کد خبر: 4298178
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۹

رسالت جهاددانشگاهی فعالیت فرهنگی با سمت‌وسوی دانشجویی است

سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان رسالت اصلی جهاددانشگاهی را فعالیت فرهنگی با سمت‌وسوی دانشجویی بیان کرد و گفت: فلسفه حضور این نهاد در مراکز علمی مانند دانشگاه‌ها، برقراری ارتباط مستمر و گسترده با دانشجویان به‌واسطه سازمان دانشجویان است.

نشست خبری رؤسای جهاددانشگاهی واحدهای اصفهان و صنعتیبه گزارش ایکنا از اصفهان، نشست خبری رؤسای جهاددانشگاهی واحدهای اصفهان و صنعتی به‌مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی، صبح امروز، 13 مردادماه در جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، غلامرضا کرباسی، سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان اظهار کرد: جهاددانشگاهی سه رسالت اصلی در زمینه فرهنگی، علمی پژوهشی و آموزشی برعهده دارد. در عرصه فرهنگی، دو خبرگزاری تأثیرگذار ایسنا و ایکنا وابسته به این نهاد، در حال فعالیت هستند. ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران با شعار «اخلاق، امید و آگاهی» پل ارتباطی میان مسئولان و مردم است و ایکنا، خبرگزاری بین‌المللی قرآن در زمینه فرهنگی و قرآنی به 15 زبان زنده دنیا فعالیت می‌کند.

وی افزود: مرکز افکارسنجی یا ایسپا وظیفه نیازسنجی، افکارسنجی و تحقیق در عرصه کسب‌وکارها را برعهده دارد. انتشارات جهاددانشگاهی نیز از جمله قدیمی‌ترین نشرهایی‌ست که در دهه 60 آغاز به کار کرد. سازمان دانشجویان این نهاد، محلی برای حضور دانشجویان خلاق و برگزاری رویدادهای دانشجویی برای فراگیری عملی این افراد است. در طول یک سال گذشته، پنجمین جشنواره دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد و این سازمان رتبه سوم را در میان شعب سازمان دانشجویان در کل کشور به خود اختصاص داد. در این راستا، مسیر توسعه و پیشرفت برای خدمت به مردم را در دستور کار داریم.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان در خصوص رسالت علمی پژوهشی این واحد تصریح کرد: گروه‌های مطالعاتی اجتماعی فرهنگی، گردشگری و کالبدی در معاونت پژوهشی واحد اصفهان در حال فعالیت هستند. اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق نیز سال گذشته مجوز فعالیت خود را دریافت کرد و اکنون پیشگام نوآوری و توسعه پایدار در صنعت گردشگری محسوب می‌شود؛ آخرین پروژه فعال در این عرصه، تسهیل‌گری بازآفرینی اقتصادی بناهای تاریخی شهر با کارفرمایی سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان است.

وی گفت: از دیگر دستاوردهای جهاددانشگاهی واحد اصفهان، انتشار فصلنامه علمی «پژوهش‌های فضا و مکان در شهر» است که در ارزیابی وزارت علوم، رتبه «ج» را به خود اختصاص داد و در زمره مجلات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام قرار گرفت تا نشان ISC را به خود اختصاص دهد؛ همچنین آزمایشگاه تشخیص طبی واحد اصفهان با شعار «سلامتی برای همه» در حال عرضه خدمات با 60 درصد تعرفه کمتر نسبت به مراکز خصوصی شهر است و عموم شهروندان می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

کرباسی بیان کرد: مرکز مراقبت‌ها و خدمات بالینی در منزل با شماره تلفن 36936 نیز در راستای سند جامع آمایش جمعیت استان، با مرجعیت جهاددانشگاهی و با توجه به روند سالمندی در کشور راه‌اندازی شده است. در عرصه رسالت آموزشی با شعار «ایجاد جریان دانایی و توانایی» نیز در حال عرضه خدمات هستیم، به‌طوری که شش مرکز آموزشی واحد اصفهان به‌صورت حضوری و برخط برای گروه‌های سنی کودک تا بزرگسال در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی زبان انگلیسی و غیرانگلیسی، مهارت‌های علوم پزشکی، علوم تربیتی، بازار کار و هنر در آموزشگاه‌های جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: تلاش کردیم تا مراکز آموزشی تخصصی و دپارتمان‌های حقوق، هنر، فناوری نوین و تحول دیجیتال را راه‌اندازی کنیم. اهداف و رویکردهایی که در معاونت آموزش و کارآفرینی دنبال می‌شود، ارتقای کیفیت، ارتقای دسترسی و ارتقای عدالت در آموزش و استمرار آن را به‌ دنبال دارد.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا در خصوص برنامه‌های فرهنگی و نقش جهاددانشگاهی در تربیت نسل آینده و دانشجویان تصریح کرد: رسالت اصلی جهاددانشگاهی، فعالیت در عرصه فرهنگ با سمت‌وسویی دانشجویی است؛ بنابراین فلسفه حضور این نهاد در مراکز علمی مانند دانشگاه‌ها، برقراری ارتباط مستمر و گسترده با دانشجویان به‌واسطه سازمان دانشجویان محسوب می‌شود تا بتوانیم آنان را از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استعدادیابی و در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و کسب‌وکارها بالنده کنیم. در همین راستا جلساتی با رئیس دانشگاه اصفهان داشتیم و قصد داریم با همکاری این مجموعه، حضور خود را در این فضا پررنگ‌تر کنیم.

آب و کشاورزی؛ اساس طرح‌های پژوهشی صنعتی اصفهان

در ادامه ابوذر پورمدنی، رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ضمن تبریک چهل‌وپنجمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و روز خبرنگار و تسلیت ایام اربعین حسینی(ع) اظهار کرد: این واحد در چهار عرصه پژوهش، آموزش، فرهنگی و تجاری‌سازی در حال فعالیت است. معاونت پژوهشی با توجه به مشکلات کشور و چالش‌های استان اصفهان، چهار محور اکتشاف منابع آب، اکتشاف و فراوری مواد معدنی، امنیت غذایی پایدار و کشاورزی دقیق و هوشمند را بنیان کار خود قرار داده است.

وی افزود: سال‌های زیادی‌ست که جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در عرصه اکتشاف منابع آب‌های زیرزمینی و به‌ویژه در طول چند سال اخیر، در حال فعالیت در عرصه منابع آب ژرف است. این طرح فناورانه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در مناطقی از کشور در حال پیاده‌سازی است. در عرصه امنیت غذایی پایدار، گروه پژوهشی مدیریت و فراوری ضایعات و پسماند کشاورزی و صنایع غذایی در حال انجام پژوهش‌هایی است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تصریح کرد: در تولید محصولات کشاورزی، نهاده‌هایی مانند آب، سم و... استفاده می‌شود، به‌طوری که حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مصرف آب کشور به حوزه کشاورزی مربوط می‌شود و فقط  حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از مصرف آب کشور به مصارف خانگی یا صنایع اختصاص دارد؛ بنابراین 85 تا 90 درصد مشکلات فعلی حوزه آب به کشاورزی مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی این است که استفاده از همه این نهاده‌ها به ایجاد ضایعات کشاورزی منجر می‌شود، ادامه داد: میزان ضایعات کشاورزی در سطح کشور بسیار بالاست؛ ولی حدود ۳۰ درصد محصولات کشاورزی، ضایعات است. از جمله برنامه‌های ما کاهش این عدد به حدود ۱۵ درصد است. اولین گام برای این برنامه، تولیدنکردن ضایعات کشاورزی و گام دوم تبدیل ضایعات به ارزش افزوده است.

پورمدنی به دو نمونه از طرح‌های پژوهشی واحد صنعتی اصفهان که به مرحله تجاری‌سازی رسیده است، اشاره کرد و گفت: در مناطق فریدن، فریدون‌شهر و...، مقدار فراوانی سیب‌زمینی‌ کاشته می‌شود؛ ولی متأسفانه محصولی که به دست می‌آید، سیب‌زمینی‌های ضایعاتی یا درجه دو و سه است. ما در جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان موفق شدیم با استفاده از طرح‌های فناورانه، از این ضایعات کشاورزی برای تولید نشاسته اصلاح‌شده استفاده کنیم که محصولی وارداتی‌ست و برای خرید آن ارز بسیاری از کشور خارج می‌شود.

وی تبدیل خرما‌های درجه دو و سه به شربت فروکتوز و یا محصولات دیگر را نمونه دوم طرح‌های پژوهشی در مرحله تجاری‌سازی معرفی کرد و افزود: کاهش میزان ضایعات کشاورزی از ۳۰ به ۱۵ درصد، همت و تلاش گروه پژوهشی مدیریت و فراوری ضایعات و پسماند کشاورزی و صنایع غذایی و همه بازیگران این عرصه را می‌طلبد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان اضافه کرد: اولین رویداد ملی مدیریت پسماند و ضایعات کشاورزی نیز با عنوان اختصاری «مفکا» در تاریخ 9 مهرماه سال جاری با همکاری جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، اتاق بازرگانی و سازمان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، محیط زیست، مرکز تحقیقات کشاورزی و... برگزار خواهد شد.

