به گزارش ایکنا از اصفهان، رئیس و سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان همراه جمعی از دبیران، خبرنگاران و عکاسان خبرگزاریهای ایکنا و ایسنا ضمن بازدید از مراکز علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، در نشستی با مسئولان این دانشگاه دیدار و گفتوگو کردند.
پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در ابتدای این نشست با بیان اینکه این مجموعه از دانشگاههای قدیمی اصفهان بهشمار میرود، اظهار کرد: احمدعلی فروغی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در سال 1367 با همکاری یکی از خیران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان را در این منطقه تأسیس کرد؛ سپس با ملحقشدن شهرداری اصفهان به این مجموعه، عنوان «دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)» برای آن انتخاب شد. نام «خوراسگان» در عنوان این دانشگاه، نشانه احترام به مؤسس آن و منطقهای است که دانشگاه در آن قرار دارد.
وی افزود: دانشگاه آزاد اصفهان تقریباً اکثر رشتهها را در سبد علمی خود دارد و فقط به رشتههای هنری کمتر پرداخته است؛ البته با توجه به اولویت گردشگری برای استان اصفهان، این دانشگاه نیز باید به رشته گردشگری و هنرهای گوناگون توجه بیشتری داشته باشد. دانشگاه آزاد اصفهان از اولین دانشگاههای این استان بود که رشته حقوق را راهاندازی کرد و بخش قابل توجهی از وکلا، حقوقدانان و فعالان قوه قضائیه از این دانشگاه فارغالتحصیل شدهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان بیان کرد: ورود خوبی به رشتههای هوش مصنوعی و IT داشتهایم و در روزهای اخیر نیز رویدادی در این زمینه برگزار کردیم که باعث تقویت سبد ما در این عرصه شد. چنین رویدادهایی باعث گرمشدن تنور عرصههای علمی میشود و ظهور ایدههای گوناگون و مؤثر محصول آن است؛ ما شاهد تأثیر این رویداد در عرصه هوش مصنوعی کشور بودیم؛ البته در سطح کشور هنوز در بهرهبرداری از هوش مصنوعی نقص داریم و راه زیادی تا مولدشدن در این عرصه باقی مانده است.
وی اضافه کرد: به نظر میرسد که عموم مردم فقط میدانند اتفاق خوبی در این عرصه در حال رخدادن است؛ ولی هنوز شیوه تعامل با آن را نمیدانند. مباحث تخصصی، نرمافزاری و زیرساختی نیز باید در جای خودش رسیدگی شود. همه ما باید در سطح کشور تلاش کنیم تا فاصله علمی خود را با کشورهای پیشرفته کاهش دهیم. ما در حد کفایت توان تخصصی و نیروی انسانی داریم؛ ولی در سازماندهی باید بیشتر تلاش کنیم.
نجفی ادامه داد: جوانان ما چنین رشتههایی را رها کرده و به چند رشته محدود از جمله روانشناسی، حقوق و... چسبیدهاند. نمیدانم در آینده قرار است چگونه صنایع مهم کشور را بدون دانشآموختگان رشته فیزیک سر پا نگه داریم یا بدون دانشآموختگان ریاضی محض، چگونه میخواهیم در زمینه هوش مصنوعی کار کنیم؟ مدعی اقدام برای فعالیت و تلاش در عرصه هوش مصنوعی هستیم، در حالی که زیرساخت این عرصه مشکلات جدی دارد.
وی به رشته کشاورزی و رشتههای مرتبط با آن اشاره کرد و گفت: خواهشمندم رسانهها بر تقویت رشتههای مرتبط با کشاورزی تمرکز کنند؛ زیرا آینده کشور در این عرصه در معرض خطر قرار دارد؛ براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی این رشتهها سه درصد از کل رشتههای دانشگاهی را به خود اختصاص دادهاند که از جمله آنها میتوان به صنایع غذایی اشاره کرد و این عدد بسیار کم است. رشتههای زراعت، خاکشناسی، آب و... در این سهم سه درصدی قرار ندارند، در صورتی که غذا اهمیت بسیار زیادی در کشور ما دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با بیان اینکه تقاضا برای تحصیل در رشتههای مرتبط با غذا و مولد در عرصه کشاورزی به شدت کاهش یافته است، تصریح کرد: آمادگی کامل این دانشگاه را برای همکاریهای لازم با جهاددانشگاهی در راستای اصلاح هرم توزیع دانشجو اعلام میکنم. ما میتوانیم با یکدیگر طرحهایی در این زمینه تعریف کنیم؛ زیرا رشتههای مهم زیادی ارائه میکنیم؛ ولی جذب دانشجو در آنها بسیار کم است، از جمله رشته فضای سبز؛ یکی از دانشآموختگان ما در این رشته اجرای طرحهای مهمی را در داخل کشور و کشورهای همسایه مانند عراق، عمان و امارات برعهده گرفته است؛ ولی نیروی کافی برای کار در این عرصه پیدا نمیکند.
وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اصفهان یکی از فعالترین دانشگاهها در سطح کشور در رشته کشاورزی است؛ بنابراین میتوان تشخیص داد که بسیاری از دانشگاههای دولتی و آزاد کشور از نظر دانشجو در این رشته با مشکل مواجه شدهاند. ما از نظر تعداد دانشجو، دانشگاه زندهای داریم؛ ولی از نظر توزیع دانشجو در رشتههای گوناگون شرایط اصلاً مناسب نیست.
نجفی ادامه داد: شرکت «نگین بذر دانش» از جمله فرزندان موفق دانشگاه آزاد اصفهان در سطح کشوری است که به عرصه صادرات نیز وارد شده و در حال گسترش این عرصه است. کارخانه تولید بذر این شرکت نیز به زودی بهطور رسمی افتتاح میشود. 11هکتار زمین در اختیار داریم و تا امروز، 150 میلیون بذر تولید کردهایم؛ امیدواریم بتوانیم این عدد را به 350 میلیون برسانیم. بذر گلخانهای بهصورت عددی شمارش میشود و هر یک عدد بذر ارزشمند است؛ برای مثال یک عدد بذر فلفل 13 هزار تومان قیمت دارد و جنبه اقتصادی آن قابل تأمل است.
وی اظهار کرد: این شرکت بهمثابه فرزند دانشگاه در حال تبدیلشدن به رقیبی برای آن و پیشیگرفتنش از دانشگاه، اتفاق بسیار خوبی است؛ زیرا دانشجویان و فارغالتحصیلان خودمان این واقعه مهم را رقم زدهاند که نشاندهنده توانمندی دانشگاه است. این رویداد از اسپینآفهای مهمی محسوب میشود که در دنیا در حال وقوع است. امیدواریم که شرکت «نگین بذر دانش» تا حد قابل تأملی بتواند نیاز مالی ما را نیز برطرف کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: چند شرکت محدود ادعاهایی در این زمینه دارند؛ ولی هنوز رقیب جدی برای شرکت «نگین بذر دانش» محسوب نمیشوند. دانشبنیانبودن این شرکت باعث میشود تا رقیبان جدی در این عرصه نداشته باشد؛ ولی امیدواریم که حتی بتوانیم رقیبانی نیز در این عرصه داشته باشیم. انشاءالله بتوانیم در عرصههای گوناگون دانش چندین شرکت دانشگاهی داشته باشیم تا با شرکتهای مهم دنیا رقابت کنند؛ ولی متأسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.
وی با تأکید بر اینکه به دانشآموختگانی در رشته اصلاح نباتات نیاز داریم، گفت: دانشآموختگان این رشته باید حقوق عالی دریافت کنند؛ زیرا تولید بذر یکی از فعالیتهای بسیار مهم و مؤثر در اقتصاد دنیاست؛ ولی متأسفانه فعالان و دانشآموختگان این رشته بسیار محدود هستند و نیروی کافی در اختیار نداریم.
