کد خبر: 4255555
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

حضرت فاطمه(س) مادر ملکوتی شیعیان است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت فاطمه(س) برای شخصیت و بعد ملکوتی ما مادری می‌کند و ما را پرورش می‌دهد و در روایتی است که حضرت زهرا(س) برای فرزندان شیعیان مادری می‌کند، به این معنا که خلأهای فکری، عاطفی، ایمانی و جاذبه‌های معنوی آنان را با نور تابناک خود جبران می‌کند.

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای استاد حوزه و دانشگاهحجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اژه‌ای، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: به تعبیر پیامبر(ص) که می‌فرماید: «إِنَّ فَاطِمَةَ خُلِقَتْ حُورِیَّةً فِی صُورَةِ إِنْسِیَّةٍ؛ فاطمه، حوریه‌اى‌ است که همانند صورت انسان خلق شده»، قسمت اصلی شخصیت حضرت زهرا(س) از بهشت است، ایشان بالاترین درجه قرب خدا محسوب می‌شود و بنا بر اراده الهی که لطف و محبتش را شامل حال بندگانش می‌کند، چنین مادری را به این عالم خاکی می‌آورد. 

وی ادامه داد: «اُمّ» یعنی ریشه، مربی و به عبارتی کسی که انسان را تربیت و وظیفه مادری را ایفا می‌کند. البته مادران که برای جسم ما مادری می‌کنند و ما را به دنیا می‌آورند، درجه خاصی در پیشگاه خدا دارند؛ اما حضرت فاطمه زهرا(س) برای شخصیت و بعد ملکوتی ما مادری می‌کند و ما را پرورش می‌دهد و در روایتی است که حضرت زهرا(س) برای فرزندان شیعیان مادری می‌کند، به این معنا که خلأهای فکری، عاطفی، ایمانی و جاذبه‌های معنوی آنان را با نور تابناک خود جبران می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) مادری‌ است که با فیض خود، رشددهنده و تربیت‌کننده است، تصریح کرد: همان‌گونه که خداوند عالم، «فالِقُ الحَبِّ وَالنَّوى» است و دانه گیاهان را می‌شکافد و رشد می‌دهد و با الطافش از طریق خورشید و ماه، گردش زمین و ریزش برف و باران، دانه را برای رشد در این عالم آماده می‌کند، حضرت فاطمه زهرا(س) نیز خورشیدی‌ است که در عالم معنا و در روح انسان‌ها حرارت و عشق ایجاد می‌کند و روح عبادت و بندگی، عفت و پاکی، خداخواهی و سیر الی‌ الله را در انسان‌های علاقه‌مند و مستعد رشد می‌دهد.

وی ضمن بیان اینکه خورشید درخشان وجود حضرت زهرای مرضیه(س) اثر کم‌نظیر و در نوع خود بی‌نظیری دارد که روح‌ انسان‌ها را متأثر می‌کند، افزود: همان‌طور که خورشید هر لحظه گرمای زمین را تأمین می‌کند و موجب رشد و در نتیجه تکامل گیاهان می‌شود، روح انسان‌ها نیز از طریق تابش نور ائمه(ع) و انبیا رشد می‌یابد. 

اژه‌ای در پاسخ به اینکه چگونه دانش‌آموزان، دانشجویان، زنان و مردان، خردسالان و کهنسالان را به‌سوی تعالی حرکت دهیم، گفت: راهش معرفت است. اگر معرفت پیدا کنیم، آغاز کار محسوب می‌شود. خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ» انسانِ به حال خود رهاشده در زیان است، چراکه سرمایه عظیم روح جاوید خود را نابود و در پی هوس‌های بیهوده و تلاش‌های بی‌نتیجه و با کوله‌باری از گناه، معصیت، وزر و وبال این دوران زندگی را طی می‌کند و به حساب اعمالش در روزی که همه به‌سوی خدا بر‌می‌گردند، رسیدگی می‌شود و حاصل اعمالش دوزخ و جهنم است.

وی با بیان اینکه خداوند انسان را به حال خود رها نکرده است، بیان کرد: خدا ضمن فرستادن انبیا، زنانی بزرگ را برای انسان‌هایی که مایل باشند به‌سوی کمال حرکت کنند، برگزید: «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا...»؛ مگر کسانی که باور کنند، به خدا روی آورند، حقایق را بپذیرند و مبدأ و معاد خود را بشناسند.

این استاد حوزه و دانشگاه به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرماید: «رَحِمَ اللهُ إمْرَء عَلِمَ مِنْ أينَ، في أينَ و إلیٰ أينَ؛ رحمت حق شامل حال کسی که بداند از کجاست، در کجاست و به سوی کجا می‌رود.»

وی زندگی انسان بی‌هدف را همراه پوچی و سرگردانی خواند و بیان کرد: انسان هدف گم‌کرده درواقع خود را گم کرده است. هدف انسان، سیر الی‌ الله است و اگر این هدف را ترک کند، سیر نزولی پیدا می‌کند، اما در صورتی که خدا را بشناسیم، سیر صعودی می‌یابیم و به صفات الهی متصف می‌شویم.

اژه‌ای صفات الهی را در ۱۲۴ هزار پیامبر، ۱۲ معصوم و از میان زنان نیز در برترین بانو، یعنی حضرت زهرای مرضیه(س) متجلی دانست و اضافه کرد: وقتی وارد ایمان به خدا، قیامت، کتاب آسمانی قرآن و ولایت می‌شویم، باید بدانیم این مسیر سنگلاخ پرخطر که باید طی کنیم و سیر الی‌ الله‌ که باید بپیماییم، با انرژی کامل طی می‌شود؛ بنابراین با کسالت، تنبلی و بی‌حالی امکان حرکت وجود ندارد و شور، عشق و محبت لازم است. 

وی ادامه داد: خداوند به پیامبر(ص) فرمود: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ؛ به مردم بگو: من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودت و محبت مرا در حق نزدیکانم منظور دارید.» یاری‌کردن به پول‌دادن نیست. یاری‌دادن این است که محبت و مودت نسبت به ۱۴ نور مقدس، مقربان و انبیا پیدا کنیم. در این آیه منظور از نزدیکان، کسانی نیست که نزدیکی فامیلی دارند، چراکه زنان پیامبران مقام زیادی دارند، اما مقام آنان به‌دلیل همسر پیامبر بودنشان نیست. گرچه این نیز فضیلتی محسوب می‌شود؛ ولی قرب آنان معنوی، فکری، ایمانی و عبادی است. در میان زنان فقط حضرت زهرای مرضیه(س) جزو ذوی‌القربی به‌شمار می‌رود و در میان مردان نیز ۱۲ امام ذوی‌القربی هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره اینکه چگونه جوانان را به‌سوی معارف سوق دهیم، اظهار کرد: ایمان، عمل صالح و سفارش به حق، راهکارهایی هستند که با انجامشان این مهم تحقق پیدا می‌کند. سفارش به حق نیز آن است که شناخت خدا، دین، قرآن، عدالت‌خواهی و فضیلت‌جویی را شامل شود و همه اسباب قرب الی الله را فراهم آورد.

وی در پایان گفت: در راه حق، سختی وجود دارد. هم معرفی‌کردن، هم پایداری‌کردن و هم محرومیت‌ها و سختی‌های مربوط به دفاع از حق را باید تحمل کنیم. اینجاست که خداوند می‌فرماید: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»؛ بنابراین وقتی انسان در کوره عشق خدا و اولیای او در راستای رضایتش قرار گرفت، قدم اصلی برداشته شده است و در جست‌وجوی راه‌های تربیتی و اخلاقی برمی‌آید.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha