کد خبر: 4305618
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۴
در جمع اصحاب رسانه مطرح شد

رویداد «رشدآوند» فرصتی برای تحول‌آفرینی در آموزش و پرورش است

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اصفهان با اشاره به برگزاری دومین رویداد ملی رشدآوند که به ایده‌پردازی در عرصه تعلیم و تربیت اختصاص دارد، گفت: ایده‌های ارسالی به این رویداد می‌تواند زمینه تحول در آموزش و پرورش را فراهم کند.

اکبر پناهی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، نشست خبری «دومین رویداد ملی رشدآوند؛ ایده‌پردازی در حوزه تعلیم و تربیت و یادگیری اثربخش» امروز، ۲۶ شهریورماه با مشارکت دانشگاه فرهنگیان، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و اداره‌کل آموزش و پرورش استان در دانشگاه فرهنگیان اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اکبر پناهی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از قوی‌ترین اسناد بالادستی این وزارتخانه است. رهبر معظم انقلاب تقریباً در تمامی این سال‌ها که این سند تصویب شده، نسبت به وظایف مسئولان این وزارتخانه در این خصوص تأکید داشته‌اند.

وی افزود: وزارت آموزش‌ و پرورش همه تلاش خود را برای اجرایی‌‌کردن این سند به‌کار گرفته است؛ ولی متأسفانه توفیق چندانی برای دستیابی به اهداف این سند حاصل نشده و فاصله زیادی تا شرایط مطلوب داریم. براساس پژوهش‌هایی که در این زمینه صورت گرفت، یکی از اصلی‌ترین دلایل شرایط موجود این است که وظایف ذاتی دیگر دستگاه‌ها از جمله محیط‌زیست، ورزش و جوانان و... را به‌‌مثابه اهداف سند بیان کرده‌ایم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: با بیان این وظایف، حضور خود دستگاه‌ها نیز الزامی‌ست، در حالی که حضور و فعالیت دستگاه‌ها لحاظ نشده و آموزش و پرورش با آموزگاران و دانش‌آموزان در برابر اهدافی که متولیان آن در دستگاه‌های دیگر هستند، تنها مانده‌ است؛ برای نمونه، چرخش‌های تحول‌آفرین و ساحت‌های شش‌گانه، دو کلیدواژه سند تحول بنیادین هستند.

وی برای نمونه‌ به ساحت زیستی و بدنی، به‌عنوان یکی از شش ساحت‌ سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: در این ساحت، آموزگار باید سلامت جسم و روح دانش‌آموزان کلاس خود را با حداقل امکانات تأمین کند؛ همچنین حفظ محیط‌ زیست را در وجود آنان نهادینه کند، در حالی که متولی امر سلامت جسم در کشور ما، وزارت بهداشت و وزارت ورزش‌ و جوانان هستند.

پناهی اضافه کرد: آیا آسیب‌دیدگی دندان دانش‌آموز را آموزگار باید تشخیص دهد؟ کم‌بینایی و کم‌شنوایی دانش‌آموز در طول دوران تحصیل را چه کسی باید بررسی کند؟ جای وزارت بهداشت در آموزش و پرورش کجاست؟ همه مزایا، حقوق، پاداش و... که به کارکنان وزارت بهداشت تعلق گرفته، در قبال انجام مسئولیت‌های مرتبط با دانش‌آموزان نیز هست؛ ولی یک مربی بهداشت را در چند مدرسه برای انجام تمامی اموری که به عهده وزارت بهداشت است، در نظر گرفته‌ایم.

وی تأکید کرد: سازمان محیط زیست متولی فرهنگ‌سازی، اشاعه توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر، آموزش تفکیک‌ زباله‌ها و... است؛ اما در هیچ فعالیتی با آموزش و پرورش همکاری ندارد تا وظیفه ذاتی خود را در برابر دانش‌آموزان کشور انجام دهد. در دیگر ساحت‌ها شامل اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه‌ای، سیاسی و اجتماعی، زیبایی‌شناسی و هنری و علم و فناوری نیز وضعیت همین است.

راهکار تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با بزرگان این شهر، دریافتم که ما در اطلاع‌رسانی این ساحت‌ها به مسئولان کشوری نیز کم‌کاری کرده‌ایم. ای کاش در مرکز استان و شورای آموزش‌ و پرورش، شش کارگروه‌ حول شش ساحت سند تحول تشکیل می‌شد تا با مسئولان نهادها و سازمان‌های مرتبط با اهداف ساحت‌ها برای پیاده‌سازی آن‌ها چاره‌اندیشی و نتیجه آن را در صحن علنی شورا ارائه می‌کردند تا وظایف همه دستگاه‌ها به آنان اعلام می‌شد؛ فقط با این روش می‌توان سند تحول را پیاده‌سازی کرد.

