الفبای پیشگیری را بیاموزیم / راه مقابله با کرونا خودقرنطینگی است
کد خبر: 3885001
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

الفبای پیشگیری را بیاموزیم / راه مقابله با کرونا خودقرنطینگی است

نماینده مرم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولین گام پیشگیری از بیماری کرونا خودقرنطینگی است، تأکید کرد: باید در منزل بمانیم و سبک زندگی‌ را تغییر دهیم.

آرامش پوشالی ابتدای کار موجب گسترش بیمای کرونا شده استحیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، با بیان اینکه در شرایط اخیر، عده‌ای از متخصصین اعتقاد داشتند ترس از بیماری موجب استرس شده و استرس سطح ایمنی بدن افراد را کاهش داده و آنها را آسیب‌پذیرتر می‌کند، اظهار کرد: این رویکرد، نوعی آرامش پوشالی برای مردم ایجاد کرد و باعث شد که مردم به قدر کافی احتیاط نکنند و امروز می‌بینیم که بیماری در حال توسعه است.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم هنوز این ویروس را جدی نگرفته‌اند، در حالی که برای مردم فهیم ایران زیبنده نیست که بیماری این‌گونه انتشار پیدا کند، آن هم به خاطر اینکه ما الفبای پیشگیری از آن را رعایت نکرده‌ایم.

تغییر سبک زندگی

نماینده مرم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولین گام پیشگیری از بیماری کرونا خودقرنطینگی است، افزود: باید در منزل بمانیم و سبک زندگی‌ را تغییر دهیم و کارهایی مانند خرید کردن یا کارهای اداری و بانکی را به حداقل برسانیم و تا جایی که می‌توانیم آنها را اینترنتی انجام دهیم. 

عابدی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که به دلیل بالا بودن حجم ویروس، استفاده از ماسک می‌تواند از ورد ویروس به بدن جلوگیری کند، حال اگر ماسک در داروخانه‌ها هم پیدا نمی‌شود، بهتر است خودمان در خانه یک ماسک پارچه‌ای تهیه کنیم و هر روز آن را مورد شستشو قرار دهیم.

وی با اشاره به وظایف دولت گفت: دولت باید تسهیلات لازم را فراهم، ورودی‌های شهرها را کنترل کند و جلوی مسافرت‌های بی‌مورد را بگیرد، زیرا همواره افرادی هستند که به توصیه‌های قانونی توجهی نمی‌کنند و باید با آنها برخورد شود. مراکز تجمع مانند مراسم‌ عروسی یا عزاداری نیز باید تعطیل شود، در ضمن مردم توجه داشته باشند که برای هر کار ساده‌ای به بیمارستان مراجعه نکنند، چراکه بیمارستان محل شیوع این بیماری است.

حفاظت از کادر درمان

عابدی تصریح کرد: جدی تلقی نکردن این بیماری هم از سمت مسئولان و هم از سمت مردم باعث شده است که در مهار این بیماری موفق نباشیم. به اعتقاد من بهترین راه حل قرنطینه است، اما عملی نیست. دولت باید راهی بینابین این دو را پیش گرفته و رفت و آمد و ترددها را محدود کند. در حال حاضر نیز مردم باید مانند شهروندان ووهان چین، خودقرنطینگی را سرلوحه کارهایشان قرار دهند.

وی اضافه کرد: کشور به هیچ عنوان آماده مقابله با ویروس کرونا نبوده است، ما اولین امکانات مدیریت این بیماری مانند شبکه توزیع مناسب در سازمان غذا و دارو را نداشتیم که مواد مورد نیاز مردم را از طریق مراکز پخش رصد کنیم. با توجه به اینکه پرونده سلامت برای همه آحاد مردم در انتهای سال 97 ایجاد شد، در سال 98 باید از این پرونده الکترونیک بهره‌مند شویم و با استفاده از آن توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده در داروخانه‌ها را انجام دهیم.

نماینده مرم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از طرف دیگر وزارت بهداشت و درمان برای حفاظت از پرسنل پرستار و پزشک باید تجهیزاتی مانند کلاه محافظتی، ماسک و گان تهیه می‌کرد. در حال حاضر باید آی‌سی‌یوهای متعددی نیز در سطح شهرها توسعه پیدا کند که فکر نمی‌کنم برای این کار آمادگی لازم را داشته باشیم و این موضوع آمار مرگ و میر را بالا می‌برد.

انتهای پیام
captcha