مرتضی تیموری، رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در گفتوگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: در یک برآیند کلی، اهداف جهاددانشگاهی در حوزه پژوهشی نسبت به اهداف حوزه فرهنگی و آموزشی بیشتر و بهتر محقق شده و جهاددانشگاهی بهخصوص در سالهای اخیر در حوزه پژوهشی بسیار بهتر درخشیده است که نشان میدهد این نهاد میتواند مسئولیتها، مأموریتها و فعالیتهای وسیعتری را در این حوزه به عهده بگیرد و عملیاتی کند.
وی افزود: به نظر میرسد در دهه دوم و سوم تأسیس جهاددانشگاهی، دستیابی به اهداف فرهنگی بیشتر، شفافتر و سریعتر بوده است. راهاندازی خبرگزاریهای ایسنا و ایکنا، تشکیل سازمانهای فرهنگی مثل فعالیتهای قرآنی، امام و انقلاب، گردشگری و راهاندازی مرکز افکارسنجی(ایسپا) نشان میدهد که جهاددانشگاهی در دهههای گذشته، در دستیابی به اهداف فرهنگی موفقتر بوده و در دهه اخیر، در دستیابی به اهداف پژوهشی موفقتر عمل کرده است.
رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ادامه داد: در دهه ۷۰، زمانی که ظرفیت دانشگاهها محدود و تعداد متقاضیان تحصیلات تکمیلی زیاد بود، ورود جهاددانشگاهی به بحث آموزش عالی و آموزشهای کلاسیک در واقع کمک به نظام در حوزه آموزش عالی بود، ولی در حال حاضر که نسبت عرضه و تقاضا عکس شده و عرضه وفور پیدا کرده، نشان میدهد که جهاددانشگاهی به لحاظ سابقه، سرمایهگذاری و اشتغال نیروهای خود گریزی از فعالیتهای آموزشی ندارد، ولی از طرف دیگر، خلأ و مشکل آنچنانی نیز وجود ندارد که جهاددانشگاهی بخواهد این مسیر را ادامه دهد. بنابراین، متناسب با شرایط فعلی کشور در حوزه آموزش عالی، باید نوعی بازنگری صورت گیرد؛ آموزشهای عمومی، تخصصی، فنی و مهارتی نیز نیازمند بازنگری است، از این نظر که آموزش زبانهای خارجه و مهارتهای کار با کامپیوتر برای عموم افراد جامعه و کارکنان سازمانها ضرورت داشت، ولی اکنون که این آموزشها به مباحث اولیه تبدیل شده و دیگر آن عطش قبلی وجود ندارد، بیشتر باید بهدنبال شناسایی مشاغل جدید و حتی مشاغل آینده و طراحی و تدوین دورهها و پکیجهای آموزشی برای این نوع مشاغل باشیم، تا اینکه بخواهیم کارهایی را انجام دهیم که دیگران هم میتوانند انجام دهند.
بیشتر بخوانید:
تیموری تصریح کرد: جهاددانشگاهی به فرموده مقام معظم رهبری باید فعالیتهای گزین و وزین انجام دهد، یعنی مسائل و مشکلات کشور در حوزههای فرهنگی، پژوهشی و آموزشی را بشناسد و به آنها بپردازد. این کار نیاز به جسارت و ریسکپذیری خاصی دارد و خواه ناخواه باید انجام شود. اگر بخواهیم به مثابه یک سازمان و دستگاه سنتی درجا بزنیم، خواه ناخواه از حوزه فعالیتهایمان حذف میشویم. در واقع، پویایی و بالندگی جهاددانشگاهی به شناخت وضعیت کنونی و آینده کشور بوده و خطشکنیهایی مثل راهاندازی و تشکیل ایسنا، ایکنا، ایسپا و سازمانهای فرهنگی مختلف، این نهاد را سرپا نگه داشته است. سلولهای بنیادی رویان که جزئی تفکیکناپذیر از جهاددانشگاهی محسوب میشود، در سطح جهانی مطرح است و این تیزبینی مسئولان وقت و مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی را نشان میدهد. در واقع، ما به تفکر و جسارت امثال ایشان نیاز داریم تا بتوانیم پویایی و بالندگی خودمان را در ادامه مسیر و گام دوم انقلاب حفظ کنیم.
وی اضافه کرد: به نظر من، نوآوریهای جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی و ورود به مسائل جدید در این حوزه کاهش یافته است. البته بحث مناظرات دانشجویی، دفاع سه دقیقهای و کتاب سه دقیقهای از مباحث جدیدی محسوب میشود که در سالهای اخیر مطرح شده، ولی در مقایسه با نوآوریهای فرهنگی دهههای گذشته رشد خوبی نداشته است. البته در زمینه انتشارات بهتر از قبل عمل کردهایم و در خصوص مناظرات دانشجویی بهعنوان نمودی از کرسیهای آزاداندیشی نیز خوب عمل کردیم و اصلاً نهاد دیگری به اندازه جهاددانشگاهی به این موضوع نپرداخته، ولی انتظار ما از خودمان بالاتر است.
رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان بیان کرد: اکنون در حوزه پژوهشی، ۴۰ طرح فناورانه که هر کدام نیاز مهمی از کشور رفع میکند، در دست اجراست، ولی آیا ۴۰ طرح نوآورانه در حوزه فرهنگی داریم؟ و بودجهای که برای طرحهای پژوهشی صرف میکنیم، برابر آن برای حل مسائل فرهنگی کشور نیز صرف میشود یا خیر؟ البته با توجه به اینکه شعارهای سال در دهه اخیر جنبه اقتصادی داشته و به حوزه تولید و کسبوکار مربوط میشود، نشاندهنده این است که نیاز کشور در این زمینه زیاد است و مقام معظم رهبری نیز در آخرین دیدار خود با جهادگران، از جهاددانشگاهی خواستند که علم و دانش جدید تولید و به جهان عرضه کند. اینها نشان میدهد که انتظار از جهاددانشگاهی در حوزه پژوهشی زیاد است، ولی به هر حال، دانشگاه یک بستر فرهنگی و اجتماعی به شمار میرود که مدیران کشور از این بستر فارغالتحصیل میشوند. بنابراین، از جهاددانشگاهی انتظار میرود که از مباحث فرهنگی و اجتماعی، بهخصوص در حوزه دانشگاهی غفلت نکند و بازآفرینی در حوزه فرهنگی بیشتر احساس میشود.
وی تصریح کرد: در سطح ملی و در میان مدیران کشور، شناخت از جهاددانشگاهی بالنسبه خوب است. در رأس همه، مقام معظم رهبری هستند که عمیقاً جهاددانشگاهی را میشناسند و از صمیم قلب و بزرگوارانه، این نهاد را معرفی و تأیید میکنند و حتی اگر ایرادی وجود داشته باشد، بهصورت شفاف تذکر میدهند. آخرین تذکر ایشان نیز این بود که باید از چپرویها و راسترویهای مرسوم فاصله بگیریم. ایشان همچنین در دیدار با ۴۰ مبتکر و نخبه جهاددانشگاهی که چند ساعت به طول انجامید، در جریان پیشرفتهای پژوهشی جهاددانشگاهی قرار گرفتند و توصیههایی برای سازمانهای مرتبط با جهاددانشگاهی بیان کردند.
تیموری افزود: در میان رؤسای جمهور و رؤسای مجلس و بخشهای ستادی وزارتخانهها نیز شناخت بالنسبه خوبی از جهاددانشگاهی وجود دارد، ولی در سطح استانی، این شناخت کمتر است. بنابراین، رسانهها و روابطعمومیهای جهاددانشگاهی باید تلاش بیشتری برای معرفی توانمندیهای واحدهای استانی این نهاد انجام دهند. از طرف دیگر، خود واحدهای سازمانی نیز باید وزین عمل کنند و فعالیتهای مسئلهمحور انجام دهند. البته مجموعههای وزین جهاددانشگاهی در تهران مستقر هستند و مورد بازدید مسئولان قرار میگیرند، ولی در واحدهای استانی هم معرفی کمتری از فعالیتها صورت میگیرد و هم فعالیتهای شاخص محدودتری انجام میشود. اگر فعالیتها شاخص باشد، جهاددانشگاهی جایش را میان سازمانها و دستگاههای مختلف خود به خود باز میکند.
انتهای پیام