کد خبر: 4284251
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۵
مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری اصفهان مطرح کرد

ادبیات پایداری برای کودک و نوجوان؛ نیازمند بازتعریف مخاطب و معنا

سعید معتمدی گفت: تولیدات ادبی دفاع مقدس به‌دلیل پیوند عمیقی که با مفهوم هویت دارد، باید در سبد مصرف کودکان و نوجوانان قرار گیرد، به شرطی که جایگاه مخاطب و معنا در این زمینه مشخص شده باشد.

ادبیات دفاع مقدسسعید معتمدی، مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان اصفهان به‌مناسبت سوم خرداد که در تقویم ملی ایران به نام روز مقاومت، ایثار و پیروزی به ثبت رسیده است، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص بازنمایی دفاع مقدس در ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: ابتدا باید جایگاه مخاطب و معنا را در این خصوص مشخص کنیم. گاه مقصود ما انتقال مفاهیمی همچون مقاومت و ایثار و گاه مقصود، انتقال ماجراها و اتفاقات تاریخی به شکل داستان و درام یا خاطره و ناداستان است؛ پس مخاطب و معنا از یکدیگر متمایز هستند و به همین نسبت، رده سنی مورد نظر ما، یعنی کودک و نوجوان هم به‌گونه‌ای‌ است که دقت نظر و توجه بیشتری می‌طلبد.

وی ادامه داد: قرار نیست در سنین کودکی اتفاقی مانند شهادت را با ذکر جزئیات و محور اصلی متن برای کودکان توضیح دهیم؛ اما بیان ایثار، همدلی، با هم بودن، دفاع از حق و... اهمیت دارد. در دوران نوجوانی نیز از آنجا که موضوع هویت، هویت‌خواهی و شناخت خود مطرح می‌شود، زمان درستی برای پرداختن به وطن و اهمیت آن، ازخودگذشتگی، از جان گذشتن و... است؛ پس ابتدا باید حواسمان باشد که هر گروه سنی اقتضائات خود را می‌طلبد. در نوجوانی و به‌دلیل شرایط سنی، امکان انتقال مفاهیم پیچیده‌تری در مقایسه با کودکی وجود دارد.

مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان اصفهان ضمن اشاره به اهمیت چگونه‌گفتن و چه‌گفتن تصریح کرد: قهرمان ملی مقوله‌ای‌ است که هر کس به نوبه خود در هر سنی باید آن‌ را بشناسد و با آن ارتباط برقرار کند. زبان اثر نیز حتماً باید زبان هنر باشد، به این معنا که نویسنده فارغ از موضوع، زبان هنر را برای نوشتن استخدام کند و ویژگی‌های مخاطب را در نظر بگیرد. در سطح زبانی، واژه‌گزینی و پیچیدگی‌های زبانی نیز باید برای مخاطب کودک و نوجوان دقت نظر داشته باشیم. 

وی افزود: در خصوص انتقال خاطرات، زندگی‌نامه، ناداستان و روایت سرداران، رزمندگان و شهدای دفاع مقدس شرایط فرق می‌کند. قطعاً برای چنین قالب‌هایی باید شرایط سنی مخاطب را مدنظر قرار دهیم که در نتیجه، عمق ورود به جزئیات به‌ویژه در آثار کودک و نوجوان متفاوت می‌شود و نوع روایت‌ها برای این رده سنی باید جذاب‌تر باشد. 

معتمدی بیان کرد: تعدد متولیان و افرادی را که به ادبیات دفاع مقدس می‌پردازند، به نوعی می‌توان نقطه قوت برشمرد و نباید از آن ممانعت کرد؛ اما تعدد سلیقه و نگاه بعضاً کاهش کیفیت را به دنبال دارد که باید از آن جلوگیری شود؛ بنابراین ضروری‌ست که فرای بررسی محتوایی، بررسی فنی، ادبی و هنری نیز درباره آثار انجام شود و افراد متخصص به آن بپردازند. قطعاً تولیدات ادبی دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان حائز اهمیت است و باید در سبد مصرف آن‌ها قرار داشته باشد؛ زیرا این مفاهیم پیوند عمیقی با مفهوم هویت دارد.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha