رسانی به عموم مردم است. کتابخانه «معلم شهید اصغر فخار» در میدان ولیعصر، بلوار شهدای نوش‌آباد، خیابان آیت‌الله دستغیب(ره) واقع شده است.

ایکنا ـ به نظر شما، مسئول یک کتابخانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

از نظر من مهم‌ترین ویژگی، توانمندی در جذب اقشار گوناگون جامعه به کتابخانه است که می‌تواند این جذب را یا از طریق برنامه‌های متنوع و قابل اجرا انجام دهد و یا از طریق ارتباط با مدارس، معلمان، مراکز درمانی و مساجد در قالب‌های متعدد دنبال کند. 

سخت‌ترین بخش شغل کتابداری این است که باید با تمام اقشار جامعه در ارتباط باشیم و با شیوه خودشان با آنان رفتار کنیم تا جذب حداکثری حاصل شود و همین‌طور شناخت و مطالعه تمام کتب، برای اینکه بتوانیم به هر خواننده مطابق با کتابی که نیاز دارد، پیشنهاد لازم را بدهیم. البته ما به هنگام حضور در کتابخانه، هیچ‌ وقت خالی برای مطالعه نداریم؛ چون کارهای متنوعی در آنجا وجود دارد؛ بنابراین سعی می‌کنیم مواقعی را که در منزل هستیم، به مطالعه اختصاص دهیم.

ایکنا ـ تعدادی از کتاب‌هایی را که اخیراً خوانده‌اید و مطالعه آن‌ها را به مخاطبان توصیه می‌کنید، معرفی کنید.

نخست، کتاب «کهکشان نیستی» که به قلم محمدهادی اصفهانی برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ منتشر شد. این کتاب براساس زندگی آیت‌الله سیدعلی قاضی‌ طباطبایی نوشته شده و روایتی زیبا از زندگی ایشان است. این اثر ۷۵ بخش دارد که هریک از آن‌ها با آیه‌ای از قرآن آغاز می‌شود.

کتاب دیگر، «اثر مرکب» نام دارد، نوشته‌ دارن هاردی که به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه‌ موفقیت و خودسازی تبدیل شده است. این کتاب با رویکردی منحصر به‌فرد در زمینه موفقیت، دریچه‌ای نو به سوی تحول و پیشرفت در زندگی به روی خواننده می‌گشاید. 

کتاب بعدی، «طوبای محبت» است، درباره گفتارهای محمداسماعیل دولابی در محافل خود راجع به درک متفاوت و فراگیر از دین با تکیه بر مفاهیم محبت و زیبایی که این بیان جدید، سبب جذب جوانان و قشر تحصیل‌کرده به جلسات هفتگی وعظ ایشان بوده است.

ایکنا ـ در محیط‌هایی که با آسیب‌های اجتماعی بیشتری روبه‌رو هستند، برای افزایش کارایی کتابخانه چه باید کرد؟

من در کتابخانه‌های گوناگونی کار کرده‌ام. زمانی که به اینجا آمدم، طبعاً چون این کتابخانه در منطقه‌ای محروم واقع شده بود، اعضای چندانی نداشت. تلاش کردم تا ضمن همکاری با مدارس و گروه‌های بسیج به جذب عضو بپردازم و اکنون کتابخانه ۴٠٠ عضو فعال دارد. علاوه بر این می‌توان به برنامه‌های فرهنگی و طرح‌هایی اشاره کرد که باید به‌صورت مستمر برای پویایی اعضا و فعال‌شدن آنان در کتابخانه اجرا شود.

ایکنا ـ چند نمونه از طرح‌ها و برنامه‌هایی را که در کتابخانه اجرا کرده‌اید، توضیح دهید. 

ما هر پنجشنبه برای کودکان، کلاس‌های اوریگامی و قصه‌گویی برگزار می‌کنیم. البته مسئولیت قصه‌گویی را بعضاً به خود کودکان می‌سپاریم که به شدت از آن استقبال می‌کنند. تابستان هم کلاس‌های نقاشی و طراحی داشتیم. همچنین برای گروه نوجوانان، کلاس‌های نهج‌البلاغه و احکام داریم و به علاوه، برای این رده سنی هم به‌روزترین و جذاب‌ترین اوریگامی‌ها را آموزش می‌دهیم. معتقدم اوریگامی به تقویت حافظه کمک زیادی می‌کند؛ به همین دلیل به برگزاری این کلاس اهمیت می‌دهم. جمع‌خوانی کتاب به منظور تقویت روخوانی نوجوانان و از بین بردن ترس آنان هنگامی که در جمع حضور دارند، یکی دیگر از برنامه‌هاست. 

البته ما برای مادران هم برنامه معرفی کتاب داریم. زمانی که مادران کودکشان را به کتابخانه می‌آورند، برای حضور در این‌گونه برنامه‌ها از آنان دعوت می‌کنیم و کم‌کم جذابیت برنامه سبب می‌شود که خودشان به عضو دائمی آن تبدیل شوند.

معرفی کتاب به این صورت است که مادران کتابی امانت می‌گیرند و مطالعه می‌کنند. خوانش کتاب از سوی همه مادرها در بازه زمانی مشخصی صورت می‌گیرد و سپس در یک دورهمی، کتاب مورد مطالعه‌شان را معرفی و نقاط قوت و ضعف آن را از دیدگاه خود بیان می‌کنند. حتی یک دوره طب سنتی برای مادران در قالب چهار جلسه برگزار شد و هنوز هم به‌صورت آنلاین ادامه دارد.

اخیراً نیز برنامه «جشن کتاب» را با همکاری گروه سیلک اجرا کردیم که قصه‌گویی، اجرای مسابقه، تحلیل محتوایی کتاب از سوی قصه‌گو، کتاب‌سازی و اهدای جوایز به اعضای فعال که با حضور نزدیک به ۱۵٠ نفر انجام شد، از بخش‌های این مراسم بود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha