مردم سوئد از برپایی مسابقات قرآن متعجب بودند/ طی مسافت 3 ساعته برای شرکت در جلسه قرآنی
کد خبر: 3596064
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

مردم سوئد از برپایی مسابقات قرآن متعجب بودند/ طی مسافت 3 ساعته برای شرکت در جلسه قرآنی

کانون خبرنگاران نبأ: رحمت الله بیات گفت: در اوایل مردم عادی سوئد تا واژه مسابقات قرآن را می‌شنیدند برایشان عجیب بود که برای قرآن هم مسابقه برگزار می‌شود، ولی الحمد الله سال به سال به فهم قرآنی مردم اضافه شده است و آشنایی و توقع مردم نسبت به قاریان نیز افزایش پیدا کرد.

رحمت الله بیات، قاری ایرانی که در سی و چهارمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن این بار نماینده کشور سوئد بود در رابطه با دلیل مهاجرتش به سوئد در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ بیان کرد: به نیت ادامه تحصیل به سوئد رفتم و همان‌جا مشغول کار شدم و به سبب ازدواجم در سوئد دیگر پا بند این کشور شدم. البته پدر من برای کشور افغانستان است ولی زادگاه من ایران است و کشوری را که در آن به ‌دنیا آمده‌ام را دوست دارم و به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم. اگرچه کشور سوئد نیز لطف‌های بسیاری به مهاجرین به ویژه مسلمانان در اروپا داشته و این حقوقی که در اختیار مسلمانان قرار می‌دهد در مقایسه با دیگر کشورها از جمله فرانسه ستودنی است.

وی ادامه داد: از 11 سالگی تلاوت قرآن را شروع کردم و در مسابقات بسیاری شرکت کردم و عناوین مختلف نیز کسب کردم که آخرین عنوانم در 5 سال پیش نفر اول مسابقات قرآن کریم در اروپا بود و اکنون نیز برای دومین بار در مسابقات بین‌المللی شرکت کرده‌ام.

اساتیدتان در زمینه قرائت چه کسانی بودند؟

این قاری قرآن بیان کرد: اساتید زیادی در شکل گیری تلاوت حقیر نقش داشتند استاد موسوی درچه‌ای در تهران، حاج احمد ابوالقاسمی، موسوی بلده و دیگر اساتید ایرانی که توصیه بیشترشان این بود که بتوانیم از قرائت قاریان مصری استفاده کنیم که در ابتدا نوارهایی از اساتید را به ما می‌دادند که بایست حفظ می‌کردیم اما بعدها با استفاده ار نکات ریز و دقیق لحنی سعی کردیم تلفیقی از این سبک‌ها را با هم داشته باشیم.

فعالیت شما در عرصه قرآن در کشور سوئد به چه شکلی است؟

وی ادامه داد: در حال حاضر مسئول دارالقرآن مرکز اسلامی امام علی(ع) بزرگ‌ترین اتحادیه شیعیان اسکاندیناوی هستم و به عنوان خادم قرآن مشغول فعالیت هستم که تا به حال تجربه برگزاری 4 دوره مسابقات اروپایی را داشتیم.

بیات تصریح کرد: در اوایل مردم عادی سوئد افرادی که سالیان سال در این منطقه زندگی می‌کردند تا واژه مسابقات قرآن را می‌شنیدند برایشان عجیب بود که برای قرآن هم مسابقه برگزار می‌شود، ولی الحمدلله سال به سال به فهم قرآنی مردم اضافه شده است و آشنایی و توقع مردم نسبت به قاریان نیز افزایش پیدا کرد که باعث کشف و جذب استعدادهای قرآنی در آن منطقه شد و به برکت مسابقات قرآن ما توانستیم افراد قرآنی که سالیان سال در سوئد زندگی می‌کردند ولی گمنام بودند را بشناسیم و از استعدادشان استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که استقبال از فعالیت‌های قرآنی در سوئد چگونه است؟ اظهار کرد: اگر از لحاظ وسعت جغرافیایی بررسی کنیم سوئد سومین کشور بزرگ اروپاست اما در عین بزرگی 11 میلیون بیشتر جمعیت ندارد و بسیاری از ساکنان آن در شهرستان‌ها هستند که ما با مشکل مسافت روبرو هستیم به‌طور مثال ما روزهای شنبه جلسه قرآنی را در دارالقرآن داریم که افرادی هستند برای شرکت در این جلسه سه ساعت راه را سپری می‌کنند و بعد از جلسه مجدد سه ساعت را برمی‌گردند.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل کلاس‌های قرآن را از طریق فضای مجازی برگزار می‌کنیم که این کلاس‌ها مختص به سوئد نیست بلکه از ترکیه، آسیای شرقی، ایران و برخی از کشورهای اروپایی در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

این قاری با ارزیابی سطح مسابقات قرآن ایران بیان کرد: ایران بعد از مصر مهد تلاوت قرآن کریم در دنیا است و قاریان آن گل سر سبد همه قاریان جهان هستند البته کشورهایی مانند افغانستان، تونس، عراق، لبنان رشد خوبی داشته‌اند و در این میادین شاهد پیشرفت چشم‌گیرشان هستیم ولی کشور ایران به برکت انقلاب اسلامی و رهبری بسیار هوشمندش و اهتمام ایشان بر روی مسائل قرآنی با هیچ کشور دیگری از لحاظ فنی قابل قیاس نیست.

بیات در رابطه با داوری ایران افزود: داوری که در ایران انجام می‌شود بسیار منصفانه است یکی از دوستان صمیمی ایرانی‌ام در مسابقات کویت شرکت کرده بود و مسائلی راجع به داوری آنجا بیان می‌کرد که متاسفانه دور از یک مجلس قرآنی بود. البته مسابقات دیگری نیز در کشور مالزی برگزار می‌شود که قدمتش چندین سال بیشتر از مسابقات ایران است که داوری آنجا هم از اعتبار بالایی برخوردار است و این دو کشور در زمینه قرآن بسیار عالی عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: ما هم سعی کردیم این عمل را در قاره اروپا اجرا کنیم که الحمدالله دو مرکز اسلامی در هامبورگ در کشور آلمان و مرکز امام علی(ع) در شهر استکهلم سوئد سعی کرده‌اند مسابقات قرآنی اروپا را سالیانه برگزار کنند که مورد استقبال و تشویق بسیاری واقع شده است.

قرآن مایه آرامش است

این قاری ایرانی با اشاره به آیه «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» عنوان کرد: قرآن همیشه مایه آرامش است و جزء ذکر خدا چیزی در قرآن وجود ندارد که این کتاب آسمانی را انسان در منزل، مسابقات و یا هرجای دیگری هم که بخواند به آرامش قلبی و روحی می‌رسد. البته فضای مسابقه فرق می‌کند که استرس حاکم مربوط به قرار گرفتن حفاظ یا قراء در جایگاه و رقابت است.

وی در پایان با اشاره به این که بودن با قرآن عبادت است به جوانان گفت: در یک جمله به جوانان عزیز عرض می‌کنم که اگر خداوند اندک آبرویی به حقیر و دیگر حفاظ و قراء داده فقط به برکت قرآن و کلام وحی بوده و از این طریق به هر نقطه‌ای که بخواهید می‌رسید و خداوند است که به هرکس که بخواهد عزت می‌دهد.

زینب رحیمی
captcha