نجفی در خصوص رشتههای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: این دانشگاه ورود خوبی به رشتههای پزشکی داشته و با قدرت در حال فعالیت است؛ برای مثال کسی که در کنکور سراسری رتبه 190 را کسب کرده، این دانشگاه را برای علمآموزی انتخاب کرده است. در رشتههای دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، اتاق عمل، فوریتهای پزشکی و... نیز سطح علمی خوبی داریم.
وی با بیان اینکه عموم رشتههای این واحد دانشگاهی شرایط خوبی دارند، توضیح داد: 430 عضو هیئت علمی داریم؛ همچنین با توجه به اینکه در سطح استان نیز حمایتکننده هستیم، بیش از هزار استاد از کل استان در این دانشگاه تدریس میکنند. 300 نفر، عضو هیئت علمی وابسته دانشگاه هستند که آمار خوبی است و از استادان حقالتدریس، مدعو و دستیاران آموزش نیز بهره میبریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در خصوص شرکتهای دانشبنیان این دانشگاه تصریح کرد: 22 مجله علمی پژوهشی در رشتههای گوناگون و سه مجله ISI داریم که یکی از آنها تا سال گذشته در یکی از رشتهها Q1 بود. شرکتهای دانشبنیان بسیار خوبی هم داریم که اولین مراحل شکلگیری آنها تا امروز که بسیار توانمند شدهاند، در این دانشگاه انجام شده است. اینها ثمره زحمات استادان این عرصه است که برای این مجموعه تلاش کردند و امروز ما امانتدار آن هستیم.
در ادامه، زاهد شفیعی، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در خصوص ظرفیتهای همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و جهاددانشگاهی واحد اصفهان اظهار کرد: ما امروز اینجا هستیم تا از دستاوردهای دانشگاه آزاد اصفهان در جایگاه دانشگاهی تراز قدردانی و اعلام کنیم که برای ایجاد تحولات و طیکردن مسیر رو به رشد پیش روی آن، در کنار دانشگاه هستیم.
وی افزود: جهاددانشگاهی نهاد عمومی غیردولتی است و از نظر ساختاری، شباهت زیادی به دانشگاه آزاد دارد. این سازمان مجموعه عظیمی از ظرفیتها در کل کشور است که میتوانیم از آنها برای رقمزدن کارهای ویژه استفاده کنیم. جهاددانشگاهی واحد اصفهان ظرفیتهای خوبی دارد که در حال توسعه است؛ برای مثال در حوزه فرهنگی خبرگزاریهای ایکنا و ایسنا را دارد.
رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه خبرگزاری ایکنا مورد غفلت واقع شده است، توضیح داد: این رسانه در جایگاه یک خبرگزاری قرآنی آمادگی دارد تا همه اقدامات معناگرایانه، ارزشی و واجد مسئولیت اجتماعی را که در جامعه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند، پوشش دهد و پیگیری کند. همه اقدامات شما که در قالب امور عامالمنفعه یا دانشجویی انجام میشود، میتواند بهوسیله خبرگزاری ایکنا از نظر مفهومی و کارکردی اطلاعرسانی یا توسعه داده شود.
وی به مرکز افکارسنجی ایسپا در جایگاه بخش دیگری از معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: ما در همکاری با دانشگاه آزاد اصفهان در بخش ایسپا میتوانیم همکاریهایی تعریف کنیم. مجموعه ایسپا به حاکمیت دادهها میپردازد که در کشور موضوعی مناقشهبرانگیز است؛ همچنین تمامی کلانروندهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را رصد میکند. ایسپای اصفهان نیز از جمله برجستهترین مراکز ایسپا در کل کشور است، بهطوری که اخیراً چند صد طرح دادهکاوی اجرا کردهایم.
شفیعی تصریح کرد: یکی از چالشهای کشور نداشتن داده است، بهطوری که بسیاری از مسئولان به ایجاد اتفاقات مثبت در جامعه علاقهمند هستند؛ ولی دادههای درخور توجهی ندارند تا به آن استناد کنند و دست به عمل بزنند. رصد و پایش مستمر جریانها در بدنه دانشجویی یا تحولات جامعه را میتوان به ایسپا سپرد. عرصههایی که باید مورد رصد و بررسی قرار گیرند تا در آینده بتوانیم از دادههای آنها استفاده کنیم، هم از نظر فرصت و هم تهدید بسیار پیچیده هستند؛ بنابراین مجموعه ایسپا میتواند در جایگاه بازوی کمکی به مجموعه دانشگاه آزاد کل استان یاری برساند.
وی در خصوص انتشارات جهاددانشگاهی که یکی از بخشهای معاونت فرهنگی آن را تشکیل میدهد، گفت: این بخش از سال ۱۳۶۱ مشغول به کار شده است و میتوان در این بخش نیز کارهای مشترک دانشگاهی انجام داد. مقام معظم رهبری در خصوص جهاددانشگاهی میفرماید که من به جهاددانشگاهی اعتقاد راسخ دارم و این مجموعه از معدود رویشهای اصلی خود انقلاب است. شاید ما فضای فیزیکی خاصی نداشته باشیم؛ ولی با توجه به این تعبیر رهبر معظم انقلاب میتوانیم بار معنایی سنگین و انگیزهبخشی در فضای جامعه رقم بزنیم.
رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان به سازمان دانشجویان این مجموعه اشاره کرد و ادامه داد: دانشجویان دانشگاههای کل استان در این سازمان عضو هستند؛ یعنی جهاددانشگاهی خود را در دیوارهای دانشگاه اصفهان محصور نکرده است. ما حتی از دانشگاه آزاد اصفهان نیز کانونهایی داریم که در سازمان دانشجویان عضو هستند و نشاندهنده ظرفیت همکاری دو مجموعه است.
وی در توصیف معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی اظهار کرد: تدوین سند جامع گردشگری استان اصفهان، سند آیندهپژوهی جمعیت استان، سند سالمندی استان و... برعهده معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد اصفهان است. اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق نیز در جهاددانشگاهی واحد اصفهان تأسیس شده است و با توجه به سند جامع گردشگری میتوان به دانشگاه نگاه کرد. این حوزه در استان مزیت رقابتی منحصر بهفردی دارد که میتوان آن را پرورش داد.
شفیعی با بیان اینکه دورههای آموزشی در معاونت آموزشی جهاددانشگاهی بیشتر مهارتمحور است، اضافه کرد: سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار نفر از آموزشهای اشتغالمحور و مهارتمحور ما که اکثراً هم کوتاهمدت هستند، بهره بردند. دپارتمانی داریم که در عرصه هوش مصنوعی فعالیتهای خوبی دارد. حدود ۱۲۰ دوره آموزشی در این بخش داریم که میتوانیم آنها را در شهرستانها نیز توسعه دهیم. زمان آن رسیده که چهارچوبهای اداری را برهم بزنیم تا شاهد اتفاقات مثبتی در کشور باشیم.
وی با بیان اینکه ساختار جهاددانشگاهی و دانشگاه آزاد به یکدیگر شبیه است، افزود: این شباهت میتواند ظرفیتی برای افزایش همافزایی در بخش خبرگزاریها و بخش آموزش در عرصه دانشجویی و فرهنگی میان این دو مجموعه باشد. مدتی پیش مجموعه شهید مدرس را در زمینه تولید سوربیتول که مادهای غذایی، دارویی و شیمیمایی است، افتتاح کردیم. این مجموعه در پنج هزار هکتار متعلق به جهاددانشگاهی در منطقه تیران و کرون است که طرح و سند جامعی دارد و قطعاً با بخشهای گوناگون دانشگاه آزاد ارتباط پیدا خواهد کرد و اولین مجموعهای است که در زمینه تولید سوربیتول در کل کشور کار میکند.
رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان گفت: مجموعه شهید مدرس فضای بسیار وسیعی است که رسیدگی به آن به تنهایی برعهده جهاددانشگاهی نیست و به همکاری دیگر مجموعههای خصوصی نیاز داریم. امیدوارم با همکاری دانشگاه آزاد اصفهان بتوانیم اتفاقات بهتری در استان رقم بزنیم.
همچنین حجتالاسلام والمسلمین حسن عارضی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره جنگی که حدود ۱۵ ماه در سرزمینهای اشغالی به طول انجامید، فرمود که حماس در جنگ رسانهای پیروز شد. رسانه در هر واقعهای، یکی از عرصههایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در زمانهای گذشته فقط کسی که خواندن و نوشتن بلد بود، باسواد نامیده میشد؛ ولی امروزه معیارهای باسواد بودن ۸ مورد است؛ بنابراین امروزه در میدان جنگ، غیر از تقابل نظامی، در عرصه رسانه هم باید توانمند بود.
وی افزود: امروز خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) باید دانشگاه و دانشجویان را آنگونه که هستند، به جامعه معرفی کند و این موضوع بسیار مهم است؛ همچنین چگونگی مواجهشدن با نسل امروز و چگونه روایتکردن وقایع دانشگاه بسیار اهمیت دارد. سبک زندگی و دنیای جوان امروز را باید بشناسیم؛ سپس بتوانیم براساس این شناخت با او روبهرو شویم. خواهشمندم دانشگاه و دانشجو آنطور که هست، روایت شود. کماقبالی امروز رسانه در کشور ما بهدلیل استفاده از روشهای خبررسانی دهه ۶۰ است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم در رهبری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در خصوص «طرح نشاط» که در این دانشگاه اجرا میشود، گفت: ما دغدغه رئیس دانشگاه را در زمینه فرهنگ و تربیت فرصتی ویژه در نظر گرفتیم و طرح نشاط را از چهار ترم پیش تاکنون اجرا کردهایم. هدف از اجرای این طرح، برنامهریزی متناسب با دنیای امروز جوانان حتی در کلاسهای معارف دانشگاه است؛ کلاسهای معارف ما باید متحول شود، بهطوری که دانشجو حس خوبی از حضور در چنین کلاسهایی داشته باشد.
وی بیان کرد: ادعایی مبنی بر حلشدن همه مشکلات بهوسیله طرح نشاط نداریم؛ ولی این طرح گامی مؤثر در راستای بهرهبرداری بهتر دانشجویان از دروس معارف است. همه ما استادان معارف این را بیان میکنیم که اگر استاد معارفی بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، بهطوری که دانشجو در بزنگاههای زندگی از او مشورت بگیرد، به معنای موفقیت آن کلاس درس است؛ بنابراین طرح نشاط را با اثربخشی بیشتر دروس معارف طراحی و اجرا کردیم و این بهمعنای کماثربودن فعالیتهای پیشین نیست.
عارضی درباره فعالیتهای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اصفهان برای افزایش انس با قرآن در میان دانشجویان تصریح کرد: ایده ما در ماه مبارک رمضان به این ترتیب بود که در دانشگاه سه هزار و ۵۰۰ دانشجو داریم که درس انس با قرآن را در واحدهای درسی خود دارند؛ در نتیجه در ۳۰ روز ماه مبارک رمضان، آیاتی را که با سبک و شیوه زندگی دانشجویان مرتبط است، با استفاده از ابزار هنر، از جمله نمایش مرتبط با آیه، صوتی زیبا یا نکته معارفی برجسته در قالب کلیپی کوتاه در نرمافزاری برای دانشجویان در نظر گرفتیم تا برای انس هر چه بیشتر آنها با قرآن مؤثر باشد.
وی توضیح داد: ما باید در روش ارائه قرآن تجدید نظر داشته باشیم. قرآن میتواند زبان مشترک همه انسانهای روی کره زمین باشد، فارغ از اینکه چه دینی دارند. طرح نشاط ترم گذشته در دانشگاه آزاد اصفهان و واحدهای دیگر، ۲۳ هزار مخاطب داشت و روشهایی از جمله بازدید از خانه مشروطیت و اماکن مهم دیگر در اصفهان برای درس آشنایی با انقلاب اسلامی و بازدید از گلستان شهدا برای درس آشنایی با دفاع مقدس، برگزاری کارگاههای گوناگون متناسب با نیازهای دانشجویان و... را در دستور کار خود داشت که نسبت به تدریس در کلاس تأثیرگذارتر بود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اصفهان ادامه داد: از دیگر فعالیتهای ما برگزاری گعده است، به این ترتیب که مربی یا استاد روی زمین مینشیند و به جای اینکه جلسه مثل کلاس درس، استادمحور باشد، بهصورت مخاطبمحور است و گفتوگو میان استاد و دانشجو بر سر موضوعات مورد علاقه دانشجو در مسجد برقرار میشود یا کتاب میخوانند و با هم درباره آن گفتوگو میکنند؛ همچنین اکران فیلم، مستند و تئاتر هم داریم که باعث تحول روشی و افزایش جذابیت کلاسهای درس میشود.
وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد در جایگاه یکی از مولودهای انقلاب، همیشه سعی کرده تا در این عرصهها پیشگام باشد. طرح نشاط غیر از درسهای عمومی به درسهای تخصصی هم راه پیدا کرده است؛ برای مثال در رشته حسابداری، کارگاهی برگزار شد که در ابتدا دانشجویان با اجبار در آن شرکت کردند؛ ولی خروجی کارگاه بورسیهشدن ۲۸ دانشجو از ۴۰۰ نفر کل دانشجویان این رشته بود تا در آینده حسابداران خبرهای شوند.
عارضی در خصوص تأسیس دبیرخانه مهدویت در دانشگاه آزاد اصفهان بیان کرد: این دبیرخانه در ابتدای سال ۱۴۰۰ تأسیس شد و در همین دانشگاه مستقر است. ریاست دبیرخانه بر عهده دکتر نجفی، رئیس دانشگاه قرار دارد و دبیر آن، حجتالاسلام والمسلمین قیصریان، از همکاران ما در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری است. از جمله اقدامات این دبیرخانه میتوان به برپایی چندین ساله موکب در مسیر حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد جمکران بهمناسبت نیمه شعبان اشاره کرد.
وی در خصوص دیگر اقدامات دبیرخانه مهدویت گفت: امسال ۱۵ اتوبوس از دانشگاه آزاد اصفهان در پیادهروی این مسیر شرکت کردند که اطلاعرسانیهای مربوط به آن در شبکههای اجتماعی دانشگاه انجام شد؛ یک اتوبوس به دانشجویان بینالملل، ۶ اتوبوس به دانشجویان ایرانی و ۸ اتوبوس دیگر به کارکنان و کارمندان دانشگاه و خانوادههایشان اختصاص یافت. چنین برنامههایی دائماً در دانشگاه جریان دارد. از دیگر فعالیتهای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در حوزه دانشی میتوان به تألیف پایاننامهها با موضوع مهدویت، تحلیف اعضای هیئت علمی در دو سال اخیر و برگزاری شورای مشورتی دانشجویان و استادان و استفاده از دیدگاههای آنها در طرحهای گوناگون اشاره کرد که همه اینها نشان از زندهبودن دانشگاه آزاد دارد. همدلی و همکاری بسیار خوبی میان ریاست و مدیریت دانشگاه با دیگر بخشها وجود دارد و نتیجه آن اقدامات بسیار خوب و مفیدی است که شاهد آنها هستیم.
در بخش پایانی نشست، نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به اجرای طرح نشاط در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: باید دانشجویان را به سمت انجام کارها سوق داد. اگر دانشجویان را برای درس تاریخ تمدنها به تخت فولاد بردیم و به حال خود رها کردیم، در آن فضا که گنجینهای تمامعیار است، گشتی میزنند و سپس بدون اینکه تأمل خاصی کرده باشند، از آنجا خارج میشوند. کسی که سر کلاس تاریخ تمدن میخواند، بیشتر در این زمینه اطلاعات دارد یا کسی که در تخت فولاد با زندگینامه افراد مؤثر و مشهور این شهر آشنا شده باشد؟ سپس از خود میپرسد که مسئولیت او در این دنیا چیست.
وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان اصفهانی ما مسجد شیخ لطفالله را ندیدهاند، اگر هم دیده باشند، فقط ظاهر آن را تماشا کردهاند. ما در درس اندیشه اسلامی ۱ و ۲ از سیر و سلوک عارفانه سخن میگوییم؛ ولی آیا کسی درباره فضای سیر و سلوک این مسجد برای جوانان این شهر سخن گفته است؟ وقتی اطلاعات بدیهی شهر را به جوانان آن منتقل نکنیم، فکر میکنند هر آنچه در تلفن همراهشان وجود دارد، درست است. هنر ما در آموزش نباید برگزاری کلاس درس باشد؛ این روشها باید متحول شود. تغییر یعنی دردسر و دانشجویان و استادان ما از این دردسر فراری هستند؛ در نتیجه کمی اجبار هم باید چاشنی کار باشد تا بتوان نتیجهای حاصل کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اصفهان بیان کرد: طرح نشاط یعنی تغییر حال و هوای آموزش؛ در نتیجه دانشجویان در واحدهای درسی تخصصی و عمومی باید از فضای کلاس خارج شوند و در محیط واقعی شهر مطالب را آموزش ببینند. دانشجویان عمران باید درس سازهها را در کارگاه بتونریزی مترو بیاموزند تا در عمل آموزش ببینند و درس را جدیتر بگیرند. در نظرسنجیای که انجام شد، حدود ۷۰ درصد از ۲۳ هزار دانشجوی ما از کلیت طرح نشاط راضی بودند. هفت نفر از دانشجویان رشته معماری این دانشگاه که اصلاً با تخت فولاد آشنا نبودند، در جایگاه راویان تخت فولاد، به این مجموعه جذب شدند یا درس روانشناسی اعتیاد باید در مرکز اعتیاد نیروی انتظامی برگزار شود. ما به شدت نیازمند آزمایشگاه در عرصه علوم انسانی هستیم.
وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که باید به آن عادت کنیم، تغییر شیوه آموزش است، توضیح داد: شیوه آموزشی که امروزه متداول است، خواه ناخواه در سه یا چهار سال آینده تغییر خواهد کرد و چه بهتر که ما در این زمینه پیشگام باشیم، در غیر این صورت ما که متولیان آموزش هستیم، دیگر به کار آموزشدادن نخواهیم آمد و میدان در دست رقیبانی مثل فضای مجازی خواهد افتاد که متولی آموزش نیستند؛ ولی این کار را انجام میدهند و نظم سیستم بههم میریزد.
نجفی گفت: در زمینه آموزش در سطح کشور باید بسیار زود دست به کار شویم؛ زیرا به وضعیتی شبیه رسانه ملی دچار میشویم که دیگر در سطح کشور متولی رسانه نیست؛ افکار عمومی را رسانههای کشور مدیریت نمیکنند و این یک واقعیت است. در خصوص آموزش نیز باید از بروز این مشکل هرچه زودتر پیشگیری کنیم؛ اگر متولی آموزش بودن را از دست بدهیم، در آینده نزدیک رقیبان ما چیزی را به جوانان آموزش میدهند که خودشان دلشان میخواهد و اصلاً هم نیاز روز جامعه ایرانی نیست؛ این آموزش برای آبادکردن کشورهای دیگر مفید خواهد بود و این آسیبی بسیار شدید است.
یادآور میشود در پایان این نشست، تفاهمنامه همکاری میان جهاددانشگاهی واحد اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به امضای رؤسای این دو مجموعه رسید.
زهراسادات مرتضوی
انتهای پیام