وی گفت: همه دستگاه‌ها باید پای کار سند تحول آموزش و پرورش بیایند. از دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان تشکر می‌کنم که یکی از معدود نهادهایی‌ست که به کمک آموزش و پرورش آمد؛ به این ترتیب که جشنواره‌ای با عنوان «رویداد ملی رشدآوند» برگزار کرد و هم‌اکنون در تکاپو برای برگزاری دومین دوره این جشنواره است. همه فعالان عرصه تعلیم و تربیت که ایده‌ای برای افزایش کیفیت تدریس، روش‌های تدریس، الگوهای تدریس و... دارند، می‌توانند آن را برای این جشنواره ارسال کنند.

پناهی افزود: در حال حاضر، حدود  ۹۰۰ ایده به این جشنواره ارسال شده که ۷۰۰ مورد آن تأیید و جوایزی نیز برای نفرات برتر در نظر گرفته‌ شده است، به‌طوری که به برترین ایده‌ها از پنج تا ۲۰ میلیون تومان اعطا خواهد شد. ایده‌های دریافتی، داوری و نتایج آن در همایش بزرگداشت ۱۰۱ شهید دانشجومعلم استان اصفهان در آذرماه سال جاری، همراه با اعطای جوایز اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون برای محور الگوهای تدریس ۴۴۹ ایده، محور فناوری، هوش مصنوعی و یادگیری اثربخش ۷۰ ایده، محور سیستم‌های ارزشیابی ۱۷ ایده، محور خانواده و یادگیری اثربخش ۲۸ ایده و محور تعلیم و تربیت ۴۰ ایده ارسال  شده است. ایده‌های برتر در شبکه‌های مجازی و سامانه‌هایی که در اختیار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان قرار دارد، به‌صورت رایگان به اشتراک گذاشته می‌شود تا کسانی که تمایل دارند، از آن‌ها در تغییر شیوه آموزشی خود بهره‌ ببرند.

به گفته سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، این ایده‌ها یکی از زمینه‌های تحول‌آفرینی در آموزش و پرورش را ایجاد می‌کند. ایده‌ها بسیار ارزشمند هستند؛ زیرا گام اول هر اخلاق و ابداع تازه‌ای، ایده‌پردازی‌ست. گاهی ایده‌ها می‌توانند درآمد افراد یا مؤسسات را میلیاردها تومان افزایش دهند. یکی از آسیب‌های جشنواره‌های خوارزمی و جابر که باعث دافعه دانش‌آموزان برای شرکت در آن‌ها می‌شود، سرقت ایده‌های بکر آن‌هاست.

وی گفت: برای اینکه ۲۰۰ نفری که ایده‌هایشان تأیید نشده است، بتوانند کار خود را به ثمر برسانند و از سوی دیگر، دانشجویان ورودی جدید نیز بتوانند در جشنواره رشدآوند شرکت کنند، آخرین مهلت ارسال آثار برای دومین رویداد ملی رشدآوند را که پایان شهریورماه جاری بود، یک ماه دیگر تمدید می‌کنیم. هیچ ایده‌ای در این رویداد مردود شمرده نمی‌شود؛ شاید بعضی از آن‌ها در حال حاضر قابل اجرا نباشند، ولی می‌توانند زمینه شکل‌گیری ایده‌های بعدی را فراهم کنند.

پناهی ایده‌های ارسالی به رویداد را بذرهای ارزش‌آفرین و ایده‌پردازی را محرک خلاقیت، ابتکار و نوآوری در میان افراد دانست و توضیح داد: ایده‌ها باید به اندازه‌ای جذاب باشند که دیگران بتوانند به‌خوبی از آن‌ها استفاده کنند. بسیاری از افراد خلاق با ارائه ایده‌های خلاقانه خود می‌توانند گامی برای حل چالش‌های پیش روی کشور بردارند. حل بسیاری از این چالش‌ها به این ایده‌ها وابسته است. نگاه داوران این رویداد بسیار تخصصی‌ست و می‌تواند متفاوت از نظر خالق ایده باشد؛ چراکه برخی افراد ایده خود را کم‌اهمیت می‌شمارند، در حالی شاید راهگشا باشد.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha