مهم‌ترین مأموریت جهاد دانشگاهی، کاربست یافته‌های پژوهشی است
کد خبر: 3914336
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
چهل سال خودباوری با جهاد دانشگاهی / ۴

مهم‌ترین مأموریت جهاد دانشگاهی، کاربست یافته‌های پژوهشی است

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: مهم‌ترین بخشی که جهاد دانشگاهی می‌تواند در آن به فعالیت بپردازد، کاربست یافته‌های پژوهشی است تا علم تولید شده در دانشگاه‌ها در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گیرد.

مهم‌ترین ماموریت جهاد دانشگاهی، کاربست یافته‌های پژوهشی است

شهرام عروف‌زاد، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: مهم‌ترین رسالت و مأموریت جهاد دانشگاهی در شرایط حاضر می‌تواند پوشش دادن خلأهای موجود در زمینه‌های فرهنگی، پژوهشی، تجاری‌سازی فناوری، اشتغال و نظام تعلیم و تربیت کشور باشد و به تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی و کاربست یافته‌های پژوهشی کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور می‌طلبد که روزآمد عمل کنیم، افزود: انتظار می‌رود که جهاد دانشگاهی با برنامه‌ریزی، نیازسنجی و امکان‌سنجی دقیق و صحیح به ارائه خدمات علمی و فنی بپردازد و خلأها را پر کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بیان کرد: جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس به‌عنوان نهادی تعریف شده است که بتواند شکوفایی استعدادها در دانشگاه‌ها و فراتر از آن در سطح جامعه را دنبال کند. پررنگ‌ترین بخشی که جهاد دانشگاهی می‌تواند در آن فعالیت کند، کاربست یافته‌های پژوهشی است؛ چرا که در دانشگاه‌ها علم تولید می‌شد، ولی این علم تولید شده بیشتر توسط بخش خصوصی یا کسانی که احساس نیاز می‌کردند، مورد استفاده قرار می‌گرفت و این خلأ باید به‌گونه‌ای پر می‌شد.

عروف‌زاد تصریح کرد: آنچه در ذهن ما از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی وجود دارد، ترویج فرهنگ اسلامی، مقابله با فرهنگ غرب، ارائه خدمات علمی و نهادینه ساختن ارزش‌های انقلابی است.

وی ادامه داد: برداشت شخصی من این است که جهاد دانشگاهی یک دوره اوج داشت و به سطح بالایی رسید، ولی در حال حاضر در یک فلات قرار دارد و نیازمند این است که نمود بیشتری حداقل در جامعه دانشگاهی کشور داشته باشد. در واقع آن شور و هیجانی که در بدو تأسیس این نهاد وجود داشت، در حال حاضر حالت یکنواخت و فاقد پویایی به خود گرفته است و شاید به محرک‌هایی نیاز داشته باشد که بتواند اهداف و مأموریت‌های جدیدی برای خود تعریف کند و روزآمدتر باشد، برای مثال بیانیه گام دوم انقلاب فرصت خوبی است که جهاد دانشگاهی به محورها و مباحث آن بپردازد و سکان‌دار عملیاتی کردن مباحث علمی، پژوهشی و فناوری باشد. فکر می‌کنم جهاد دانشگاهی نیازمند این است که کارهای شاخص‌تری در این زمینه‌ها انجام دهد و اگر هم کارهای شاخصی انجام می‌دهد، اطلاع‌رسانی دقیقی در خصوص آن انجام نمی‌شود و جامعه دانشگاهی کمتر در جریان این اقدامات قرار می‌گیرند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان اضافه کرد: معتقدم جهاد دانشگاهی راه زیادی تا تحقق اهدافی که برای آن پیش‌بینی شده است دارد و باید با جدیت بیشتری وارد حوزه‌های علمی و پژوهشی شود، شکاف‌های اجتماعی را در بحث‌های ارزشیابی احصا کند و برای آن برنامه ارائه دهد. در حال حاضر، ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها معضلی بزرگ برای جامعه محسوب می‌شود و یکی از مأموریت‌های جهاد دانشگاهی می‌تواند ایجاد زمینه اشتغال برای این افراد باشد.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی در تعداد معدودی از دانشگاه‌های کشور فعال است، در حالی که باید در جامعه فرادانشگاهی نیز حضور داشته باشد و افراد مستعد را جذب و از آن‌ها حمایت کند. صرف برگزاری کلاس‌های مختلف و راه‌اندازی کتاب‌فروشی برای این نهاد کفایت نمی‌کند. در سال‌های گذشته، جهاد دانشگاهی مرتباً برای دانشجویان اردو و دوره‌های آموزشی برگزار می‌کرد و اگر همچنان به این فعالیت‌ها ادامه می‌دهد، اطلاع‌رسانی دقیقی در خصوص آن انجام نمی‌شود. صرف اینکه در اصفهان جهاد دانشگاهی فقط در دو دانشگاه فعال است، کفایت نمی‌کند و باید زمینه ورود آن به سایر دانشگاه‌ها نیز تسهیل شود که می‌تواند به تحقق اهداف این نهاد بیشتر کمک کند.

انتهای پیام
captcha