استفاده بهینه از منابع محدود

وی در توضیح محور کشاورزی دقیق و هوشمند تصریح کرد: این محور نیز در راستای استفاده بهینه از منابع محدودی که در اختیار داریم، عملیاتی شده است. آخرین طرح پژوهشی، طراحی سامانه مدیریت هوشمند آب است که با همکاری بنیاد نخبگان اصفهان آغاز شد و اکنون به مرحله تجاری‌سازی رسیده است. این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی کمک می‌کند؛ البته عرصه آزمایشگاه و پایلوت این پروژه انجام شده و اکنون در حال ورود به مزرعه است.

پورمدنی محور چهارم در زمینه پژوهشی را اکتشاف و فراوری مواد معدنی بیان کرد و ادامه داد: استان اصفهان واقع در مرکز کشور، معادن بسیاری دارد. یکی از مشکلات موجود، خام‌فروشی این مواد است که علاوه بر عرصه نفت، در عرصه معادن نیز وجود دارد. براساس برنامه‌های این عرصه، باید از خام‌فروشی جلوگیری شود و با فراوری مواد معدنی، ارزش افزوده شکل بگیرد که طرح‌های متعددی برای رسیدن به این هدف در حال اجراست.

وی اظهار کرد: تولید محصولات شیمیایی و پلیمری، مدیریت بهره‌وری، چرخه بهره‌وری، جانشین‌پروری، برنامه‌ریزی استراتژیک و... از جمله برنامه‌هایی است که به‌طور معمول اجرا می‌شود. در عرصه آموزش، علاوه بر 9 مرکز آموزشی که به آموزش‌های عمومی مانند کامپیوتر، زبان‌های خارجی و... می‌پردازند، قصد داریم دپارتمان‌های تخصصی را نیز فعال کنیم که علاوه بر آموزش‌های عمومی، آموزش‌های تخصصی و فوق تخصصی، مانند دپارتمان فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، آموزش‌های سازمانی، کارآفرینی و کسب‌وکار را نیز در دستور کار داشته باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تصریح کرد: همه این اقدامات برای نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی در عرصه افزایش اشتغال است. در عرصه آموزش بلندمدت نیز مؤسسه آموزشی غیرانتفاعی در جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان فعالیت می‌کند که دارای 47 کدرشته است و دانشجویانی را برای تحصیل می‌پذیرد. محور کار این مؤسسه، فعالیت در نسل سوم دانشگاه‌هاست که همان دانشگاه کارآفرین و آموزش‌های مهارتی است.

وی ادامه داد: برای نمونه طرح هدایت شغلی یا تکمیل تحصیلات را اجرا می‌کنیم؛ به این ترتیب که پرونده‌ای شغلی برای دانشجوی واردشده به دانشگاه گشوده می‌شود تا بتواند نتایج تست‌های روانشناسی یا شخصیتی را تجمیع و از آن‌ها استفاده کند؛ همچنین دانشجویان می‌توانند از آموزش‌ مهارت‌های شغلی که در دانشگاه آموزش داده نمی‌شود، بهره ببرند و در پایان دوران تحصیل خود نیز آماده ورود به بازار کار باشند.

پورمدنی درباره عرصه فرهنگی که یکی از محورهای اصلی فعالیت جهاددانشگاهی است، گفت: حضور فعال دانشجو در فعالیت‌های اجتماعی، محور اصلی معاونت فرهنگی است. هسته‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در این معاونت داریم و سعی می‌کنیم برای پیشبرد آن‌ها از دانشجویان بهره ببریم؛ به این ترتیب دانشجویان در فعالیت‌های این معاونت مشارکت دارند و کانون‌های دانشجویی به این روند کمک می‌کنند.

وی افزود: چهار کانون، از جمله کانون مناظره و گفت‌وگو، سلامت، محیط‌زیست و اجتماعی با محوریت کارآفرینی در معاونت فرهنگی در حال فعالیت هستند. یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، کانون مناظره و گفت‌وگوست که به‌منظور ایجاد فرهنگ گفت‌وگو در میان دانشجویان فعالیت می‌کند. موضوع دیگر، تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی در جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان است که از جمله وظایف معاونت فرهنگی، فروش و بهره‌برداری عملی از این یافته‌هاست.

رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان تأکید کرد: مرکزی به نام نوآوری و شتابدهی با عنوان اختصاری «منش» در این واحد داریم که هدف آن حمایت از ایده‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان است و برگزاری رویدادها، سمینارها و استارتاپ‌ها با محوریت فعالیت‌های پژوهشی و کارآفرینی، اساس فعالیت آن را تشکیل می‌دهد. شرکتی به نام «نامدار فناوران ج» در این بخش در حال فعالیت است و وظیفه دارد محصولاتی را که در معاونت پژوهشی به مرحله تجاری‌سازی رسیده است، وارد شرکت‌ها کند تا بتوانند امور بازار را به‌طور حرفه‌ای‌تری انجام دهند.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha